Byggahus.se

Så klarar du dig utan ränteavdragen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 706 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Jonas, stämmer det att du bor i en hyresrätt och att du närs av tanken på försämrade villkor för dom som äger sina bostäder. Du önsketänker!

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 633 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Nej, Jonas bor i villa.

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    För den sakens skull är det ju inte säkert att Jonas har belånat huset, och därmed skulle påverkas av försämrade ränteavdrag. Men vad har det med resonemanget att göra egentligen?

5. L
    Anonym

Linus Hellsing

Anonym
    Jag tycker att ränteavdragen är trevliga men rätt knasiga. Så även om att jag förlorar på att dom ska tas bort så vill jag det. Det känns mer rättvist så.

6. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 144 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    Kan bara hålla med. Det enda ränteavdragen gör är ökar priserna på bostäder eftersom de ökar köparnas högsta acceptabla månadskostnad. Så de är egentligen bara en skattefinansierad ökning av bankernas ränteintäkter.

7. J
    Medlem · Stockholm · 28 inlägg

Joyn

Medlem
    Helt rätt.

8. R
    Tillbyggare · Skåne · 41 inlägg

rufsig

Tillbyggare
    Är det en fördel att bygga nytt idag om man kan komma över billig tomt jämfört med att köpa lika dyrt äldre hus? Nya hus borde inte vara lika känsliga för prisnedgång?

9. A
    Medlem · Stockholm · 7 276 inlägg

Andy78

Medlem
    Om man vill ha bort ränteavdraget för att inte trissa upp priserna så bör man nog rösta för hårdare regler betrf spekulation med bostadsrätter, vi kommer aldrig ha en sund marknad om man tar bort ränteavdraget inför amorteringskrav + måste köpa till högt pris.
    Lite märkligt att man kan sälja en brf dyrare utan att ha tillträtt eller betalt den.
    Det finns dom som bokar upp sig på flertal nya bostäder i syfte att köpa och sälja.

10. A
    Medlem · Stockholm · 61 inlägg

andr-eri

Medlem
    Men om vi tar bort avdrag för räntekostnader, så måste vi också ta bort skatt på inkomstränta, allt annat vore orimligt. Debet och kredit. Däri ligger ett stort hinder. Dessutom kommer priserna alltid gå upp så länge efterfrågan är större än utbudet och nu ökar vi befolkningsmängden med 5% extra över två år utan att anpassa bostäderna efter det, så trycket lär ju inte bli mindre, bara folks levnadsstandard. Lösningen ligger i fler bostäder, inte i att slå undan benen för de som investerat i en fastighet på premisser regeringen gav dem

• Laddar…
  11. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    Många verkar hänga upp sig på spekulationsköp av bostadsrätter. Detta borde vara ett ganska litet problem i det stora hela. Majoriteten av de som köpe är hus eller lägenheter gör det för att bo där. Köper du en ny brf lägenhet för att omedelbart sälja så har du inte så många nya bostäder att välja på då det byggs väldigt lite. Det jag tycker är änu märkligare är de som köper dessa brf:er som andraköpare till högre pris. När du köper en brf i en nybildad förening så är det alltid fasta priser. Varför köper inte dessa människor direkt istället? I min mening kan vi inte reglera en marknad baserat på folks dumhet.

12. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Riksbanken vill att vi ska konsumera, inte spara. Därför blir ränteavdragen kvar och skatt på inkomstränta kvar. Allt annat sänker konsumtionen

13. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det bör inte vara något problem.
    Det är "bara" att bestämma att inkomster och utgifter endast får kvittas inom samma inkomst slag.
    Dvs kapitalutgifter mot kapitalinkomster och utgifter för förvärvsarbete mot inkomster av förvärvsarbete.

Jag skulle gissa att det inte är så många som har stora lån och därmed höga ränteutgifter som samtidigt har höga kapitalinkomster att kvitta mot.

Det är väl för övrigt lite så (jag är ingen expert som märks) som det fungerar med förlustavdrag vid aktieförsäljning.

14. U
    Medlem · Sörmland · 185 inlägg

Ulric

Medlem
    Slopade ränteavdrag torde rimligen kopplas till slopad beskattning av inkomst av kapital. Det är jag helt emot av rättviseskäl, trots att jag personligen skulle gå plus.

En mycket bättre reform vore att underskott av kapital endast kan kvittas mot överskott av kapital, precis som underskott av näringsverksamhet endast kan kvittas mot överskott av näringsverksamhet. För att jämna ut tillfälliga över- eller underskott skulle outnyttjade underskott skjutas på framtiden, för att kvittas mot eventuella kommande överskott av kapital.

15. A
    Medlem · Stockholm · 7 276 inlägg

Andy78

Medlem
    Vet inte inte hur det är i skåne men i sthlm finns det projekt hela tiden, men inflyttningen är ju också stor.
    Det är fasta priser, men objekten bokas upp snabbt och kommer sedan ut på hemnet som "bli först att bo i ny bostad"
    Folk köper för att de måste ha någonstans att bo inte pga dummhet.
    Marknaden kommer inte bli sämre om man gjorde det svårare att spekulera om det är det du är rädd för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.