Byggahus.se

Så skiljer sig boräntan mellan olika länder

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 640 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
    Har de länder med låga räntor även nåt som motsvarar Sveriges ränteavdrag?

• Laddar…
  3. C
    Medlem · Skåne · 178 inlägg

Credde

Medlem
    Ja Danmark har ränteavdrag, som dock håller på att sänkas från 33.5% till i 2019, 25.5%. Sen har man i Danmark även obligationsmarknad för bolån och inte som i Sverige direkt via banken.

4. P
    Medlem · 37 inlägg
    Sänkningen gäller bara för ränteutgifter över 50 / 100k om du är ensamstående respektive gift, så påverkar först och främst större lån. Man har även i Danmark möjighet att binda räntan betydligt längre än i Sverige. Vi har vårat lån bundet till 2% hela löpetiden på 30 år.

5. T
    Medlem · 389 inlägg
    Jag skulle nog säga att man i Finland som medel/höginkomsttagare har ännu lägre ränta än i artikeln. Räntan förhandlas alltid individuellt och i min bekantskapskrets så gissar jag att räntan ligger på ca 0,5% i medeltal, dels tack vare minusräntorna. Själv har jag 0,48% för tillfället och har nog inte sedan ca -09-10 haft över 1% på mitt bostadslån.

2017 var 45% av den totala räntekostnaden avdagsbar i den privata beskattningen och jag _har för mig_ att denna procent sänks med 5% varje år för att så småningom helt försvinna.

I Finland är det brukliga att man knyter hela lånet till en referensränta + en marginal som "banken tar". Marginalen är förhandlingsbar och beror på kundens situation, men brukar variera mellan 0,25% till, tja, över 1-1,5% (?) helt beroende bankens intresse och förtroende för låntagaren. Men eftersom referensräntorna ligger på minus så "äter" de upp en del av bankens marginal. Dock så har bankerna skrivit in klausuler på nya lån att referensräntan som minst är 0% - inte minus. Så på nya lån är den totala ränteprocenten oftast lika med bankens marginal.

6. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 030 inlägg

Appendix

Husägare
    Inte ovanligt med 5-6% ränta i USA.

Men å andra sidan kan du bara l'ämna huset om du blir less ;)

7. H
    Medlem · Norrbotten · 49 inlägg

Hjulius

Medlem

När jag hade bostadslån i Finland betalade jag 0,17% i ränta. Sen fick man ju dra av räntan i deklarationen ;)

Det vore även intressant att se en jämförelse av återbetalningstid för bostadslån mellan olika länder. I Finland amorterar man väldigt mycket vilket håller nere priset på bostäder.
    Tidigare var längsta återbetalningstiden 30år där.

8. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 789 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Ack ja! När vi köpte vårt första hus 1975 fick vi stå i kö ett år för att få ut hypotekslånet.
    Och då var ränta 15,75% (vilket iofs innefattade några tiondels % amortering).

Men det var andra tider. Tror att ränteutgifterna var avdragbara till 100%,
    och när man sålde fick man dra av ökningen i PKI från säljsumman innan reavinstskatten beräknades.
    (Köpte för 185.000 och sålde för 830.00 23 år senare)

9. T
    Medlem · 389 inlägg
    Det kan jag tänka mig! På mitt förra bostadslån (t.o.m. 2013) hade jag endast 0,29% i marginal, med Euribor 3kk som referensränta. Men i samband med att jag byggde hus så blev jag tvungen att ta nytt lån och lösa ut det gamla. Med den ränta skulle banken idag ha betalt mig för att ha bostadslån (-0,016%)! :)

Svenskar vet inte hur mycket det kostar för dem privat att stå utanför EMU! ;)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.