Byggahus.se

Så får du barfotavänligt golv på verandan

1. K
    Medlem Nivå 1
    Det var i år dags att byta ut den 25-28 år gamla verandan då materialet gjort sitt och den börjat svikta betänkligt (visade sig förstås vara några ruttna skruvbjälkar).

Jag kollade runt lite på nätet för att bestämma mig för rätt dimension på virket och bästa tillvägagångssätt, har ju byggt en tiotalet verandor genom åren, men bra att fräscha upp kunskapen och ta del av nya rön.

En sak som stört mig en hel del med den gamla verandan, som delvis var spikad och delvis skruvad, byggd och utbyggd i olika etapper, det var de från och till uppstickande skruvarna/spikarna som kunde göra illa fötterna.

Googlade runt lite och hittade några olika system för dold skruvning, dels Essves system och dels CAMO. Valet föll på CAMO som dels var lite billigare och som jag också tolkade hade en mer slitstark produkt (rätt eller fel vet jag inte men det blev min uppfattning i alla fall.)

Jag har nu genomfört projektet, 50 kvm veranda, och passade på att göra en video för att berätta om CAMO systemet för dold skruvning av trall.

Du hittar videon här, hoppas den är till hjälp inför att du själv står inför liknande projekt.