Byggahus.se

Så gräsmatta, åkerlerjord?

1. B
    Medlem · Västerbotten · 104 inlägg

Biiancca

Medlem
    Vi ska så gräsmatta. Har beställ jord av en bonde i närheten.
    Idag kom en del av denna och jag är skeptisk. Kan dock inget så jag frågar här.

Grunden på vår tomt är STEN och sand, ska toppa detta med ungefär 20cm matjord.

Jorden som kom idag är:

*Väldigt ljus, typ latte (jag trodde matjord var mörk)
    *Jättestora klumpar i
    *Blev formbar ljusbrun lera när jag vattnade på den
    *Innhåller kvickrot bla (den jag känner igen)
    *Gödslad med "gris" varje år
    *Ej tumlad, alltså skalad rakt upp och ner från åkern

Den jorden vi egentligen skulle ha fått är sprutad och innehåller således inget ogräs.

Vi har idag fått 3 av ca 10 lass, men jag ringe och sa att de skulle vänta med resten tills vi vet om det är något för oss eller inte.

Vi ska även mitt i detta göra en å annan slänt med ängsblommor (väldigt brant) och stenpartiväxter+stenar. Vi hade tänkt använda samma jord som bas.

Går det så gräs i en väldigt lerhaltig jord, så pass att jag kan forma bollar och tärningar av den när den är blöt?

2. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 2 990 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Jag tycker det låter som ni fått djupare liggande lera '"aka" styv lera iställer för lerjorden som ligger överst.
    Är det så är det ingen skit att så något i för den blir som betong när det blir torrt så rötterna inte kan andas.
    Ring något åkeri och beställ harpad matjord istället för det ni fått som antagligen bara duger till att bränna tegelstenar av eller möjligen som bas till en kulle.
    Ladda gärna upp en bild på eländet så är det lättare att avgöra vad det är även om jag redan är 95% säker på att det är värdelös styv lera ni fått.

3. J
    Medlem · Stockholm · 3 577 inlägg

Josth

Medlem
    Om det är sten och sand under är det inte så tokigt med lerhaltig jord över detta för att hålla kvar fukt i marken. Själv körde jag först på ca 25 cm underlagsjord med sten och lera sedan 15 cm sållad gräsmattejord, med relativt mycket lera i och dessutom en del sand i för bra konsistens (bara mindre klumpar). Svart mulljord passar inte till gräsmatta men däremot till rabatter och trädgårdsland.

Det blir normalt mycket ogräs i början när man sår gräsmattan men det försvinner successivt vartefter gräset tar över och man gödslar med gödsel mot ogräs.

Redigerat 9 jun 2010 12:18
  4. B

Biiancca

Medlem
    Testar att ladda uåå lite bilder.

Vad jag örstår så ska detta vara skalet av en åker. Innehållande en hel del ogräs tror jag. Hur mycket gör det med ogräs?

Testade att kratta ut en liten bit, krossa klumparna med kratta och vattna på den igår kväll. Ni ser resultatet nedan.

Var och klämde på bilfrakts villa/gräsmattejord igår, den innehåller ju hälften sand och sand det har vi gott om.

Har även klämt på en mörk jord som är slungad, innehåller lite lera.

Vad är vettigt att så i?

5. B

Biiancca

Medlem
    Enligt leverantören (som är en bekant) så har vår granne fått exat "samma" jord för ett år sedan (alltså från samma sälle), jag åkte och tittade och det växer ju bra där, men enligt grannen såg inte jorden ut så. Vet inte vad jag ska tro. Leverantören säger även att han anlagt en gräsmatta med denna jord hos en bekant och det växer som alrig förr.
    Men hur blir det när det regnar och man ska vattna när det spricker så där som det gjort?

6. bumpaberra
    Medlem · ÖREBRO · 651 inlägg

bumpaberra

Medlem
    Den "jorden" skulle inte jag använda om jag så fick den gratis!

7. B

Biiancca

Medlem
    Blandade ut en klump i vatten och det blev en lerväling. Bara att konstatera att hans jord är lera, inte jord. Det duger väl att ha i botten och kan ju tom vara bra kanske då vi har väldigt väldränerande backe. Ska beställa jord från en annan nu.

Hur viktigt är det att den är gödslad? För det är inte den som vi ska beställa. Den ser dock ut som jord.

8. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 2 959 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Ser ut som riktigt styv lerjord. Undvik att använda till gräsmatta. Gräsmatta på lera saknar stabilitet. Så fort det har regnat blir varje fotsteg en grop. (egen erfarenhet efter att ha sått gräs på gammal lerig åker)

Denna jord duger faktiskt ännu sämre till slänter med ängsblommor o dyl. Där ska ni hellre ha mager och sandig jord för att få rätt typ av vegetation. Lägger ni dit lerjorden får ni garanterat en massa svårutrotade åkerogräs som tistlar och skräppor. Lägger ni dit riktigt bra matjord som till gräsmatta så kommer gräset att växa bra, men ängsblommorna konkurreras ut.

Gödsla kan ni göra själv i samband med att ni sår gräsmattan. Har du möjlighet att fräsa ner naturgödsel så är det det bästa eftersom den också ökar humushalten. Det lättaste är dock att använda de där kemiska kornen ;)

9. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem
    Vår trädgård består av sån där jord. Det är den naturliga jordmånen här, nämligen. Inte kväver den gräset - det växer rätt bra - men det är inte det mest praktiska att ha i en trädgård där kanske barn ska leka, för det blir kladdigt så fort det regnar litet. Och gräsmattan blir känslig för slitage på vinter och tidig vår.

• Laddar…
  10. B

Biiancca

Medlem
    Vi kommer lägga den här leran i botten, vi har ju fått tre lass och någon måste vi ju göra med det, eftersom ni tänkt fylla 20-30 cm så kan vi lägga denna där det är gropar samt i botten. Hoppas att den riktigta jorden kommer snart.
    I den jättebranta slänten är det bara sand och sten, ska vi lägga lite matjord där och så ängsfrö, går det?
    Något med sand kan bli svårt att få att stanna kvar.

11. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 2 959 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
  12. ByggareNick
    Medlem · Stockholm · 252 inlägg

ByggareNick

Medlem
    Min granne fick en liknande "jord" men den såg nog värre ut. De betalade dessutom 3000kr lasset.
    Det blev också riktigt stora och breda torrsprickor, Nu ser det bra ut och de har en heltäckande gräsmatta.
    Men jag tror det beror på att han har toppdressat vääääldigt mycket så nu ligger det säkert 3-4cm toppdress på leran.
    Leran de fick betedde sig väldigt underligt, enorma sättningar och vid skyfall så gled halva slänten iväg.
    Såg för djävligt ut rent ut sagt men nu börjar det likna något. De sådde i september förra året.

Det går att få den "jorden" bra men med toppdress och väldigt mycket jobb så det lönar sig knappast,
    Köp bra jord direkt.

De vart lite avis när jag köpte prima jord för 2000kr lasset och de var 15tons lass, Och Weibulls Extra Green på de såklart.

13. B

Biiancca

Medlem
    Nu har vi öst ut de 25 kubik vi fått, det räckte till ca 10-15 cm på halva gräsmattan.
    Blir mellan 5-15 cm vanlig jord uppepå det.

För denna jord skulle vi betala 1800:-/lass, 10m3
    Den andra jorden vi beställt nu kostar 1500:-/10m3 Det är ju bara till fördel :surprised:)
    Dessvärre har denna människa hur mycket som helst attt göra så leveransen är väl inte den mest pålitliga.

Bör man välja ett skuggräs på norrsidan huset?

funkar extra green att kombinera med befintligt gräs? Vi har ju redan lite gräsmatta eller snarare mossmatta på vissa ställen men där behöver vi så då vi grävt upp en del.

14. ByggareNick
    Medlem · Stockholm · 252 inlägg

ByggareNick

Medlem
    Visst är det bra konstigt att de skiljer så mycket på jord.
    Det borde ju vara så att dåligt jord kostar lite och bra jord mer, men det hänger nog mer på vilket samvete säljaren har.
    De vet ju att de som köper jord har för det mesta ingen koll och då kan de på det viset ta samma pris för skit jord som man gör för kvalitets jord.

När jag började planera gräsmattan skulle jag ha extra green på plana soliga ytor, skugga där det är skugga och släntgräs i slänterna.
    Det sket sig. Jag körde på med extra green på hela tomten. Än vet jag inte hur det blir för det är bara 2 dagar sedan jag sådde.
    Det tar 3,5 tim att vattna så jag hoppas verkligen att det blir bra.

Redigerat 23 jun 2010 00:50
  15. B

Biiancca

Medlem
    Då har ju du också nysått. Eller vi har ju inte det än, förhoppningsvis kanske om ett par veckor. Vi har bara ett dilemma och det är att vi ska rea bort ett par veckor juli/aug + att jag inte riktigt vet hur vi ska lösa vattning av gräsmattan utan att gå på den, det kan bli väldigt knepigt.

Alternativet är att vi får köpa massor med vattenspridare och slang+förgreningar och bygga ett bevattningssystem som får stå där det står mitt på tomten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.