Byggahus.se

Rutten syll, stolphus, stolpverk, hur göra?

1. F
    Medlem · Uppsala · 54 inlägg

fuentes

Medlem
    Hej! Har en gammal bod (stolphus/stolpverk) med ”timmerram” + panel. Boden är eftersatt och jord/växtlighet har gjort att kortsidans syllstock ruttnat.
    Syllstocken verkar inte sitta ihop riktigt med de andra två syllstockarna på långsidan (även om det kan se ut så), men ruttna syllstocken bär iaf två stående stockar som i sin tur bär upp gavelbalken, som i sin tur bär upp långsidornas övre balkar, som i sin tur bär takstolarna...... :)

Eftersom denna syll ruttnat har den också glidit ut från huset, och tagit med sig de två stående balkarna vid dörr. Dörren plus väggen är alltså sne. Resten av huset verkar ok!

Jag upplever syllstocken som helt genomrutten, jag kan nog ta bort den med händerna.

NU TILL FRÅGAN. Vad bör jag göra? Lite osäker på att använda domkrafter på denna konstruktion. Känns också svårt att få dit ny syll OCH rikta upp de två stående stockarna vid dörren.

Jag funderar på att ”förkorta huset” genom om att dra en ny bärlina bakom dörren mellan långsidornas syllar, sen två nya gavelbalkar ståendes på långsidornas syllar, sen ny gavelbalk bakom befintlig balk och sätta lite reglar för denna nya vägg. (förslag med streckade linjer). Dimensioner har jag inte bestämt, vill veta om idén är rimlig först. Det är helt okej att flina åt ritningen! Välkomnar i övrigt alla idéer!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F7E37D41-D135-4CA6-9319-AEECBF3ACEAD.png

2. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 202 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Varför kan du inte lyfta tak / vägg med domkrafter ?

3. F
    Medlem · Uppsala · 54 inlägg

fuentes

Medlem
    Jo, det kan jag nog få till. Timmerrammen är dock inte spikad, inte dymlad heller vad jag förstår utan urspårad och lagd, så att säga.

bäst hade ju vart att lyfta huset, på något sätt dra in och balansera de två timmerstockarna vid dörren så de blir raka, sen smacka dit en ny syll. Jag får fundera lite ;)

4. J
    Medlem · 6 012 inlägg
    Ska du lyfta med domkrafter så måste du ankra väggarna, det görs bäst med reglar 45X125 som fästes med tex, franska skruv eller likvärdigt tätt. detta för att inte väggarna ska gå isär på något vis, Sen går det bra att under dom då stående reglarna lägga en eller ett par 45X125 så har du ett bra fäste för domkraft, hela väggen kommer att gå upp och inte i småbitar eller bli skev.

5. S
    Medlem · Södermanland · 1 220 inlägg

saiter

Medlem
    Dra ut den ruttna stocken med de stående stolparna och lägg in en ny gavelstock.
    Flytta sedan över de stående stockarna på den nya.
    Spika / slå ihop allt som glidit isår.
    Sätt några plåtvinklar som förstärkningar på strategiska ställen.

//AA

6. T
    Självbyggare · Skåne · 2 699 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Vi bytte fotträ på en äldre skånsk länga i gaveln. Det är det lättaste stället att byta på i alla fall på dessa hus, då gaveln inte bär någon vikt från takkonstruktionen. Vi kunde i stort sett bara plocka bort hela väggen bit för bit, lägga dit ett nytt fotträ och återuppbygga väggen igen. Fotträet var helt bortruttnat då det legat undermarknivå väldigt lång tid.

upload_2020-11-14_21-54-44.png

upload_2020-11-14_21-54-21.png

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.