885 läst · 2 svar
885 läst
2 svar
Ryker från slutet av värmekabeln...
Har en värmekabel i vattenslang som går till en liten stallbyggnad hemma. Kabeln kommer ut och går upp och ner utanpå vattenledningen och slutar vid golvet nedanför. Den är fäst med buntband denna sista del. Igår luktade det lite bränt och rök lite därifrån. Jag bröt elen och såg att den sista svarta delen på den gröna värmekabeln inte var hel. Där syntes kardeler från värmekabeln.
Hur borde det åtgärdas?
Måste elektriker komma med en lösning på problemet eller borde jag göra något, för att slutet på värmekabeln ska vara isolerad, så att det inte ryker och luktar bränt. Det är en fuktigt miljö där den är.
Hur borde det åtgärdas?
Måste elektriker komma med en lösning på problemet eller borde jag göra något, för att slutet på värmekabeln ska vara isolerad, så att det inte ryker och luktar bränt. Det är en fuktigt miljö där den är.
Avslutet på kabeln bör omedelbart åtgärdas med en ny "avslutningssats" dels för att bibehålla kabelns funktion men inte minst för att ingen olycka ska hända som tex brand eller personskada.
En elektriker skaffar enkelt en an och avslutningssats och byter ut det som är skadat.
Ps
Avslutet ska göras lite olika beroende på vilken typ av värmekabel du har.
En elektriker skaffar enkelt en an och avslutningssats och byter ut det som är skadat.
Ps
Tack. Jag har lärt mig lite till denna morgon.E elmont skrev:Avslutet på kabeln bör omedelbart åtgärdas med en ny "avslutningssats" dels för att bibehålla kabelns funktion men inte minst för att ingen olycka ska hända som tex brand eller personskada.
Ps