Har precis avslutat ett litet projekt och känner att jag har minst ett batteri för lite.

Har någon koll på vad som är skillnaden på dessa sorter?
"High Energy" vs "Compact"

Finns lite oroväckande bra pris på detta kit, som iallafall ser ut som det som Bauhaus benämner "Compact" https://www.clasohlson.com/se/Ryobi-One-Plus-batterier-2-x-2-Ah,-1-x-5-Ah-RB183522/p/41-3493

Är väl däremot främst ute efter liten storlek, men vill inte gå i fällan att det är för klent för att driva maskiner. (typ cirkelsågen går knappt att använda med mitt nuvarande 2Ah, men jobbar på bra med 5Ah)
Två Ryobi-batterier, RB1840T "High Energy" och RB1840X "Compact", båda 18V 4,0Ah, med priser 1399 kr och 1195 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Har precis avslutat ett litet projekt och känner att jag har minst ett batteri för lite.

Har någon koll på vad som är skillnaden på dessa sorter?
"High Energy" vs "Compact"

Finns lite oroväckande bra pris på detta kit, som iallafall ser ut som det som Bauhaus benämner "Compact" [länk]

Är väl däremot främst ute efter liten storlek, men vill inte gå i fällan att det är för klent för att driva maskiner. (typ cirkelsågen går knappt att använda med mitt nuvarande 2Ah, men jobbar på bra med 5Ah)
[bild]
Svårt att hitta info, finns inte mkt på Ryobis hemsida.
Men en googling gav att HE (High Energy) används främst för energikrävande verktyg, tex trädgård slagskruvdragare osv

https://www.reddit.com/r/ryobi/comm..._vs_40_ah_high_performance_battery/?rdt=54379

Jag har ju både Ryobi och blå Bosch, där båda har två varianter.
För lat för att gräva i detaljer men ett antagande är att man har en äldre och en nyare konstruktion på batterier. En gissning blir att som hemmaanvändare märker man nog inte mycket mellan modellerna med samma Ah-tal.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
Ryobi har inget batteri som beskrivs som "Compact" på sin sid, ser inte speciellt kompakt ut på Bauhaus sida heller...
(skrolla långt ner)
https://se.ryobitools.eu/technologie/one/?beamAngle=&feature=&hideOutOfStockItems=false&interaction=&kitType=,custom.filters.kittypes.battery&lawnDriveMechanism=&lawnSize=&powerSource=&price=&productType=&promotion=&reviewRating=&topLevelCategories=-1

High energy-batterier kan vara bra om du ska maxa uttaget ut ett batteri, ex cirkelsåg i tjockt material eller någon motorsåg. De skriver själv om det här, och ja, det är så urbota dumt att de väljer att presentera siffror där ett 4Ah high energy jämförs med vanliga på 2Ah.
https://se.ryobitools.eu/technologies-sv/one/high-energy-sv/

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Svårt att hitta info, finns inte mkt på Ryobis hemsida.
Men en googling gav att HE (High Energy) används främst för energikrävande verktyg, tex trädgård slagskruvdragare osv

[länk]
Vilka maskiner har du ? Om de kör bra idag på 5Ah kommer dessa nog funka
Finns en bra blog här
https://toolboyworld.com/eBay/Ryobi_Batteries.htm

"I suspect that most homeowners do not have a need for the "better" batteries. Even if the "better" batteries mean better performance, does a typical homeowner need that? I mean, let's say that a homeowner needs to make some cuts with a saw and that each cut can be made using a "regular" battery in 60 seconds. Let's also suppose that using the "regular" battery the saw stalls twice during each cut, and that the battery will be depleted after 20 cuts. Perhaps a "better" battery of the same capacity can make the same cut in 40 seconds without stalling and 25% more cuts can be made (this is a guess). A homeowner may need to make only ten such cuts, and if so then either battery will last for the entire job and the "better" battery would save (10 cuts)(20 sec/cut) = about 3 minutes on the total job. This is probably not a big deal for the homeowner, but this could become substantial over time for someone who is cutting all day long.

Some tools require a relatively high current but don't require bursts of energy. Think about leaf blowers. These tools draw a high current to reach operating speed. Then the need for current decreases as the tool must simply maintain that operating speed. A saw or drill might bog down when the blade or bit encounters additional friction (e.g., a knot or damper section of the wood) thus increasing the current demand to maintain operating speed. But the amount of friction a leaf blower encounters doesn't typically change much once operating speed has been reached. Therefore the performance benefit of "better" batteries is likely minimal for a leaf blower. For a leaf blower, a larger capacity battery would probably be a better investment. If you simply want to extend the run time of your leaf blower, I'd suggest investing in a larger standard "Lithium" battery and don't pay extra for a "better" battery. However, it would be reasonable to consider the cost per Ah in your decision making process. (BTW, yes, technically friction can increase for a leaf blower due to conditions such as a blocked intake/output or use of the "turbo" mode.)"

Redigerat:
Och de som kan kallas "Compact" kan var lite mindre men ha samma Ah, för mig som hemmaanvändare har det ingen betydelse. Har tre 4 Ah till respektive Ryobi och Bosch utifrån maskinerna och där de används har jag till 99% laddarna också. Har två fastigheter så jag har laddare till båda fabrikaten på båda platserna.
Däremot upptäckte jag att den nya blå Boschtrimmern skulle vara bra med 8Ah eller större.
Så har du idag ett 2Ah batteri och köper ett 4Ah så klarar du dig bra till en t.ex. cirkelsåg och sedan om du direkt kan sätta på laddning när du byter batteri.

B
Frågade AI

Skillnaden mellan de två Ryobi-batterierna på bilden, RB1840T och RB1840X, är främst storlek och design, trots att båda är på 18V och 4,0Ah:

1. RB1840T – “High Energy”

• Högre prestanda (High Energy): Den här varianten är ofta designad för att leverera högre ström vid krävande applikationer (t.ex. cirkelsåg).
  • Större fysisk storlek: Den är tyngre och mer robust, vilket gör att den bättre klarar av att driva kraftfulla verktyg under längre tid.
  • Oftast bättre kylning och längre livslängd under belastning.

2. RB1840X – “Compact”

• Kompakt och lätt: Mindre och smidigare, vilket gör den bra för t.ex. borrmaskiner eller skruvdragare där vikt och storlek är viktiga.
  • Samma kapacitet (4Ah) men inte lika lämpad för riktigt krävande verktyg.
  • Lägre pris.

Slutsats:​

• Välj RB1840T om du ska använda batteriet till tyngre verktyg som cirkelsåg eller vinkelslip.
  • Välj RB1840X om du prioriterar vikt och smidighet, t.ex. för skruvdragare, men inte kör så tunga jobb.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bannerb skrev:
Frågade AI

Skillnaden mellan de två Ryobi-batterierna på bilden, RB1840T och RB1840X, är främst storlek och design, trots att båda är på 18V och 4,0Ah:

1. RB1840T – “High Energy”

• Högre prestanda (High Energy): Den här varianten är ofta designad för att leverera högre ström vid krävande applikationer (t.ex. cirkelsåg).
  • Större fysisk storlek: Den är tyngre och mer robust, vilket gör att den bättre klarar av att driva kraftfulla verktyg under längre tid.
  • Oftast bättre kylning och längre livslängd under belastning.

2. RB1840X – “Compact”

• Kompakt och lätt: Mindre och smidigare, vilket gör den bra för t.ex. borrmaskiner eller skruvdragare där vikt och storlek är viktiga.
  • Samma kapacitet (4Ah) men inte lika lämpad för riktigt krävande verktyg.
  • Lägre pris.

Slutsats:​

• Välj RB1840T om du ska använda batteriet till tyngre verktyg som cirkelsåg eller vinkelslip.
  • Välj RB1840X om du prioriterar vikt och smidighet, t.ex. för skruvdragare, men inte kör så tunga jobb.
Och det var AI, i verkligheten är det "säljargument" som AI sammanställt, känner igen texten när jag nyss kollade utifrån tråden.😂
I praktiken kan du köra en cirkelsåg med vilket som av dem, egen erfarenhet av de två fabrikat jag har.😇 Kör mestadels tigersåg, vinkelslip och cirkelsåg, exkluderat dragarna.
Sedan hur länge du kan avgöra blir Ah, möjligvis finns skillnader att man tappar lite spännin snabbare. Större skillnad får man med "no name" batterier vilket jag märkt på mina 12V blå Bosch.
De 18V blå Boschen märker inte jag som hemmaanvändare skillnad på deras normala jämfört "högeffekt" med samma Ah, kan inte se att Ryobi skulle skilja sig men där används de hos mig med trädgårdsmaskiner.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag fick nyligen med ett såntdär 2Ah compact batteri i samband med att jag köpte ett nytt verktyg.
Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra till hyfsat energislukande verktyg, även om jag inte provat att köra cirkelsågen genom något tyngre med det.

Men jag testade att köpa ett par noname-5Ah batterier förut och de har nog hyfsat nära sina 5Ah, men de är helt orkeslösa och klarar inte av att driva spikpistol eller liknande. Men till belysning fungerar de helt okej. :)

Hade jag haft behov av några batterier till och inte primärt tänkt att använda dem till "HP" märkta maskiner skulle jag hugga på CO's erbjudande. Det var ju riktigt billigt!

• Wow
nanowire
  • Laddar…
B
A AndersS skrev:
Och det var AI, i verkligheten är det "säljargument" som AI sammanställt, känner igen texten när jag nyss kollade utifrån tråden.😂
I praktiken kan du köra en cirkelsåg med vilket som av dem, egen erfarenhet av de två fabrikat jag har.😇 Kör mestadels tigersåg, vinkelslip och cirkelsåg, exkluderat dragarna.
Sedan hur länge du kan avgöra blir Ah, möjligvis finns skillnader att man tappar lite spännin snabbare. Större skillnad får man med "no name" batterier vilket jag märkt på mina 12V blå Bosch.
De 18V blå Boschen märker inte jag som hemmaanvändare skillnad på deras normala jämfört "högeffekt" med samma Ah, kan inte se att Ryobi skulle skilja sig men där används de hos mig med trädgårdsmaskiner.
Skillnaden är dock

EgenskapRB1840T (High Energy)RB1840X (Compact)
Typ av celler21700 (större, kraftfullare celler)18650 (vanliga, mindre celler)

Men jag hade gått på den billigare ja

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag fick nyligen med ett såntdär 2Ah compact batteri i samband med att jag köpte ett nytt verktyg.
Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra till hyfsat energislukande verktyg, även om jag inte provat att köra cirkelsågen genom något tyngre med det.

Men jag testade att köpa ett par noname-5Ah batterier förut och de har nog hyfsat nära sina 5Ah, men de är helt orkeslösa och klarar inte av att driva spikpistol eller liknande. Men till belysning fungerar de helt okej. :)

Hade jag haft behov av några batterier till och inte primärt tänkt att använda dem till "HP" märkta maskiner skulle jag hugga på CO's erbjudande. Det var ju riktigt billigt!
Har märkt att "no name" inte klarar hålla spänningsnivå lika bra.
T.ex. till bilarnas fjärrkontroller fungerar bara kända märken t.ex. Varta av vanliga batterier.

B Bannerb skrev:
Skillnaden är dock

EgenskapRB1840T (High Energy)RB1840X (Compact)
Typ av celler21700 (större, kraftfullare celler)18650 (vanliga, mindre celler)

Men jag hade gått på den billigare ja
Skillnad finns säkert, men märker vi det i paktiken som hemmaanvändare?
Jag funderar inte på det så mycket utan när maskinen tappar kraft så byter jag bara.

Ska du driva ett verktyg som gillar ström (cirkelsågen alltså) så är det 21700 celler som gäller.
Kan tycka att båda batterierna är lite dyra, men det är definitivt värt 200 spänn mer för att få 21700 ...

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B
A AndersS skrev:
Skillnad finns säkert, men märker vi det i paktiken som hemmaanvändare?
Jag funderar inte på det så mycket utan när maskinen tappar kraft så byter jag bara.
Nej det märks inte jag hade aldrig köpt den dyra, men många går på säljargument!

B Bannerb skrev:
Nej det märks inte jag hade aldrig köpt den dyra, men många går på säljargument!

Verkligen ser annorlunda ut, sen om man märker det eller inte... Tja.... 🤷

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.