10 609 läst · 78 svar
11k läst
78 svar
Ryobis batteriförvirring
Haha, ja det är tydligt, jag pratar om li-jonbatterier och hur de de fungerar och vad du pratar om är lite oklart. Varje gång du skriver något som inte stämmer svänger du och menar att du skrivit något annat,D Dkvist skrev:Tur. Jag instämmer i att fler mått är bättre än inga!
Jag tror vi har pratat lite om olika saker. Storleken och fysisk konstruktion har inverkan av batteriets effektdensitet. Ett typexempel är att titta på cellen i batteripaket för att nödstarta en bil och jämför mot ett annat valfritt batteri där lägre strömmar är behövda. Det är påtaglig skillnad i cellkonstruktion och mängd koppar som använts för att leda ut ström.
Jag har förhoppningvis aldrig påstått att koppar är en del av batterikemin. Däremot sitter det koppar i nästan alla vanligare batterityper (kanske inte smälta saltbatterier, där är det nog grafitstänger).
Nej, kristallina strukturer i cellerna är det normala.D Dkvist skrev:
D Dkvist skrev:
Katoden ligger på en aluminiumfolie, inte koppar (och om det bara fungerat skulle anodens strömavtagare också vara av alu då det är lättare och billigare men det är tyvärr inte elektrokemiskt stabilt).D Dkvist skrev:
C-rate är inte kopplat till ”prismatisk struktur” utan främst tjocklek och porositet i anod- och katodbeläggning samt anod/katods kemiska sammansättning. Strömavtagarna, koppar- respektive aluminiumfolie, försöker man alltid ha så tunna som möjligt då det utgör dödvikt och inte utgör en betydande flaskhals för möjligt strömuttag. Hur strömavtagarna ansluts till cellens poler är däremot en viktig flaskhals och det är tex därför ”tabless” design klarar högre strömstyrkor (hela foliens kant ansluts istället för bara en liten ”tab”).
Det senaste du skriver om koppar och nödstartare har inget med battericellerna att göra utan snarare om hur det blir höga strömmar när många celler, särskilt effektoptimerade, parallellkopplas i ett batteri eller batterier i ett system och därför kräver ”mycket koppar” i ledningarna.
Batterier är ett allvarligt ämne, inget man killgissar eller skojar om! 😉
Som en parentes kan jag nämna hur de har löst den frågan på Ryobi's One+ hjälpstartare:nanowire skrev:
Den har en rejäl kondensator-bank i sig som först laddas upp under någon/några minuter, sedan används den för att dra igång motorn.
(De där billigare små hjälp-startarna som finns att köpa gör det oftast inte, utan lastar batterierna *hårt* och smälter internt om man kör dem mer än 2-3s)
Ja, kondensatorer är bra på att buffra stora strömmar.Dowser4711 skrev:
Som en parentes kan jag nämna hur de har löst den frågan på Ryobi's One+ hjälpstartare:
Den har en rejäl kondensator-bank i sig som först laddas upp under någon/några minuter, sedan används den för att dra igång motorn.
(De där billigare små hjälp-startarna som finns att köpa gör det oftast inte, utan lastar batterierna *hårt* och smälter internt om man kör dem mer än 2-3s)
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Det blev en liten inplastat jämförelse i butik iallafall.
Kan förstå varför namnet "compact" inte verkar användas längre, syns tydligt att HE är betydligt mindre.
Hade inte med nån våg, men tyckte även det kändes lättare, vilket ju är rätt väntat med 21700-celler.
Så HE (RB1840T) är då.
(Jämför jag 2 och 5Ah modellerna av "formerly known as Compact" med mina gamla "vanliga" batterier så är dom pyttelite mindre, typ samma vikt. Saknar dock den där gummiytan i botten)
Kan förstå varför namnet "compact" inte verkar användas längre, syns tydligt att HE är betydligt mindre.
Hade inte med nån våg, men tyckte även det kändes lättare, vilket ju är rätt väntat med 21700-celler.
Så HE (RB1840T) är då.
- Bättre för krävande maskiner
- Lättare
- Mer kompakt
- Helt enkelt bättre
- Dyrare
(Jämför jag 2 och 5Ah modellerna av "formerly known as Compact" med mina gamla "vanliga" batterier så är dom pyttelite mindre, typ samma vikt. Saknar dock den där gummiytan i botten)
Klicka här för att svara