Byggahus.se

Ryobi verktyg och trädgårdsmaskiner

1k läst  24 svar

1. V
    Medlem Nivå 8
    Nu är det dags att pensionera min gamla cotech serie. Har länge sneglat på ryobi pga tillbehören... Samt att grannen har lite basic tools. Men nu till frågan, jag ska införskaffa en batterigräsklippare från ryobi utöver skruvdragare, tigersåg, samt cirkelsåg. Problemet är batteristorleken. Jag vill helst ha flera mindre batterier 3x 2,5 ah istället för en 2,5 ah och en 4 ah. Nu är det så att jag ska även köra cirkelsåg och den säljes med 4 ah på olika ställen, batterigräsklippare säljes med 4 ah.

Är 4 ah Overkill? Den är tung och det är nog inget roligt att kånka på den i en skruvdragare, cirkelsåg, eller annan enhandsverktyg?

Ni som äger en ryobi cirkelsåg r18cs, går det alldeles utmärkt att köra med 2,5 ah? Vad är cirka driftiden för den ochä det tillräckligt dvs urladdningsmässigt?

Ni som äger en battiergräsklippare 18v, olm1833b/h, fungerar 2,5 ah? Min gräsmatta är 35kvm.

2. Stefflo
    Husägare · Nivå 5
    För 4-5 tkr får du en robot så slipper du tänka på dina 35m2. Då kan du säkert dela den med någon granne också om han köper en basstation också. Kanske ett par grannar till och med.

Har ingen aning om hur kvaliten är på Ryobi men har inte hört något negativt.

3. edelman
    Medlem Nivå 1
  4. V
    Medlem Nivå 8
    Jag har varit i dem tankarna att skaffa en robot. Men man behöver en skruvdragare och en cirkelsåg juuuu =).

Men då kanake jag är på rätt väg ändå. Tar en 4 ah och en 2,5 ah. Mer bang for the buck.

Detta paket tänkte jag på annars. Får med en 4ah och en 2,0ah.

https://www.bauhaus.se/verktygskit-ryobi-r18ddjscsp-242s-4-0ah-2-0ah

• Laddar…
  5. Bästa svaret

Johnwinroth
    Medlem · Nivå 3
    Hej
    Kör en hel del Ryobi verktyg. 4Ah batterierna är att föredra i cirkelsåg, elektriska motorsågen och i mutterknacken då man får mer vridmoment då de kan leverera mer Ah på kortare tid än 2,5Ah kan. Skulle även säga att deras trimmer med 4Ah är trevligt då man får längre körtid.
    I skruvdragare det blir inte så klumpigt med stora batteri i den. Men jag brukar oftast ta ett mindre batteri i den.

6. V
    Medlem Nivå 8
    Tack, det var precis det jag misstänkte men var osäker. Har aldrig ägt en kraftigare maskin som kräver mer än 2,5 ah. Kör det mesta på el och även den utrustningen börjar bli gammal... Samt tråkigt.

7. K
    Medlem Nivå 3
    Har precis slängt ryobi batterier och maskiner för ett antal tusenlappar. Dom har dött över vintern lagrade i ett varmgarage. Nu är det slut på batterier och nästa maskin går på bensin.

• Laddar…
  8. Johnwinroth
    Medlem · Nivå 3
    Konstigt, har mina både i varm och kall förvaring över vintern. Aldrig haft något problem med mina batterier och då är dem äldsta från 2016.
    Ända jag märkt är att om man kör hårt med tiger sågen och direkt när de är slut sätter dem i laddaren så kan det ta ett par minuter för laddaren ladda dem

9. M
    Husägare · Nivå 8
    Maskinerna kunde du väl lagt ut på Blocket? Verkar konstigt att batterierna dött så, oavsett förvaringsplats. Var de helt tömda och sen satt kvar i maskinerna? Det bästa om de inte ska användas är att de är laddade till 50-80% och urtagna.

10. V
    Medlem Nivå 8
  11. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    Cirkelsågen och tigersågen är inte mkt att ha med lilla batteriet men skruvdragaren tycker jag har hållt riktigt bra.

12. V
    Medlem Nivå 8
    Fick med ett 4Ah batteri. Enligt ovan så är det minimum för cirkelsåg... och batterigräsklippare.

13. Mazen
    Inredare · Nivå 12
    Jag har 2,5Ah och dom kör jag både cirkel o tigern med. Funkar helt okej..

• Laddar…
  14. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    För mindre jobb är det ok tycker jag men längdklyva en färsk trallbräda tog iaf 2 batterier /laddningar och en kaffepaus :)

15. Mazen
    Inredare · Nivå 12
    Det kan jag helt hålla med om. Men jag kapar mest skivor och då håller ett 2,5Ah bra. Dock alltid ett på laddning.