Hej!
Försöker göra en lång historia kort, även om det är svårt.
Har sedan några år tillbaka en gräsklippare som vi i det stora hela är nöjda med. Känns miljövänligt, och stör grannarna så lite som möjligt. Nu har vi dock problem med att batteriet inte tar laddning. Stått på laddning över ett dygn och inget händer. Problem: Är det fel på laddaren, eller batteriet? (Laddaren lyser blinkande rött, och första dioden på batteriet blinkar grönt, men inget mer händer). Köpte nytt batteri för 2 år och 4 månader sedan från K-rauta. Enligt Ryobis hemsida så är det 3 års garanti på alla batteridrivna produkter, m a o borde vara en garantifråga. Kontaktar K-rauta med orderbekräftelse och inköpsdatum bifogad. Får svar att produkten ska registreras inom 30 dagar för att förlängd garanti (från 2 till 3 år) ska gälla = Nej, inte garantifråga. Kontaktar även Ryobi centralt, och får i stort sett samma svar. Åkte till butik som säljer batteriet för att försöka få reda på om felet är laddaren eller batteriet. Upptäckte då att på förpackningen står det klart och tydligt 3 år garanti!!! Ingenstans i de informationsblad och bruksanvisning som följer med framgår det att produkten måste registreras på Ryobis hemsida för att 3 år ska gälla. Klar informationsmiss, och därmed vilseledande information vid leveransen. Kontaktade Ryobi igen, och fick till svar "Då har du en klar bevis på att det är 3 år.
Du kan kontakta köp stället och lämna batteriet och uppropa garanti", vilket jag gjorde till K-rauta. Fortfarande inget svar från dem, då de tidigare svarat på typ 15 min.
Vad gör jag? Klart fall för ARN, eller?
 
A
Vgt Vgt skrev:
Hej!
Försöker göra en lång historia kort, även om det är svårt.
Har sedan några år tillbaka en gräsklippare som vi i det stora hela är nöjda med. Känns miljövänligt, och stör grannarna så lite som möjligt. Nu har vi dock problem med att batteriet inte tar laddning. Stått på laddning över ett dygn och inget händer. Problem: Är det fel på laddaren, eller batteriet? (Laddaren lyser blinkande rött, och första dioden på batteriet blinkar grönt, men inget mer händer). Köpte nytt batteri för 2 år och 4 månader sedan från K-rauta. Enligt Ryobis hemsida så är det 3 års garanti på alla batteridrivna produkter, m a o borde vara en garantifråga. Kontaktar K-rauta med orderbekräftelse och inköpsdatum bifogad. Får svar att produkten ska registreras inom 30 dagar för att förlängd garanti (från 2 till 3 år) ska gälla = Nej, inte garantifråga. Kontaktar även Ryobi centralt, och får i stort sett samma svar. Åkte till butik som säljer batteriet för att försöka få reda på om felet är laddaren eller batteriet. Upptäckte då att på förpackningen står det klart och tydligt 3 år garanti!!! Ingenstans i de informationsblad och bruksanvisning som följer med framgår det att produkten måste registreras på Ryobis hemsida för att 3 år ska gälla. Klar informationsmiss, och därmed vilseledande information vid leveransen. Kontaktade Ryobi igen, och fick till svar "Då har du en klar bevis på att det är 3 år.
Du kan kontakta köp stället och lämna batteriet och uppropa garanti", vilket jag gjorde till K-rauta. Fortfarande inget svar från dem, då de tidigare svarat på typ 15 min.
Vad gör jag? Klart fall för ARN, eller?
skit i ARN.
ring till Ryobi igen och säg att du vill ha ett nytt batteri på garanti.
Och att din närmaste återförsäljare inte varken svarar eller återkopplar till dig.
Det är tillverkaren som har garantin..
Så det ska de ordna.. även kostnaden för att skicka dem ditt batteri..
 
  • Gilla
Vgt
  • Laddar…
Hur löste sig detta? Jag har samma problem strax efter att två har gått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.