Byggahus.se

Så förstärker man bäst mobilsignalen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 706 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. P
    Anonym

Patos

Anonym
    Ett exempel på "denna enkla antennlösning" hade förstås varit önskvärd.

3. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 460 inlägg

Oldboy

Medlem
    En intressant rubrik, men precis som med kvällstidningar så tillkommer absolut ingenting av att läsa hela artikeln.
    Den vetgirige med klen mobiltäckning får inte reda på ngt enda litet trix. Man blir så gruvligt besviken på tomt och innehållslöst nonsens.
    Bena ut problemet.
    1. För det första är signalen klen utomhus (alt 1) eller inomhus (alt 2)? Det är en vattendelare mellan oss på vischan och "stabor".
    2. För det andra, vilka är lämpliga/möjliga åtgärder i alt 1 resp 2?
    3. För det tredje, skillnad mellan operatörer/nät? För det är stooor skillnad, iaf ute på landet.
    4. För det fjärde, skillnad mellan olika typer/modeller av mobiler?
    Återkom när det här är utbenat. Då först tillförs läsekretsen användbar information.

4. P
    Medlem · Skåne län · 1 474 inlägg

PappasHammare

Medlem
    Som sagts ovan... Några exempel hade varit bra..

Sen om det är mobiltbredband man vill åt finns det bättre lösningar än att förstärka mobilsignalen.. Skaffa en extern fast 4G antenn uppe på husknuten, koppla den till "dongeln" och sen låt dongeln sitta i en router som skickar datat vidare på ethernet/wifi.
    Har själv haft det så i 6-7 år. Hastigheten har aldrig varit något problem utan datamängden.

Nu när operatörerna också kommer med mobilsamtal över wifi så kommer det funka utmärkt för samtal också.

5. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 938 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Denna forskning handlar om flerfamiljsbostäder stora nog för att bära kostnaden för att bygga ett eget radionät med antenner inomhus. En teknik som redan finns för företagsbyggnader men som behöver anpassas, förenklas, för lägre kostnader i bostäder.

Förvånade verkar dom blivit av att inomhusantennerna gjorde att strålningsnivåerna sjönk. Men med bättre mottagning så kan mobilen sända med lägre effekt. Då blir det mindre strålning och dessutom bättre batteritid.

Som villaägare får man ha väldigt många dörrar om aluminiumplåten inne i dörren ska märkbart påverka mobiltäckningen inomhus. Men energiglas med metallfilm var intressant. Nån som har något enkelt tips på hus man slitsar upp metallfilmen på dom nya energifönstren?

Att PTS reserverat ett licensfritt band på 1800MHz för inomhustelefoni är intressant. Det är dyrt och bökigt att skaffa sig en repeter och radiolicens idag.

Ordet "enkelt" på detta forum får mig att associera till befintlig teknik och något jag kan få till själv, utan att bygga nytt hus, flytta...eller vänta på att ny teknik ska bli tillgänglig.

6. blackarrow

blackarrow

Elektroniktokig
    • Laddar…
  7. B
    Medlem · Västra · 494 inlägg

Broken arrow

Medlem
    Konstigt, där jag bor har jag bättre täckning vid fönstret än mitt i lägenheten eller går signalen hellre genom väggen än fönstret?

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 917 inlägg

useless

Lök.
  9. blackarrow

blackarrow

Elektroniktokig
    Dom allra flesta hus har bättre mobiltäckning vid fönstren, men nybyggda lågenergihus i storstäderna. Har själv erfarenhet av att ha bott på landet i timmerhus och bäst funkade telefonen i en blomkruka i stora fönstret..

Tjocka väggar av betong eller tjock stenullsisolering kan tydligen dämpa upp till 50dB.
    Om man då dessutom har moderna energifönster med metallfilm på glaset så blir det inte bra motagning vid fönstret längre och dom släpper heller inte in radiovågorna i rummet.

10. G
    Medlem · Kalmar · 872 inlägg

gråsten

Medlem
    "Komma närmare användarna via antennsystem inomhus"

Det låter som en översättning från franska där ordet antenn kan stå för sändare och en hel del annat än vad som på svenska förstås med antenn.

Hittar inte rapporten men den förefaller syfta på användning av femtoceller. Om det kan jag yttra mig för jag använder det själv men inte i Sverige där Telia valt att inte satsa på tekniken.

I många länder erbjuder teleoperatörerna en liten routerstor burk med en antenn på, kallad femtocell. Det är en basstation för 3G i miniatyr. Mobiltelefonen kopplar upp mot denna basstation som befinner sig kanske max ett tjugotal meter från telefonen. Förbindelsen med telenätet sker via kundens bredbandsanslutning (adsl-vdsl-fiber). Min burk kommer från Cisco och kostar fem euro i månaden att hyra från operatören. Det hela fungerar mycket bra och jag har slutat använda min proffsrepeater för GSM från Kathrein, i synnerhet som användning av repeater är illegalt i landet i fråga. Kontroll av signalen med androidappen Netmonitor visar att handover till yttre nät fungerar mycket bra och vid rimliga signalnivåer. (Mediatek chip i Alcatel-telefonen medger att appen mäter och visar även icke uppkopplade celler). När jag kommer in i huset ser jag till att passera nära femtocellen så att telefonen låser på den. Sedan kan jag röra mig i hela huset med bra täckning för både utfående och inkommande samtal. Normalt sett är täckningen från nätets basstationer dålig där jag bor. Det beror mer på topografi än på betong och isolerglas. Förbaskat synd att Telia inte vill ha denna teknik i Sverige. Tror att det finns ett 3G närstående frekvensband som EU upplåtit till dessa femtoceller. Det är därför som det fungerar med vanlig 3G på telefonen. Femtoceller vore ett jättelyft för många svenskar.

I routern kopplas femtocellen via ett subnät VLAN till operatörens telefonnät, ett slags förberett VPN nät. Därför kan jag inte bara ta med mig Ciscoburken till Sverige och ringa internt i det andra landet. Det skulle kräva en VPN länk till den routern och det avstår jag från att pula med. Voip är så billigt ändå.

Teknisk info om burken:

https://www.cisco.com/c/en/us/produ...ll-cell-3000-series/datasheet-c78-730972.html

Redigerat 5 okt 2017 10:39
  11. blackarrow

blackarrow

Elektroniktokig
    Rapporten är intressant. Länk finns i inlägg #6

Tex en dipolantenn på in- resp utsida av lägenhetsväggen för att få radiosignalen från antennen i trapphuset in i lägenheten (och tvärs om).
    Eller hur man polerade bort (slitsar av) silverbeläggningen på ett energifönster för att minska dämpningen.

Femtocell basar har funnits i många år. Metro. Det är väl svårt för operatörer att tjäna pengar på dom för privatpersoner. Säkerhet och driftsäkerhet är väl oxå lite problematiskt.

12. G

gråsten

Medlem
    Fann rapporten nu. Den är ambitiös men handlar mycket om annat än enfamiljshus på landet.

Jag har mycket goda erfarenheter av Ciscos femtocell länkad till VDSL. Det har nog hänt en del sedan Metros artikel 2007 men i Sverige är det helt tyst om femto till skillnad från andra länder. kan vara värt 60 euro om året att veta att man har god mobiltäckning inne i sitt hus och att man slipper springa ut eller till någon särskild vrå.

Har också prövat ett Blåtandslänkat system som är populärt i Australien där repeatrar är helt förbjudna. Mobilen placeras någonstans där det finns täckning.
    Den länkar med Blåtand till en XLINK BTTN enhet som är ansluten till en DECT bas eller till trådkopplade telefoner i huset. Det funkar bra förutom att man måste verifiera att telefonen ansluter när man kommer hem. Tre olika telefoner kan paras.

http://www.myxlink.com/xlink_bttn.aspx

Fördelen med DECT telefonen är att den kan ha mycket lång räckvidd som Motorola Long Range Dect Telephone O 201. Då kan man även gå ned i garaget och ha bra täckning in och ut från mobilnätet via XLINK enheten. O 201 har grym täckning - och yttre antenn på handenheten och dubbla antenner på basen. Tyvärr är handenheten tung.

Ibland är den mobilsignal som kommer in genom väggarna sämre än dålig. Det löser australiensarna ibland genom att ansluta en eller två yttre antenner till telefonens testkontakter för mätning. Funkar bra på t ex Samsung Galaxy S4. Patch kablarna köps från Australien. Nyare modeller har ännu mindre testkontakter men jag tror att man har löst det också.

Vid egna dämpningstest med LTE 800 dämpade blåst 2 mm fönsterglas knappt märkbart mätt med RSRP medan vinterinnanfönster med enkelt 4 mm Glavebel metallbelagt energiglas dämpade uppåt 15 dBm.

Smidigast är nog ändå att länka mobilsamtalen till VoIP och en fast bredbandsanslutning med t ex en AVM router. De är väl förberedda för VoIP. Då funkar voiptelefoni över wifi, t ex med appen Bria på Iphone eller Zoiper på android.

Redigerat 5 okt 2017 15:59
    • Laddar…
  13. blackarrow

blackarrow

Elektroniktokig
    AVM Fritz!Box var en häftig burk.

Man vill väl ha med sig mobilen (SMS/MMS) när man går ner i källaren, fast att kunna vara nåbar på en DECT telefon skulle vara ett stort lyft för många.

Det finns stort intresse bland operatörer för WiFi Calling lösningar för företag för att få bättre inomhustäckning och kapacitet. Billigare att bygga WiFi nät än pico/femto-celler.
    VoLTE, mobiloperatörernas IP telefoni, har det oxå pratats om i många år för telefoni på 4G. Dom vill ju kunna ta betalt även för wifi samtalen... men kan man använda mobilens telenr är det väl okay.

Min framtidsspaning är mobiltelefoni över 4G/5G (IP) och 2.5G (pga bättre täckning) och ett nedsläckt 3G nät. Med telefonin över IP så borde hand-over mellan LTE/IP och hemma WiFi/IP gå att lösa.

Men vill man bara ha VoIP i sin mobil hemma och har bra wifi räcker det väl med tex Zoiper appen?

14. G

gråsten

Medlem
    Jag använder AVM6840 för 4G jämte 6820 för 4G, 3G, 2G och sedan 7490 för VDSL/adsl. Den går att använda för fiber också via WAN-ingången (port 1). AVM har flera andra routrar på gång lämpliga för användning med fiber och VDSL.

AVM är helt dominerande i Tyskland. Det finns en AVM app för Iphone och android för voip över wifi till routern. Där funkar Bria och zoiper (m.fl. androidappar) bra. Eftersom jag använder 4-5 svarsställen kör jag Voicetech.nu som VoIP op. Blir det ingen kontakt för inkommande samtal över Voip går samtalet över till GSM. Bommar det också kommer SMS som brukar gå fram.

Ska jag ringa ut långa samtal till svenska nummer för 5 öre minuten utan uppkopplingsavgift använder jag MobileVoIP app med SIPdiscount som operatör. För det mesta bra ljudkvalitet både över wifi och 4G. Men det funkar inte för inkommande samtal.

Femtocellen måste anslutas (hos mig via Devolo homeplug) till den utländska operatörens Bbox3 router eftersom VPN länken är förberedd i routern. När jag använder 7490 för internet och voip ansluts den bara över WAN-dedikerad port till en ledig port på Bbox3 routern som då fungerar som modem för AVM-routern. TV över VDSL tas direkt från BBox3.

Bottom line är att det nästan alltid går att lösa problem med dålig täckning inomhus i enfamiljshus utan att ta till repeater, vare sig det beror på svag signal i området eller hög dämpning i väggar. En bra repeaterlösning kostar över tiotusen plus yttre och inre antenn.

Först och främst gäller det att förstå situationen. De flesta som klagar har ingen aning om varför det fungerar dåligt. Bra att börja med är Netmonitor (av Parizene) på Android. Har man en Alcatel-lur eller någon annan med Mediatek chip får man upp grannceller också på 2G, 3G och 4G. Ibland är problemet att det finns för många signaler med liknande styrka så att telefonen hoppar så fort man rör sig. Då kan en repeater med yttre riktantenn vara mest ändamålsenlig lösning (möjligen en riktantenn ansluten direkt till telefonens testkontakt men det är en extremlösning) Man kan också testa att stänga av GSM alt 3G. Värt att prövas är också GSM vidarekopplat till voip över 4G eller fast bredband.

15. blackarrow

blackarrow

Elektroniktokig
    Hmm, enkelt... men prylarna går ju att köpa i alla fall :cool:

Jag har provat Zoiper i mobilen men då slutade fasta hemtelefonen (Gigaset C530IP) att ringa.
    Har Bredband och telefoni över "rejält norrlänskt bredband", T3, så dom stödjer inte flera klienter/IP telefoner på samma telefonnummer. Finns det andra operatörer som gör det?
    Eller kan en AVM burk fixa så det ringer på flera VoIP klienter med samma telenr?
    Vill inte ha nån VoIP växel, call groups, trycka nån speciell kod för att plocka upp samtal.

En enkel lösning för mig är att köpa några DECT handenheter till (tex för källaren). Jag får tom SMS på hemtelefonen (bara nån snurrig person, och en ingenjör med iPhone som skickar till den:surprised:).

Men mottagningen i polarens garage med plåttak, plåtport, betongväggar och även dålig mottagning i bostaden vet jag inte hur man löser. Han har portabelt 3/4G bredbandsmodem utan antennutag (har inte skruvat isär iofs), läsplatta med simkort, förmodligen minst 2 operatörer. Ska funka både hemma och på resa (husbil). Lite kraftigare router med inbyggd 4G finns med extern antenn men drar ganska mycket ström.

Har provat Network Cell Info Lite. Den har snygga Gauges för signalstyrka mm för sim1/sim2/wifi, men Map / cell tower location funktionen funkar bara för 1a simkortet. Kul att se handover på kartan :)

En riktantenn på taket med kabel och kontakt på mobilen kan vara ett bra alternativ till att gå ut :thinking:
    Men hitta telefoner med antennuttag dag är svårt. Sist jag frågade i en butik fick jag svaret:
    "Vi säljer inte telefoner med antenn längre..." goddag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.