Det här är verkligen inte vad jag har tid med, men kan ju inte lämna hål i fasaden..
Försöker slippa byta ut hela fodret, men jag måste oavsett först gröpa ur allt dött trä, sen gissar jag att det kan pensla med linolja och terpentin 50/50 för att impregnera.

Lösningsidéer:
Enklast:
Trycka in kemiskt trä, forma till och måla? (Känns väldigt fuskigt men har sett en del andra rötlagningar på huset som gjort så. Det verkar inte bli jättedåligt, men rör ju inte på sig som trä så lär väl bli glipor med risk för vattenintrång med tiden.

Halvsvårt: Såga bort och fälla in nya bitar av välimpregnerat trä? (Känns klurigt i det läget, så i princip lika svårt som att byta allt)

Svårast: Lossa staketet och byta allt dött (kommer ju behöva ta loss en del och kommer garanterat hitta fler grejer att åtgärda och det har jag verkligen inte tid med 😭)

Det är f.ö. plastfärg och man har använt skumfog för tätning mellan altan och grund.

• Slitet trästaket på en altan med verktyg och en kabelvinda på golvet, intill en fasad med stora glasdörrar och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trä i husfasad med rötskador, en stämjärn ligger på trallen, omgiven av grönska; potentiellt arbete för att byta eller reparera trädetaljer.
    Skapa konto
  • Ruttet trä vid fasadhörn med flagnad färg och träspån på marken. Verktyg ligger bredvid. Solbelyst träterrass i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rötskadat trä i en fasad med flagnande färg och större hål, synliga spår av vattenskador och nedbrutet material runt kanterna.
    Skapa konto
  • Rötangripet trä i en fasadspricka där träflisor syns, del av ett större byggprojekt med behov av reparation för att undvika vattenintrång.
    Skapa konto
  • Skadat hörn på husfasad med avflagnad färg och synligt ruttet trä. Spån ligger på marken, indikerar renoveringsbehov.
    Skapa konto
C
Problemet här är nog att någon har meckat med konstruktionen så att vatten som kommer på fasaden inte leds bort utan snarare leds in i/bakom panelen. Sätt dit en riktig vattbräda istället för den där listen som ligger där nu.

Och #1 är alltid att åtgärda orsaken till att skadan uppstått tänker jag.
Vad beträffar själva skadan känns det onekligen enklast att demontera sista biten av staketet.
Hopplöst att försöka sig på något där man inte kommer åt ordentligt.

Har du inte tid är det nog bättre att låta skadan vara än att försöka fylla hålet med något. Det riskerar bara att sätta ännu mer fart på rötan. Spika dit en plåt eller nåt så länge som håller vatten borta.

• Gilla
Hns235 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Problemet här är nog att någon har meckat med konstruktionen så att vatten som kommer på fasaden inte leds bort utan snarare leds in i/bakom panelen. Sätt dit en riktig vattbräda istället för den där listen som ligger där nu.

Och #1 är alltid att åtgärda orsaken till att skadan uppstått tänker jag.
Vad beträffar själva skadan känns det onekligen enklast att demontera sista biten av staketet.
Hopplöst att försöka sig på något där man inte kommer åt ordentligt.

Har du inte tid är det nog bättre att låta skadan vara än att försöka fylla hålet med något. Det riskerar bara att sätta ännu mer fart på rötan. Spika dit en plåt eller nåt så länge som håller vatten borta.
Vattbräda låter väldigt rimligt att sätta istället för listen (antar att du menar den röda horisontella läktbrädan längst ner, har tittat misstänksamt mot den sen vi flyttade in). Det är på fler ställen så det ökar ju scopet ytterligare. Kan se om nån lokal snickare är sugen, men det brukar sluta med att jag får lösa det själv ändå.

Tackar för tipsen/input!

Konstruktionen är själva grundproblemet. En tillfällig lösning är min favoritmetod -linolja. Blaska på varje gång du går förbi.

• Gilla
Hns235
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Konstruktionen är själva grundproblemet. En tillfällig lösning är min favoritmetod -linolja. Blaska på varje gång du går förbi.
Ska passa på när jag ändå penslar över hålet i bilens baklucka nästa gång ;)

Alltså vilken skitlösning nån gjort här. Hädanefter kommer jag vara väldigt misstänksam så fort jag ser något trä som är fogat utomhus.

Efter midsommar ska det sättas offerbräda (som är vanligare ord för det vi kallat vattbräda hittills i tråden) längs hela fasaden över altanen.

Tanken är att:
- ta bort staketdelen och byta den vita stolpen och en bit av knutbrädan
- byta ca nedersta halvmetern av fasadbrädorna och lockläkten
- fälla in en offerbräda som går ut över den nedre vita plankan
- tänkte alltså låta hyvla in en bit i fasadbrädorna för att fälla in brädan. Se bild. Ser det okej ut konstruktionsmässigt?

Rötskadat trä och söndervittrat material på en yttervägg med röd panel och vit planka, visar behovet av reparationsarbete.
Skapa konto
Rött hus med skadad träfasad vid altan, visar rötskador och isoleringsmaterial. Bredvid finns träbitar, verktyg och skruvar på trädäck.
Skapa konto
Illustration av fasadsektion med fasadbräda, lockläkt och diagonalt placerad offerbräda ovanför vit bräda, samt trall och husgrund.
Skapa konto

To be continued...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hur ser syllen ut?

C
Hns235 Hns235 skrev:
- tänkte alltså låta hyvla in en bit i fasadbrädorna för att fälla in brädan. Se bild. Ser det okej ut konstruktionsmässigt?
Ja suck, fy f-n vilket fuskjobb... 😠
Hur är väggen uppbyggd / vad är det bakom panelen? Enklast är ju om man kan snedsåga igenom hela panelen och spika vattbrädan (med motsvarande snedsågad kant) i stommen.

Men jag skulle först kika lite närmare på "Vet inte exakt hur det ser ut här". En variant är ju istället att sätta ett lite högre plåtbleck bakom panelen med droppnäsa under trallen.

Centano Centano skrev:
Hur ser syllen ut?
C cpalm skrev:
Ja suck, fy f-n vilket fuskjobb... 😠
Hur är väggen uppbyggd / vad är det bakom panelen? Enklast är ju om man kan snedsåga igenom hela panelen och spika vattbrädan (med motsvarande snedsågad kant) i stommen.

Men jag skulle först kika lite närmare på "Vet inte exakt hur det ser ut här". En variant är ju istället att sätta ett lite högre plåtbleck bakom panelen med droppnäsa under trallen.
Tack för svar!

Så här ser det ut (med ganska inexakta mått). Väggen är tilläggsisolerad.
Ritning av husgrund och fasad med tilläggsisolering, asfaboard, och reglar för altan. Visar även fasadbrädor, offerbräda och trall.
Skapa konto

Här har jag tagit loss brädan igen och kikar på den bortruttnade fasaden under den dumt placerade horisontella läkten. Bakom fasadbrädan ser man en asfaboard och innanför ser man den gråmålade grunden (typ betong).
Rutten fasadbräda borttagen, visar asfaboard och tilläggsisolering ovanför gråmålad grund; träflisor och skum synliga, fotat uppåt.
Skapa konto

2-3 tryckta reglar är satta för att få ut altanen från grunden:
Ruttet trä och skräp bakom en fasadbräda, blå yta och asfaboard synliga.
Skapa konto

Fipplade ner telefonen och fotade nerifrån och upp. Då ser man underifrån i bild: den äldrre fasaden, tilläggsisoleringens bottenregel, asfaboard, rutten fasadbräda (+blå himmel):

Närbild av en träfasad med ruttna brädor, asfaboard och gråmålad grund; blå himmel syns i bakgrunden.
Skapa konto

Ja jag tror det bästa är att festa den så som du säger @cpalm, typ så här:
Diagram över väggstruktur: fasadbräda, asfaboard och tilläggsisolering. Visar skruvar, trall och placering för hållbar konstruktion.
Skapa konto

(Sen exakt hur man spikar eller skruvar dit den känns ju lite valfritt). Men då känns den här konstruktionen ganska safe nu va? Enda risken jag ser är om vatten blir liggande på reglarna, men där är skumfog ingen lösning. Borde kanske luta första trallbrädan utåt lite så vatten inte rinner ner till balkarna lika mycket, och även se till att vatten kan rinna ner mellan balkarna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.