Förlikningen mellan Myresjöhus och husägarna i Svedala är klar.
Du kan läsa artikeln här: Så slutar Myresjöhustvisten
1 397 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Så slutar Myresjöhustvisten
-
På konsumentens sida · 3 266 inlägg 18 maj 2016 09:49
-
18 maj 2016 11:01 #2
Det är skitlöjligt av Myresjöhus att påstå att man inte längre kan "lita på typgodkända byggmetoder rekommenderade av statliga myndigheter" som om det vore en konsekvens av domen i HD! Oavsett vad domen i HD säger, så kan vi inte lita på det längre.
Och om Myresjöhus har ett problem med det, är det bara att de stämmer den statliga myndigheten de litat på, inför domstol... så får de se ju jäkla skoj det är att vara David...- Laddar…
-
falkn
Byggveteran- Höllviken/Malmö, Skåne
- Medlem sep 2013
- 4 173 inlägg
- 2 798 gillningar
- 1 098 bilder och filmer
18 maj 2016 11:07 #3Riktig tramskommentar av Myresjöhus i sista stycket. Denna byggmetod har knappast varit "godkänd" av någon statlig myndighet. SP har t.om. varnat för denna långt innan Myresjöhus slutade använda byggsättet. Som entreprenör SKA man ju självklart ha koll på att det byggsätt man valt fungerar.
-
18 maj 2016 11:46 #4
Jag blev lite förvånad när jag läste om SP i detta, för jag fick intrycket att de hade en egen uppfattning och någon form av generellt godkännande. Jag var av uppfattningen att SP endast utförde tester på kunders uppdrag utifrån de standarder med mera som kunden önskade testas, och utifrån det uppgav om en viss kunds lösning uppfyllde den önskade standarden. Och ofta är ju kunden dessutom med och påverkar hur testerna genomförs osv. -
falkn
Byggveteran- Höllviken/Malmö, Skåne
- Medlem sep 2013
- 4 173 inlägg
- 2 798 gillningar
- 1 098 bilder och filmer
18 maj 2016 11:50 #5Enligt min uppfattning arbetar inte SP alls så som du beskriver. SP var ju vid tiden statens provningsanstalt och jobbar generellt inte med entreprenörerna. Mig veterligen har SP aldrig godkänt metoden som sådan på ett hus med träregelväggar. Inte utan att påtala riskerna med detta. Även LTH utförde tidigt tester på detta där man gick ut med att det är en osäker byggmetod. Det ligger enligt mig i entreprenörens ansvarsplikt att hålla koll på sådant innan man bygger.
Redigerat 18 maj 2016 12:07 -
18 maj 2016 11:56 #6
Numera heter det Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. Det är inte heller en direkt statlig institution, utan ett eget bolag ägt av ett annat bolag som i sin tur ägs av staten. Så det kan egentligen inte vara SP som Myresjöhus hänvisar till. Därav min fundering kring Boverket.
Sedan måste du skilja på entreprenörer, hustillverkare och SP's kunder. De senare kan vara såväl entreprenörer som hustillverkare med flera.
Jag vet att SP jobbar så som jag beskriver, eftersom jag själv varit kunden vid ett flertal tillfällen.
Här kan du läsa om att SP har typgodkänt metoden
http://www.nyteknik.se/bygg/olyckligt-att-vi-gav-ok-till-fasadmetoden-6394622 -
18 maj 2016 12:26 #7
-
18 maj 2016 12:58 #8
-
19 maj 2016 07:59 #9
Att skylla på myndigheter istället för att se på specifikationerna på konstruktionen för fasaden. De har med stor sannolikhet frångått den godkända metoden, eftersom det är nästan omöjligt att få till enstegstätade fasader så de fungerar, minsta lila slarv så blir det skador. Det är som att köpa en ikea möbel och sätta ihop den med maskeringstejp istället för skruvar och sen klaga på att alla ikea möbler faller ihop när man använder dem.
Låter som Myresjöhus vill ha mera lagar och reglering för att dom själva inte har kunskapen att bygga ett friskt hus. Sen har jag uppfattat det som att Myresjöhus tycker att dom inte behöver ha något ansvar alls för hur dom bygger och för resultatet. Att folk fortfarande bygger med detta företag förvånar mig, dom säger rakt ut att dom inte tar ansvar för något dom bygger, allt är någon annans fel.- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 47 740 inlägg 19 maj 2016 08:0719 maj 2016 08:07 #10
Det förvånar mig också. I hovrätten så gick ju deras argumentation i stil med att eftersom alla hus de byggde hade egenskapen att de möglar så var det en normal egenskap för ett Myresjöhus och därmed inget fel.
Så om några år kanske de hittar på en takstol i papp. Sedan blir det en normal egenskap att husen rasar.- Laddar…
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.
Liknande trådar
-
Trump slutar som politiker och ska satsa på musiken.
Övrigt Off Topic -
Hur avslutar man en sån här?
Vatten & Avlopp -
Sticksåg slutar såga vid motstånd
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Toastol Svedbergs 9085 slutar spola så fort man släpper knappen?
Badrum -
Hur avslutar jag en riven innervägg på ett bra sätt?
Byggmaterial & Byggteknik