4 486 läst · 52 svar
4k läst
52 svar
Så mycket betalar riksbankchefen i boränta
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 398 inlägg
Efter en initial vägran berättar nu riksbankschef Erik Thedéen sin boränta.
Du kan läsa artikeln här: Så mycket betalar riksbankchefen i boränta
Du kan läsa artikeln här: Så mycket betalar riksbankchefen i boränta
Har han inte typ 250 000kr/mån ändå? 36 000kr mer om året är väl inte mer än en veckas lunch för honom..
Redigerat:
Husägare
· 121 inlägg
Det blir så ironiskt när de säger att det svider även för dem...
VDn på mitt jobb muttrade för några månader sen hur maten blivit så mycket dyrare i ett försök att relatera till oss på golvet.
Prova halvera lönen några gånger till innan du klagar tänkte jag.
VDn på mitt jobb muttrade för några månader sen hur maten blivit så mycket dyrare i ett försök att relatera till oss på golvet.
Prova halvera lönen några gånger till innan du klagar tänkte jag.
Byggnadsvårdare
· 1 224 inlägg
Fast det kan väll svida för någon med hög inkomst också. Höga inkomster brukar även leda till höga utgifter. Familjevän som var högt uppsatt på bank skulle skilja sig och räknade på om han hade råd att behålla lägenheten, han hade utgifter på 70’ i månaden. Sen har man höga utgifter så har man större marginaler att kunna dra bort och spara in på vid kris, men är man van vid ett visst liv så kan det ju lika mycket svida.
Har mer med kommentarerna att göra än artikeln, tror att riksbankschefen har kolla på sin privata ekonomi och kan hantera det.
Har mer med kommentarerna att göra än artikeln, tror att riksbankschefen har kolla på sin privata ekonomi och kan hantera det.
Och här muttrar du, muttrar bäst som muttrar sist va
Hmm. Förut fick anställda på Riksbanken 0 ränta i bostadslån som kompensation för att de var förbjudna att äga värdepapper (enligt bekant på Riksbanken) Det tyckte jag var rimligt. Undrar om de nu får äga värdepapper istället och dra nytta av info de får via jobbet?
Det där brukar väl enkelt rundas genom en kapitalförsäkring...(?)
Kanske, men så förklarades det för mig. Kompisen tog det i alla fall på allvar och ägde inga värdepapper på något sätt som jag förstod det.
Snacka om förlust att offra strax över procenten i ränta mot all den missade avkastningen.
Kanske därför de ändrat.
Det tror jag helt enkelt inte på.
Reglerna för vissa bankanställda (i Markets) och riksbanken har ALDRIG varit så stränga som nu. (Och de tillåts äga värdepapper) Nåt sånt generellt förbud som du påstår har aldrig existerat för någon anställd någonstans. Skulle vara en olaglig inskränkning i den personliga integriteten.
Det din bekant säkert menat är det som blivit vanligt idag, du måste hålla ett inköpt vp i X antal månader.
Eller, du har inte lov att handla statsskuldsväxlar eller statsobligationer (där vissa i Rix kan ha inside info)
Men att han inte skulle få spara i aktiefond/köpa aktier i investmentbolag må du nog bevisa.
Låna till noll % är också en skröna.
Alla bankanställda hade tidigare ”personalräntor”
Rix var sist på banan och sjösatte sina först 1989.
Några noll procent förstår nog alla är fria fantasier.
Diskonto plus 1,25% var förmånligt nog…
http://archive.riksbank.se/sv/Webba...anden/2000/Riksbankens-personallan/index.html
”
Möjligheten till personallån för anställda i Riksbanken infördes genom ett beslut i Riksbanksfullmäktige 1989. Syftet var att underlätta rekrytering av medarbetare från bank-och finanssektorn, där denna typ av lån är vanligt förekommande.
Riksbanken är kreditgivare till lånen. Genom särskilt avtal har Riksbanken uppdragit åt Merita Nordbanken att administrera lånen. Räntesatsen är diskontot plus 1,25 %. Maximalt lånebelopp är 1 miljon kronor. Om räntan understiger statslåneräntan med tillägg av 1 % drar Riksbanken preliminärskatt för förmånsräntan, eftersom denna är beskattningsbar.”
Det var över tio år sen jag hade konversationen som jag nu uppenbarligen förvanskat så pass mycket i mitt minne. Obehagligt hur man kan vara så totalt övertygad om vad som sagts.Det tror jag helt enkelt inte på.
Reglerna för vissa bankanställda (i Markets) och riksbanken har ALDRIG varit så stränga som nu. (Och de tillåts äga värdepapper) Nåt sånt generellt förbud som du påstår har aldrig existerat för någon anställd någonstans. Skulle vara en olaglig inskränkning i den personliga integriteten.
Det din bekant säkert menat är det som blivit vanligt idag, du måste hålla ett inköpt vp i X antal månader.
Eller, du har inte lov att handla statsskuldsväxlar eller statsobligationer (där vissa i Rix kan ha inside info)
Men att han inte skulle få spara i aktiefond/köpa aktier i investmentbolag må du nog bevisa.
Låna till noll % är också en skröna.
Alla bankanställda hade tidigare ”personalräntor”
Rix var sist på banan och sjösatte sina först 1989.
Några noll procent förstår nog alla är fria fantasier.
Diskonto plus 1,25% var förmånligt nog…
http://archive.riksbank.se/sv/Webba...anden/2000/Riksbankens-personallan/index.html
”
Möjligheten till personallån för anställda i Riksbanken infördes genom ett beslut i Riksbanksfullmäktige 1989. Syftet var att underlätta rekrytering av medarbetare från bank-och finanssektorn, där denna typ av lån är vanligt förekommande.
Riksbanken är kreditgivare till lånen. Genom särskilt avtal har Riksbanken uppdragit åt Merita Nordbanken att administrera lånen. Räntesatsen är diskontot plus 1,25 %. Maximalt lånebelopp är 1 miljon kronor. Om räntan understiger statslåneräntan med tillägg av 1 % drar Riksbanken preliminärskatt för förmånsräntan, eftersom denna är beskattningsbar.”
Sånt sker. Fast nåt som låter för bra för att vara sant (räntefritt lån) är sannolikt just det.
Jag tyckte inte det lät särskilt superbra just då eftersom det var vilkorat med att personen inte fick handla med/äga värdepapper eftersom personen då kunde bli jäviga i sitt jobb på riksbanken och att personen dessutom hade information om riksbankens resonemang och framtidsplaner kring styrmedel gentemot marknaden som allmänheten inte hade tillgång till. Som sagt minns jag säkert fel, men jag minns att jag blev rätt kraftigt förundrad vid tillfället.
Noll ränta innebär hutlös förmånsbeskattning.Jag tyckte inte det lät särskilt superbra just då eftersom det var vilkorat med att personen inte fick handla med/äga värdepapper eftersom personen då kunde bli jäviga i sitt jobb på riksbanken och att personen dessutom hade information om riksbankens resonemang och framtidsplaner kring styrmedel gentemot marknaden som allmänheten inte hade tillgång till. Som sagt minns jag säkert fel, men jag minns att jag blev rätt kraftigt förundrad vid tillfället.
Sen är det rätt få av alla anställda i riksbanken som har nån form av förhandsinformation ( innan marknaden). Resonemang och framtidstro (typ räntebanor) har man alltid varit öppen med och kommunicerar frekvent med marknaden.
Hur anställd i Rix skulle kunna bli ”jävig ” mot ett privat börsnoterat företag kan jag inte se.
Olikt politiker, domare etc så har Rix inget med enskilda bolag att göra.