Byggahus.se

Så mycket kostar en bostad i snitt per år

1. G
    Medlem · 1 675 inlägg
    Jag håller med om att det vi sett de senaste 5-10 åren är oroväckande då vi sett dessa värderingar trotts låg officiell inflation och framförallt låga räntor.
    På tex sent 2000 tal när vi också hade stora värdeökmingar på bostadsmarknaden hade vi samtidigt räntor på 6-8% periodvis.
    Jag tror säkert det kan komma en korrektion på bostadsmarknaden, men på längre sikt så har vi strukturella förändringar och sannolikt mkt inflation som redan slagit igenom och därigenom hägrande värdeökningar.
    Samtidigt, vad är värdeökning? Priset fördubblas samtidigt som lönerna dubblas, det handlar snarare om att lån "skrivs av".
    Iaf så jag ser på det .

2. M
    Medlem · Halland · 1 737 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Jag vet inte om jag ser någon röd tråd med just inflationen och värdet på bostäder. 2007-2008 var räntan uppe på 6%-nånting och vände då vi fick en hög arbetslöshet i och med Lehman. Började med att Volvo sa upp ett par tusen på ett bräde vill jag minnas. Senare fick vi en flyktingkris som skapade en bostadsbrist utan dess like i landet. Plötsligt skulle 200,000 människor ha någonstans att bo under ett och samma år. Normalt sett så har inte ett land 50-100,000 tomma bostäder. Samtidigt slaktades räntan och en efterfrågan på köp-bostäder skapades av sällan skådat slag, samtidigt som inflationen legat klart under målet denna tid.

Det som vi ser nu gör mig lite mörkrädd. Konsumtionshetsen verkar inte se några gränser, liknar USA innan Lehmankrashen. Suget efter kapitalvaror är sinnessjukt! Vad som händer när dessa ska avyttras om 1-2 år när marknaden är mättad och räntorna börjar klättra känns som ett stort stort orosmoln i min värld. Samtidigt ska Coronakrisens kölspår betalas. Börjar börsen i USA tappa mark pga. detta när Biden höjer företagens skatter så är det tack o godnatt även för svenska finansmarknaden.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Strandbaden · 107 inlägg

Jonasdzm

Medlem
    Då ligger jag lite annorlunda till.

Vi bodde i:

Hyresrätt, 125 000kr/år. (10 000kr/mån för en 3a +el, bredband och försäkring)

Bostadsrätt, 112 000kr/år (4700kr/mån +lån och amortering (ca 3000kr), el, bredband och försäkring)

Hus, 160 000kr/år (alla utgifter exklusive underhåll och renoveringar)

Redigerat 12 jul 05:02
  4. göstaekman
    Medlem · 2 inlägg

göstaekman

Medlem
    Har de skrivit fel? Det känns mer som att det ligger på 76000kr per månad, iaf nu efter mina första 8 månader i hus…

• Laddar…
  5. R
    Medlem · 2 986 inlägg
    Vilket fint hus du köpt

:cool:

6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 757 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Vårt första huslån fick vi 1977.
    Det var stadshypotek, och först måste man köa något/ett par år efter beviljat lån innan det betalades ut.
    Räntan var då 15,75%, vilket inkluderade några tiondels procent "amortering".

• Laddar…
  7. T
    Medlem · 2 520 inlägg

tergo

Medlem
    på den tiden fanns ju räntebidrag , åtminstonde 1980-81 då jag byggde om jag minns rätt så tjänade jag 1981 95000 kr och hade bruttoränter på 65000 kr - räntebidraget

8. M
    Medlem · Halland · 1 737 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Sedan kom den goa inflationen och käkade upp lånen:D

• Laddar…
  9. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 757 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Du har rätt, man fick dra av en del av räntan på skatten.
    Men var det inte 25% eller något liknande?

10. D
    Besserwisser · E · 17 068 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Vad var realräntan efter avdrag? Var den ens positiv?

• Laddar…
  11. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 501 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det berodde på vad man betalade för marginalskatt. Hade du 85 % marginalskatt (vilket väl var vad den peakade på på 70–80-talen fick du dra av 85 % av räntan, men 40–50 % var väl mer normalt. Så med 16 % ränta och 10 % inflation gick man de facto plus på att låna.

Ränteavdrag har vi iofs nu med, och med inflation över en procent går man ju faktiskt plus nu med enligt samma räknemetod.

12. T
    Medlem · 2 520 inlägg

tergo

Medlem
    Ränteavdragen blev en stridsfråga i riksdagsvalet i Sverige 1979.[4] Skattereformen 1990/91 gjorde att avdragsrätten för räntor minskade från 50 till 30 procent

Ränteavdrag – Wikipedia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.