1 335 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Så taklök nu?
Jag har just grävt om en lång rabatt och kommit fram till att jag vill plantera taklök i två partier. Jorden är näringsfattig och torr, sol rätt många timmar under dagen, så det borde gå bra. MEN, när jag går till trädgårdshandeln finns ingen taklök längre att köpa! Hur gör jag? Är det möjligt att så taklök så här sent på säsongen, 16 juli? Om så är fallet, måste jag så inomhus eller går det att så direkt på plats? Jag bor i växtzon 4 efter Norrlandskusten.
Frösådder görs inomhus på vårvintern/vår och då krävs extra belysning för att sådderna skall gro. Jag vet inte om det fungerar att så nu men det kommer att krävas både extra ljus och mycket arbete med att hålla sådderna lagom fuktiga tills våren kommer och de kan planteras ut.
Att så taklök på friland är svårt, om de gror kommer du att ha problem med att se vad som är taklök eller ogräs. Lätt att rensa bort ev. små groddar. För mycket ogräs tar död på de små fröplantorna så det måste hållas efter.
Hur som helst blir det ingen tidsvinst med att så taklök nu, bara mycket arbete och kostnader för belysning. Bättre att vänta till våren och då köpa vuxna taklökar i olika sorter.
Att så taklök på friland är svårt, om de gror kommer du att ha problem med att se vad som är taklök eller ogräs. Lätt att rensa bort ev. små groddar. För mycket ogräs tar död på de små fröplantorna så det måste hållas efter.
Hur som helst blir det ingen tidsvinst med att så taklök nu, bara mycket arbete och kostnader för belysning. Bättre att vänta till våren och då köpa vuxna taklökar i olika sorter.
Liknande trådar
-
"Ankarmassa K2 Fix" Är den okej att använda nu för att förankra stolpskor? (Bild finns)
Byggmaterial & Byggteknik -
FTX pausar när det blir minusgrader
Ventilation -
Vad är det för storlek på säkerhetsventiler på Thermia Atec Luft/vatten pumpen , behöver byta dem men med större Bar. Har just nu 1,5 bar
Värme allmänt -
Nibe F730 - Gradminuter skenar och tillsats aktiveras
Värme allmänt -
Vissa spottar i kök tar flera minuter att tändas
El