10 786 läst · 78 svar
11k läst
78 svar
Ryobis batteriförvirring
Förmodar att detta noname 2-pack till Ryobi är bluff eller inte är 5.5Ah.. Pris 456kr. Priset är för bra för att vara sant va?
https://www.amazon.se/-/en/5500mAh-...ys-deals&sprefix=ryobi,todays-deals,85&sr=1-1
https://www.amazon.se/-/en/5500mAh-...ys-deals&sprefix=ryobi,todays-deals,85&sr=1-1
Omöjligt att säga. Men no-name är ett race mot botten, ingen som har något incitament att upprätthålla någon form av kvalitet då det inte finns något varumärke att upprätthålla. Det kan lika gärna vara begagnade eller undermåliga celler som dör efter några cyklingar.sysmali skrev:
Jag vet inte vilka priser du kollar på när du jämför ryobi med tex Makita. Jag håller inte med. Det är mest bang för the buck i mina jämförelser.nanowire skrev:
Medioker betyder medelmåttig och det är väl där Ryobi är; mittemellan i kvalitet/ergonomi/funktion osv.
Där vi har olika meningar är väl prisvärdheten, rätt dålig bang for the buck. Ungefär lika dyrt som proffsmärken. Lidl förefaller betydligt mer prisvärt om en ska satsa på något billigt. Och vill en ha något bättre finns som sagt mycket att välja på och som dessutom inte verkar så mycket dyrare eller till och med samma 😊
Speciellt om du redan har ryobi batterier och maskiner sen tidigare
Edit får kanske ta tillbaka lite när jag själv nämnde just Makita.
Det verkar vara väldigt prisvärt då inte allt som tidigare kostade 1500-2000 mer, vissa saker är i samma prisklass men jag ser andra också där priset är högre.
Om det är ryobi som blivigt dyrare eller Makita billigare vet jag inte.
Men det känns endå som Ryobi har ett större urval om man går tex till Clas Ohlsson eller Jula och ska köpa nått.
Dom dyrare märken har inte lika stort väl på sådana butiker och ska man gå till mer välsorterade så verkar dom mest ha modeller åt det dyrare hållet.
Hade jag idag behövt börja med att köpa in mig i ett batterisystem så hade Ryobi kanske inte varit lika självklart som det var för nästan 20år sen nör jag började köpa
Redigerat:
Precis. Att de finns på CO är nog en av få fördelar och säkert viktigt för vissa 😊T TheGame skrev:Jag vet inte vilka priser du kollar på när du jämför ryobi med tex Makita. Jag håller inte med. Det är mest bang för the buck i mina jämförelser.
Speciellt om du redan har ryobi batterier och maskiner sen tidigare
Edit får kanske ta tillbaka lite när jag själv nämnde just Makita.
Det verkar vara väldigt prisvärt då inte allt som tidigare kostade 1500-2000 mer, vissa saker är i samma prisklass men jag ser andra också där priset är högre.
Om det är ryobi som blivigt dyrare eller Makita billigare vet jag inte.
Men det känns endå som Ryobi har ett större urval om man går tex till Clas Ohlsson eller Jula och ska köpa nått.
Dom dyrare märken har inte lika stort väl på sådana butiker och ska man gå till mer välsorterade så verkar dom mest ha modeller åt det dyrare hållet.
Hade jag idag behövt börja med att köpa in mig i ett batterisystem så hade Ryobi kanske inte varit lika självklart som det var för nästan 20år sen nör jag började köpa
ChatGPT börjar bli läskigt bra. Tog en skärmdump på ditt inlägg.n_sandstrom skrev:
Har precis avslutat ett litet projekt och känner att jag har minst ett batteri för lite.
Har någon koll på vad som är skillnaden på dessa sorter?
"High Energy" vs "Compact"
Finns lite oroväckande bra pris på detta kit, som iallafall ser ut som det som Bauhaus benämner "Compact" [länk]
Är väl däremot främst ute efter liten storlek, men vill inte gå i fällan att det är för klent för att driva maskiner. (typ cirkelsågen går knappt att använda med mitt nuvarande 2Ah, men jobbar på bra med 5Ah)
[bild]
Skillnaden mellan Ryobis “High Energy”-batteri (RB1840T) och “Compact”-batteri (RB1840X), trots att båda är 18V 4,0Ah, handlar om inre konstruktion, prestanda och storlek:
1. High Energy (RB1840T)
- Har kraftigare celler och lägre intern resistans, vilket gör att det:
- Klarar högre strömstyrkor utan att tappa spänning.
- Passar bättre för krävande verktyg (som cirkelsåg, vinkelslip, tigersåg).
- Tyngre och lite större än Compact.
- Har ofta högre kontinuerlig effektuttag.
- Bättre vid längre arbetsintervaller utan att överhettas.
2. Compact (RB1840X)
- Designad för att vara mindre och lättare, vilket gör den bättre för:
- Skruvdragare, borrmaskiner, slipmaskiner – där vikt och storlek spelar roll.
- Har samma kapacitet (4,0Ah) men kan ha svårare att leverera maxeffekt till tunga verktyg.
- Bra vid arbete i trånga utrymmen eller över huvudhöjd.
- För tunga verktyg som cirkelsåg: Välj High Energy (RB1840T) – den klarar belastningen bättre.
- För kompakt och lätt arbete: Då funkar Compact (RB1840X) utmärkt, t.ex. skruvdragning eller mindre slipjobb.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 851 inlägg
Nästan exakt samma svar som inlägg #7 .. 😉nikasp skrev:
ChatGPT börjar bli läskigt bra. Tog en skärmdump på ditt inlägg.
Skillnaden mellan Ryobis “High Energy”-batteri (RB1840T) och “Compact”-batteri (RB1840X), trots att båda är 18V 4,0Ah, handlar om inre konstruktion, prestanda och storlek:
1. High Energy (RB1840T)
2. Compact (RB1840X)
Slutsats
- Har samma kapacitet (4,0Ah) men kan ha svårare att leverera maxeffekt till tunga verktyg.
Prisskillnaden återspeglar just dessa egenskaper – men High Energy är ofta värd merkostnaden om du jobbar med kraftkrävande verktyg.
- För tunga verktyg som cirkelsåg: Välj High Energy (RB1840T) – den klarar belastningen bättre.
- För kompakt och lätt arbete: Då funkar Compact (RB1840X) utmärkt, t.ex. skruvdragning eller mindre slipjobb.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
High power har de använt som benämning på de nyare borstlösa verktygen med X i modellbeteckningen.S sprucetwig skrev:
High energy handlar som vissa skrivit om högre momentant effektuttag.
Jag har batterier av några olika serier och jag upplever skillnad, främst på HP-cirkelsågen (RCS18X), den spinner upp snabbare, varvtalet sjunker inte lika mycket etc med ett high energy batteri på 3ah som med de andra batterierna jag har, bl. a. det 4ah ”compact”-batteriet som frågas efter i denna tråden.
Varför klarar de inte av skillnaden på energi och effekt?
Precis, högre effektuttag, high power. Om de nu förbrukat det namnet kunde de ju kallt dem high current eller high output eller nått annat som inte är helt fel.J JBir skrev:High power har de använt som benämning på de nyare borstlösa verktygen med X i modellbeteckningen.
High energy handlar som vissa skrivit om högre momentant effektuttag.
Jag har batterier av några olika serier och jag upplever skillnad, främst på HP-cirkelsågen (RCS18X), den spinner upp snabbare, varvtalet sjunker inte lika mycket etc med ett high energy batteri på 3ah som med de andra batterierna jag har, bl. a. det 4ah ”compact”-batteriet som frågas efter i denna tråden.
Känns lite som marknadsföring för att kunna fortsätta lite till med en äldre konstruktion.
Även AI-svaret är sammanställt från Ryobis marknadsföring.😀
Till Ryobimaskinerna har jag bara den äldre typen, däremot till blå Bosch 18V Pro har jag båda deras modeller och tycker inte jag märker skillnad, bara byter när det är dags att ladda.
Till Ryobimaskinerna har jag bara den äldre typen, däremot till blå Bosch 18V Pro har jag båda deras modeller och tycker inte jag märker skillnad, bara byter när det är dags att ladda.
Har köpt sådana där 3-parts amazon batterier ....
De är ... inget bra
Anledningen var att jag (min klant) glömde ett 5Ah riktigt ryobi batteri ute över natten en natt förra sommaren och det regnade.
Lyckades på nått sätt få liv i batteriet igen men med ca 1/3 kapaciet
beställde då ett billigt ett från Amazon för att prova.
Från början helt ok.
Men de degraderade snabbt ... nu är det "trasig" 1/3 kapacitet riktiga rybobi batteriet bättre. Säger en del.
En granne köpte nån vecka senare från Amazon med och hans batteri har hållt som riktiga.
Grannen köpte säkert från någon annan säljare på Amazon än vad jag gjorde.
Så det är ett lotteri om du får nått som är ok eller "nästintill engångs" om du beställer 3:e parts från Amazon
De är ... inget bra
Anledningen var att jag (min klant) glömde ett 5Ah riktigt ryobi batteri ute över natten en natt förra sommaren och det regnade.
Lyckades på nått sätt få liv i batteriet igen men med ca 1/3 kapaciet
beställde då ett billigt ett från Amazon för att prova.
Från början helt ok.
Men de degraderade snabbt ... nu är det "trasig" 1/3 kapacitet riktiga rybobi batteriet bättre. Säger en del.
En granne köpte nån vecka senare från Amazon med och hans batteri har hållt som riktiga.
Grannen köpte säkert från någon annan säljare på Amazon än vad jag gjorde.
Så det är ett lotteri om du får nått som är ok eller "nästintill engångs" om du beställer 3:e parts från Amazon
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Nej, jag håller inte med det. Tycker AI är bra för mycket, men ut många aspekter skit.nikasp skrev:
ChatGPT börjar bli läskigt bra. Tog en skärmdump på ditt inlägg.
1. High Energy (RB1840T)
2. Compact (RB1840X)
Slutsats
Prisskillnaden återspeglar just dessa egenskaper – men High Energy är ofta värd merkostnaden om du jobbar med kraftkrävande verktyg.
Här har den genererat 149 ord utan att faktiskt säga något konkret.
Nja, förutom de som har 21700 istället så har de ju även en anna geometri och lösning på kylning i de "gamla" batterierna. Dvs så länge du inte utnyttjar max-effekten så märker du helt riktigt inte någon skillnad mellan dem.A AndersS skrev:Känns lite som marknadsföring för att kunna fortsätta lite till med en äldre konstruktion.
(Annat än att de potentiellt får längre livslängd, väldigt beroende på hur du använder dem)
Visst kan man säga att de bara borde köra med "High Energy/Power" batterierna, men de är trots allt större och klumpigare, så jag tror att många kunder trots allt föredrar den kompaktare konstruktionen till sina skruvdragare etc.
(Men jag är däremot övertygad om att prisskillnaden mellan de två modellerna enbart är skapad av sälj/marknad, då produktionskostnaden inte skiljer många kronor)

Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 429 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 429 inlägg