Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Så mycket dyrare blir det att leva nästa år

1. T
    Medlem · Sö · 3 016 inlägg

TheGame

Medlem
    Folk oroar sig i onödan.
    Vi lever i Sverige om allt kommer vara sig likt kommer endå skillnaden vara att folk inte åker på semester och handlar mindre lyx.
    Det är inte så att folk kommer svälta ihjäl och dö.
    Bryter 3e världskriget ut ja då kan man väll börja oroa sig lite grann för en eventuell rysk misil i skallen.

2. K
    Medlem · 232 inlägg

Kallens

Medlem
    Ändå lite komiskt med de som var med på 90-talet och är helt säkra på "baksmällor" och "stormen som kommer". Bloggaren som nämnts i tråden (Cornucopia) är kanske värst av alla som ropat bostadsbubbla i 15 år och nu vid minsta räntehöjning är snabb med "vad var det jag sa!" innan något ens har hänt.

3. A
    Medlem · Västra Götaland · 3 061 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    Den här gången är dock belåningen oerhörd vilket innebär att räntehöjningar slår hårdare. Vi får se hur löneökningarna blir om ett par år.

4. T
    Medlem · 120 inlägg

Titagurgi

Medlem
    Är du professor i national ekonomi?

Nej ni foliehattar har gapat om detta i 10 år nu.

5. K
    Medlem · 232 inlägg

Kallens

Medlem
    Absolut, risker finns, men också stora marginaler på andra sätt. Men det blir lite komiskt när styrräntan än så länge höjts 0,25%.

6. T
    Medlem · 120 inlägg

Titagurgi

Medlem
    Exakt...

0.25 och det är domedagen.

• Laddar…
  7. A
    Husägare · Kalmar Län · 15 289 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Det beror på vems "plånbok" man tittar i om man adderar alla kostnadsökningar.
    Så styrräntan är bara en del.

8. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 660 inlägg

pelle plåttak

Verktygstokig

Mitt sparande kapital blir ju knappast mindre för att inflationen går upp. Huset blir ju billigare så jag får ju mer för samma pengar .

• Laddar…
  9. R
    Medlem · Jönköpings län · 813 inlägg

RalleB

Medlem
    Nä men dina sparade pengar blir mindre värda..

Det du får hoppas på är att bostadspriserna minskar mer än inflationen går upp.

• Laddar…
  10. C
    Medlem · Stockholm · 126 inlägg

Conqvist

Medlem
    Kapitalet blir inte mindre, men det blir mindre värt. Inflation innebär att värdet på pengar minskar.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Västra Götaland · 3 061 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    Raljans och foliehattsprat när jag bara säger att belåningen är oerhörd (jämför lån/lön de senaste 25 åren) och att 5-åringen gått från 2% till 3-4% på några månader samtidigt som mat ökat 10-20% under denna period och drivmedel ännu mer.

Vad är det som är alarmistiskt i det jag sa?

• Laddar…
  12. B
    Medlem · 50 inlägg
    Jag ser det med helt andra ögon. Fokuserar på inflödet av pengar. Du kan bara sänka kostnaderna till en viss del, men du kan höja intäkterna oändligt. Skulle aldrig falla mig in att "gå miste" om två timmar om dagen.

13. B
    Allvetare · Stockholm · 9 572 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Det förutsätter ju att man kan få lön för de två extra timmarna. De flesta av oss har runt 40 timmars arbetsvecka med en fast månadslön, och kan inte välja att jobba lite extra varje dag. Det funkar nog bara om man är egenföretagare.

• Laddar…
  14. Düsseldorff
    Byggnadsvårdare · Bromma · 1 228 inlägg

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Hyresrätt? Stackars dig, då blir det tufft framöver.

15. B
    Medlem · 50 inlägg
    För två timmar extra pendling per dag, då ska jag ha väldigt väldigt bra betalt för att motivera det. Tiden är det viktigaste vi har.

Jag tänker inte på att jobba extra eller längre. Jag skulle byta situationen helt. Typ flytta, byta arbete, starta eget, utbilda sig vidare etc. Tänk stort och långsiktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.