10 762 läst · 78 svar
11k läst
78 svar
Ryobis batteriförvirring
Jag har några Ryobi batterier både äldre varianten och den som kallas compact här.
Inga "High energy".
jag har aldrig känt nått behov av "high energy" har slagskruvdragare, cirkelsåg, sticksåg och vinkelslip som så fall får räknas som "tyngre"
Inga "High energy".
jag har aldrig känt nått behov av "high energy" har slagskruvdragare, cirkelsåg, sticksåg och vinkelslip som så fall får räknas som "tyngre"
Ryobi 2x5Ah kostade 2000 kr när jag köpte för några dagar sedan vilket blir ungefär samma pris per Ah. Då fick jag dessutom ännu en laddare med som jag kan ge bort.A AndersS skrev:
Fast ryobi håller sig oftast aningen högre när det gäller pris på batterier men det är ingen stor summa utslaget på flera verktyg och flera år. Bortsett från gräsklipparen och tigersågen vid mer extrem användning så klarar jag mig bra på ett 5Ah och ett antal mindre av typen som hänger med vid köp. Tigersågen drog en del när jag kapade ett tredjedels träd som hamnat hos grannen.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jäklar vad det exploderat med svar under dagen 🙂
Håller med om att "compact" inte ser direkt kompakta ut, men Ryobi använder även den termen på sin brittiska sida.
Såklart med obefintlig information om vad det innebär.
Det är väl även samma design som dom som tidigare hette HP (High Power), men det konceptet verkar dött nu?
Jag har idag ett 5Ah och ett 2Ah. Äldre modell med grön "stam", tror att dom bara hade en sort på den tiden.
Fick för mig att dom hette High Energy dom med, men det gör dom visst inte, och 5an orkar ju driva allt utom kanske cirkelsåg i ek 😅
Är det 21700 eller är det bara AI som gissat?
Trodde bara det satt i deras nya Edge batterier som inte nått sverige än?
Håller med om att "compact" inte ser direkt kompakta ut, men Ryobi använder även den termen på sin brittiska sida.
Såklart med obefintlig information om vad det innebär.
Det är väl även samma design som dom som tidigare hette HP (High Power), men det konceptet verkar dött nu?
Jag har idag ett 5Ah och ett 2Ah. Äldre modell med grön "stam", tror att dom bara hade en sort på den tiden.
Fick för mig att dom hette High Energy dom med, men det gör dom visst inte, och 5an orkar ju driva allt utom kanske cirkelsåg i ek 😅
Är det 21700 eller är det bara AI som gissat?
Trodde bara det satt i deras nya Edge batterier som inte nått sverige än?
Tycker det är lite halvirriterande att Ryobi forfarande inte har släppt sin "Edge" serie av batterier i EU.
De släpptes för 8 månader sen i USA.
Och frågar man Ryobi när de ev kommer till EU är svaret "vet inte"
Går visserligen att specialbeställa via onlineshop:s från England som skeppar till os med extra tull o moms
Förutom det skulle jag nog välja RB1840T så slipper man tänka på vilket verktyg man stoppar det i
De släpptes för 8 månader sen i USA.
Och frågar man Ryobi när de ev kommer till EU är svaret "vet inte"
Går visserligen att specialbeställa via onlineshop:s från England som skeppar till os med extra tull o moms
Förutom det skulle jag nog välja RB1840T så slipper man tänka på vilket verktyg man stoppar det i
Har de alltså två batterier med 4Ah där det ena heter high energy? Det är ju lite provocerande
Låter mer som nån som är inköpt på Makita eller annat dyrt proffsmärke och måste försvara sitt val.nanowire skrev:
Jag har använt uteslutande Ryobi som hemmafixare i över 20år. Där totalt ombyggnad av fritidshusnoch renoveringar och byggnationer hemma ingpr i användandet. Mest pga dom var typ först iaf till vanliga konsumenter att erbjuda "batterisystem" med brett sortiment.
Visst inga proffsgrejer kanske men vet även snickare som säger att det är inget fel på dom. Inte böst men helt klart värt för hemmafixaren.
visst gillar man att lägga mycket pengar på dyrare maskiner så
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Det är därför man kikar på deras paket, snudd på ett måste för att nå prisvärdhet.nanowire skrev:
Jag köpte en väska med 5 verktyg och 2 batterier för 4000, sen är resten av mina verktyg från Bauhaus's hylla med demoex
Var väl ungefär vad jag sa, mediokra maskiner med dyra batterier. Medioker betyder inte dålig och så klart fungerar de hyfsat. Vilket kan vara ok om inköpspriset är lågt och verktygen inte ska användas så mycket så det räcker med enstaka batteri(er).T TheGame skrev:Låter mer som nån som är inköpt på Makita eller annat dyrt proffsmärke och måste försvara sitt val.
Jag har använt uteslutande Ryobi som hemmafixare i över 20år. Där totalt ombyggnad av fritidshusnoch renoveringar och byggnationer hemma ingpr i användandet. Mest pga dom var typ först iaf till vanliga konsumenter att erbjuda "batterisystem" med brett sortiment.
Visst inga proffsgrejer kanske men vet även snickare som säger att det är inget fel på dom. Inte böst men helt klart värt för hemmafixaren.
visst gillar man att lägga mycket pengar på dyrare maskiner så
Det jag tycker är konstigt är att även personer med högre behov/krav också väljer dem för då faller ju poängen och det blir inte billigare totalt, mest sämre.
jag skulle klassa dom som bra maskiner och ett bra system.nanowire skrev:
Var väl ungefär vad jag sa, mediokra maskiner med dyra batterier. Medioker betyder inte dålig och så klart fungerar de hyfsat. Vilket kan vara ok om inköpspriset är lågt och verktygen inte ska användas så mycket så det räcker med enstaka batteri(er).
Det jag tycker är konstigt är att även personer med högre behov/krav också väljer dem för då faller ju poängen och det blir inte billigare totalt, mest sämre.
Mediokra klassar jag Biltema osv och dåliga ev det billigaste på Jula eller Lidl.
Ryobi vill jag nog klassa mest bang för the buck som finns där ute.
Dom dyrare märken är minst 1500-2000 kr dyrare men inte "2000kr böttre"
Jag vet inte hur det är nu men för några år sen köpte jag hem rätt billiga Ryobigrejer från Ebay i USA, mutterknack, vinkelkap och två st 5Ah-batterier, även med tull, moms och frakt blev det väldigt prisvärt.
Det var lite andra modellnummer på serierna där men det verkade motsvara vad vi har här ändå i slutänden.
Det var lite andra modellnummer på serierna där men det verkade motsvara vad vi har här ändå i slutänden.
Medioker betyder medelmåttig och det är väl där Ryobi är; mittemellan i kvalitet/ergonomi/funktion osv.T TheGame skrev:
Där vi har olika meningar är väl prisvärdheten, rätt dålig bang for the buck. Ungefär lika dyrt som proffsmärken. Lidl förefaller betydligt mer prisvärt om en ska satsa på något billigt. Och vill en ha något bättre finns som sagt mycket att välja på och som dessutom inte verkar så mycket dyrare eller till och med samma 😊