För vår det har markarbetet varit den stora, osäkra posten i byggkalkylen och det har varit typ omöjligt att hitta lite prisexempel från andras byggen - så nu när markarbetet är i full gång och vi fått priset från markentreprenören tänkte jag dela med mig till andra som försöker budgetera sitt markarbete!

Tomten är ca 850 kvm, platt och ser väldigt enkel ut, grovshakt och 20 cm makadam under huset ingår i huspriset. Huset har en bya på ca 135 kvm.

När grävaren drog igång visade det sig att bakre delen var bra och man hittade berg precis under markytan. Främre delen var lite sämre, här fick de gräva ut och fylla tillbaka med 125ton (om jag minns rätt... Men ganska mycket var det!!). Detta kommer kosta ca 30 tKr.
Sedan fick vi pga liten bergsklack höja huset 20 cm extra utöver de 20 cm som ingår, och detta går också på ca 30tKr.
Alternativet var att spränga klacken, det hade kostat ca 20 tKr.

Utöver det ska det fyllas upp till en carport, även det går på ca 30tKr.
Så summa EXTRA markarbete kommer alltså bli ca 90 tKr.

Även om tomten SÅG väldigt enkel ut så hade vi satt av drygt 100tKr i extra markarbete i budgeten plus ca 60 tKr i finplanering, som vi i värsta fall hade kunnat ta av till oväntade kostnader om det blivit aktuellt, och det är vi väldigt nöjda med i dagens läge :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.