10 724 läst · 78 svar
11k läst
78 svar
Ryobis batteriförvirring
Batteripacket hos Clas Ohlson är bara 2 ah och 1,5ah står uttryckligen i rubriken.n_sandstrom skrev:
Har precis avslutat ett litet projekt och känner att jag har minst ett batteri för lite.
Har någon koll på vad som är skillnaden på dessa sorter?
"High Energy" vs "Compact"
Finns lite oroväckande bra pris på detta kit, som iallafall ser ut som det som Bauhaus benämner "Compact" [länk]
Är väl däremot främst ute efter liten storlek, men vill inte gå i fällan att det är för klent för att driva maskiner. (typ cirkelsågen går knappt att använda med mitt nuvarande 2Ah, men jobbar på bra med 5Ah)
[bild]
Enheten är Ah, inte ah.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 633 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 633 inlägg
Så kan man tycka men jag kan inte minnas att jag sett effekt på batterier?nanowire skrev:
Vidare, C-rating är ju constant effektuttag. Peak-effekt är ett bättre "Marknadsföringsvärde" men rätt värdelöst för användare. Misstänker dock att peak-effekt är det som marknadsförs om det finns siffror?
Just kontinuelig nominell C-rating är mycket mer intressant för en maskin även om såklart stötströmsförmåga är intressant vid start och höga vridmoment.
Finns vidare många mått som är rätt dumma, t ex bränsle säljs i volym, inte vikt. Vikt är konstant oavsett väderlek. Ska man dra det längre, varför inte sälja bränsle efter energiinnehåll? Då är det oväsentligt om det är mycket eller lite etanolinblandat i soppan vid stationen.
Du kan få mig fortsätta lite till men känns som jag glider ifrån ämnet snabbt då! 😁
TLDR:
Jag har nog inte sett någon vettig effektmärkning på batterier till hantverksmaskiner i handeln och ställer mig något frågande om det är en meningsfull siffra för mer än marknadsföring.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Blev en tur till CO på lunchen, så nu blir tråden inte mer spännande än så här.
Tankarna bakom:
Tankarna bakom:
- Jag vill främst ha ett till litet batteri, och High Energy finns bara i 4Ah och uppåt.
- Ett ensamt 2Ah "vanligt" kostar 700 spänn! Då är vi uppe i Makita-priser, och som andra vart inne på är inte Ryobi värda det
- Nice med fler batterier ju. Kan låta en 5a sitta permanent i tex arbetslampan, den används överallt och hela tiden. Kan även låna ut ett verktyg utan att begränsa arbetet hemma.
Siffrorna finns, någon skrev ovanvad Ryobis batterier ger (men kan inte uttala mig om de stämmer eller inte). Jag har koll på Hikoki och Metabo och den förstnämna närmare 2,26 kW i de senaste tvåradigt parallellkopplade effektoptimerade med tabless design och lägre för standardbatterierna, 1080 W för 5 Ah Multivolt och 1440 W för 8 Ah. Metabo liknande men lite lägre och varierande då de har fler storlekar på pack.D Dkvist skrev:Så kan man tycka men jag kan inte minnas att jag sett effekt på batterier?
Vidare, C-rating är ju constant effektuttag. Peak-effekt är ett bättre "Marknadsföringsvärde" men rätt värdelöst för användare. Misstänker dock att peak-effekt är det som marknadsförs om det finns siffror?
Just kontinuelig nominell C-rating är mycket mer intressant för en maskin även om såklart stötströmsförmåga är intressant vid start och höga vridmoment.
Finns vidare många mått som är rätt dumma, t ex bränsle säljs i volym, inte vikt. Vikt är konstant oavsett väderlek. Ska man dra det längre, varför inte sälja bränsle efter energiinnehåll? Då är det oväsentligt om det är mycket eller lite etanolinblandat i soppan vid stationen.
Du kan få mig fortsätta lite till men känns som jag glider ifrån ämnet snabbt då! 😁
TLDR:
Jag har nog inte sett någon vettig effektmärkning på batterier till hantverksmaskiner i handeln och ställer mig något frågande om det är en meningsfull siffra för mer än marknadsföring.
Praktisk C-rate beror både på cellernas egenskaper och packets utformning så det är ingen statisk förmåga utan varierar därmed med temperatur. Utan att vara helt tydliga i hur effektsiffran är definierad så får vi anta att den härrör till normal användning i respektive tillverkares olika verktyg, iaf så det beskrivs. Vilket jag tycker är betydligt mer användbart än en celltillverkares standardiserade C-rate för cellerna under ideala förutsättningar.
Jag tror du blandat ihop termer i ditt inlägg tidigare, prismatiska celler syftar till formfaktor på själva cellen och inte på elektrodernas beläggning som kan vara optimerad för effekt eller energi genom kemi eller morfologi oberoende av formfaktor på cellen. Det finns heller ingen koppar i katoden.
D Dkvist skrev:
Redigerat:
Jättesvårt att följa vem du svarar när du inte citerar. Vem svarar du här?D Daniel 109 skrev:
(du kommer inte bli avstängd om du gör som majoritetet - citerar så fort du misstänker att vi normalbegåvade inte hänger med i dina ociterade oneliners)
Oj, vilken hård attityd att mötas av.nanowire skrev:
Siffrorna finns, någon skrev ovanvad Ryobis batterier ger (men kan inte uttala mig om de stämmer eller inte). Jag har koll på Hikoki och Metabo och den förstnämna närmare 2,26 kW i de senaste tvåradigt parallellkopplade effektoptimerade med tabless design och lägre för standardbatterierna, 1080 W för 5 Ah Multivolt och 1440 W för 8 Ah. Metabo liknande men lite lägre och varierande då de har fler storlekar på pack.
Praktisk C-rate beror både på cellernas egenskaper och packets utformning så det är ingen statisk förmåga utan varierar därmed med temperatur. Utan att vara helt tydliga i hur effektsiffran är definierad så får vi anta att den härrör till normal användning i respektive tillverkares olika verktyg, iaf så det beskrivs. Vilket jag tycker är betydligt mer användbart än en celltillverkares standardiserade C-rate för cellerna under ideala förutsättningar.
Jag tror du blandat ihop termer i ditt inlägg tidigare, prismatiska celler syftar till formfaktor på själva cellen och inte på elektrodernas beläggning som kan vara optimerad för effekt eller energi genom kemi eller morfologi oberoende av formfaktor på cellen. Det finns heller ingen koppar i katoden.
Jag kan väl säga att C-rating görs över flera temperaturintervall, för en lekman såklart kanske onödigt krångligt.
Effekttalen lär vara under högst optimala förhållanden, lär inte vara länge man kan köra 2 kW innan PTC beroende värme-resistans ger sig till känna.
Du har rätt i att kristalina strukturer i cellerna inte är det normala (det brukar leda till isolatorpunktering och uppstår vid felaktig laddning). Effekt/densitet styrs normalt sett av volym-area-förhållandet på grafitbollarna i vanliga litiumbaserade batterier, givetvis inte beroende av cellens formfaktor, men det har jag förhoppningsvis inte insinuerat, det var iaf aldrig fallet.
Det finns koppar i båda ändarna, det går inte svetsa någon ledare direkt mot grafiten i någon meningsfull bemärkelse.
Har du tänk vilken tur det är att man faktiskt får ha olika åsikter på internet? Om inte annat uppfattade jag trots det ditt inlägg som onödigt tråkigt i ton. Om jag missuppfattat dig så kan jag inte göra något annat än ta helg. Vilket är planen, Trevlig helg! 😁
Jag ville inte vara otrevlig eller hindra dig att tycka annorlunda. Bara ge argument för varför jag tycker en effektangivelse är ett helt ok jämförelsemått. Samt rätta det du skrev om li-jonbatterier som var fel. Och det är klart jag skulle vilja ha ännu mycket bättre transparens angående batteriprestanda i det som tillverkarna säljer till oss.D Dkvist skrev:Oj, vilken hård attityd att mötas av.
Jag kan väl säga att C-rating görs över flera temperaturintervall, för en lekman såklart kanske onödigt krångligt.
Effekttalen lär vara under högst optimala förhållanden, lär inte vara länge man kan köra 2 kW innan PTC beroende värme-resistans ger sig till känna.
Du har rätt i att kristalina strukturer i cellerna inte är det normala (det brukar leda till isolatorpunktering och uppstår vid felaktig laddning). Effekt/densitet styrs normalt sett av volym-area-förhållandet på grafitbollarna i vanliga litiumbaserade batterier, givetvis inte beroende av cellens formfaktor, men det har jag förhoppningsvis inte insinuerat, det var iaf aldrig fallet.
Det finns koppar i båda ändarna, det går inte svetsa någon ledare direkt mot grafiten i någon meningsfull bemärkelse.
Har du tänk vilken tur det är att man faktiskt får ha olika åsikter på internet? Om inte annat uppfattade jag trots det ditt inlägg som onödigt tråkigt i ton. Om jag missuppfattat dig så kan jag inte göra något annat än ta helg. Vilket är planen, Trevlig helg! 😁
Och med risk att du tar illa upp igen; Nej, det finns ingen koppar i katoden. Inte heller grafit, den utgör anoden. Kristallstruktur varierar, de flesta aktiva materialen utgörs av kristallina partiklar i lager vars morfologi avgör den grundläggande energi- och effektprestandan, effekten du beskriver är när litium bildar dendriter som till slut kortsluter cellen.
Jag förstår inte riktigt vad du försöker uppnå genom att först hävda auktoritet på området ”tagit detta från min kompetens där jag jobbar som elektronikingenjör för ett produktföretag, ibland tom med batterier” och sedan nämner lite random termer, varav hälften blir fel, och sedan bli stött när jag påpekar det?
😊 Trevlig helg.
Blir bra. Jag använder ibland 2-3 maskiner samtidigt och smidigt att slippa flytta batterier.n_sandstrom skrev:
Blev en tur till CO på lunchen, så nu blir tråden inte mer spännande än så här.
Tankarna bakom:
- Jag vill främst ha ett till litet batteri, och High Energy finns bara i 4Ah och uppåt.
- Ett ensamt 2Ah "vanligt" kostar 700 spänn! Då är vi uppe i Makita-priser, och som andra vart inne på är inte Ryobi värda det
- Nice med fler batterier ju. Kan låta en 5a sitta permanent i tex arbetslampan, den används överallt och hela tiden. Kan även låna ut ett verktyg utan att begränsa arbetet hemma.
Nu gissar jag bara men är det inte så att det batteriet som heter ”Compact” (högra på bilden i trådstarten) är den nya designen? Jag har nämligen själv haft Ryobi ganska länge och tidigare fanns ju inte denna designen. Har både av den nya och gamla designen och den nya visar batteristatus mycket tydligare med större lampor.
Den gamla har mer gummi runt batteriet vilket blir smutsigare med tiden. Så kan det vara så att de gamla kommer fasas ut kanske med tiden?
Den gamla har mer gummi runt batteriet vilket blir smutsigare med tiden. Så kan det vara så att de gamla kommer fasas ut kanske med tiden?
Tur. Jag instämmer i att fler mått är bättre än inga!nanowire skrev:
Jag tror vi har pratat lite om olika saker. Storleken och fysisk konstruktion har inverkan av batteriets effektdensitet. Ett typexempel är att titta på cellen i batteripaket för att nödstarta en bil och jämför mot ett annat valfritt batteri där lägre strömmar är behövda. Det är påtaglig skillnad i cellkonstruktion och mängd koppar som använts för att leda ut ström.nanowire skrev:
Jag har förhoppningvis aldrig påstått att koppar är en del av batterikemin. Däremot sitter det koppar i nästan alla vanligare batterityper (kanske inte smälta saltbatterier, där är det nog grafitstänger).