Byggahus.se

Så här fungerar lantmäteriet

1. F
    Medlem · 130 inlägg
    Det är inte så mycket man kan göra för att sköta gränsen själv, i varje fall inte när gränsmarkeringen blivit förstörd. Det är förbjudet att sätta ut gränsmarkeringar för andra än LMV och kanske kommunlantmäterierna. Man kan visserligen göra någon form av sämjedelningsmarkering under förutsättning att den inte kan förväxlas med en officiell markering men den får ingen juridisk verkan. Man kan måla rören och röja vegetation för att de ska synas bättre, men de är så låga att de ändå lätt missas. Kanske skulle man slå ned rejäla pyraningula stolpar runt ikring.

När det kan göras sannolikt att det allmännas infrastrukturmarodörer varit i farten eller lantmäteriet använt olämpliga markeringar vore det mycket rimligt att de ersattes på det allmännas bekostnad i synnerhet som det allmänna håvar in stora pengar på fastigheterna. Dessa pengar borde också användas för att dokumentera de gränspunkter som inte koordinatsatts medan de ännu finns kvar. Detta borde delvis kunna vara bra praktikarbete för lantmäteristudenter så kan kostnaden hållas nere. Någon har säkert kvalitetsinvändningar mot detta, men även om de inte ännu kanoniserats till förrättningslantmätare borde de väl efter några år kunna beatificeras till GPS-knapptryckare och materialet ges en extra granskning inför ev juridisk användning. Mätmaterialet kommer i varje fall att utgöra ett starkt komplement till de gamla förrättningskartorna och man får en bra inventering av gränsmarkeringarnas tillstånd.

• Laddar…
  2. F
    Medlem · 130 inlägg
    Skulle stått:

... borde de väl efter några års studier kunna beatificeras till...

3. R
    Medlem · 144 inlägg
    Är du totalt imbecill ?
    Tror du inte det finns några brottslingar hos kommuner och myndigheter?
    Stödjer du Dan Eliassons radering av data?
    Tre utslag och kommunens reaktion vi struntar i utslagen...
    Du måste sluta plåga anständiga människor med din idioti

• Laddar…
  4. R
    Medlem · 144 inlägg
    Skämtar du?
    Så dum att du menar det finns allternativ till förlikning i dagens rättssystem som angripen av brottsling???
    Felet är inte lagen utan att tillämpningen inte tar helhetsgrepp det fungerar inte genom praxis att jämka
    Sedan har vi slasken.... jösses så ointelligens pågår

5. M
    Medlem · 8 836 inlägg
    Man sköter gränsen genom att veta var den går,se till att skydda markeringarna och se till att de blir ersatta när de försvinner.

Lite som taket på ditt hus, det är inte "det allmännas" skyldighet att underhålla det. Det är dina (och dina rågrannars) gränser, håll reda på dom.

Det finns inget som förbjuder dig att sätta ner kompletterande markeringar,så länge de inte kan förväxlas med de lagliga.

6. G
    Medlem · 634 inlägg
    Var det inte du som klagade på att folk här var otrevliga och mobbare?

7. SarB
    Medlem · 535 inlägg
    Skämtar absolut inte. I de förlikningar jag närvarat vid har ingen blivit tvingad till något.
    Hur gick det till när du fick förlikas genom tvång? Upplys mig!

8. N
    Medlem · 576 inlägg
    De var lite otrevligt skrivet tycker jag, någon som börjar tappa det? Jo, det klart det finns brottsliga personer inom myndigheter men det är inte myndigheten som är brottslig och det är inte myndigheten som medvetet säger till sina anställda att göra något brottsligt. Det har jag svårt att tro.

Vi har ju som sagt inte sett dina utslag så det är ju inte en så givande diskussion fortfarande. Vi vet ju bara vad du tycker vilket inte alltid stämmer med verkligheten.

9. R
    Medlem · 144 inlägg
    Som sagt du finns knappast i en verklighet så illa är det !
    Rättar människor i deras egna situationer med idiotier och floskler om hur du tycker

10. R
    Medlem · 144 inlägg
    Förlikning är vad det är och uppstår när ekonomin inte klarar att betala motpartens och de egna kostnaderna...
    Märk väl att jag vann mina processer... det hjälpte inte ändå då inget sätt återstod att tving motparten följa utslagen

11. N
    Medlem · 576 inlägg
    Rättar och rättar Vet jag inte mer ute efter något som styrker det du säger skulle jag säga. Bara för att det är ens egen situation så kan man ju fortfarande missförstått saker ting.

• Laddar…
  12. N
    Medlem · 576 inlägg
    Vann du genom förlikning då eller? :rofl:

13. R
    Medlem · 144 inlägg
    Hmm när du är ultradum så blir du ändå värre...
    Nej jag vann och motparten överklagade och jag vann igen ....
    Motparten fick betala men vägrar följa utslaget

14. G
    Medlem · 634 inlägg
    Och vad sade KFM när du försökte inkassera din vinst?

15. N
    Medlem · 576 inlägg
    Nu haglar förolämpningarna!

• Laddar…