Hur akut skulle ni säga att det är att byta ut denna bjälken under ett altantak? Ett litet tak men den är ju bärande. Det träet som är kvar är någorlunda hårt men tror att det finns lite fukt i ändå där det värsta är borttaget (men lite mjukt kvar). Tror nämligen är det är ganska svårt att få hit hantverkare innan semestern…

• Skadad bjälke under altantak med synlig röta och flagnande färg, behov av byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälke under altantak med synlig skada och slitage, behov av reparation.
    Skapa konto
Redigerat:
Inte alls akut skulle jag säga. Är det bättre under taket eller lika dåligt? Du kan alltid skruva på en regel på sidan av befintliga under taket för att hjälpa bära.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Inte alls akut skulle jag säga. Är det bättre under taket eller lika dåligt? Du kan alltid skruva på en regel på sidan av befintliga under taket för att hjälpa bära.
Det är bara dåligt just där som det är borttaget flisor. Under taket är det helt torrt, och ända fram dit. Har oljat så länge där färgen har släppt.
En regel uppifrån och ner så att säga? Det är ett räcke under också.

Hur ser det ut i andra ändan av den dåliga plankan? Jag hade plockat fram sågen och kapat den strax utanför där hitersta takbjälken är fäst och målat snittet.
Du skulle också kunna lägga en planka uppepå som tak och måla den vit så kan du glömma det ett gäng år till.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Detta kanske är en bättre helhetsbild

• Bakgård i skymning med ett pergolatak, ljusslinga, trädgård och en del av ett hus i bakgrunden.
    Skapa konto
C
Men det sitter ju inget tak på den skadade delen av regeln???
Det tak som syns på bilden vilar ju på den friska delen med tillhörande stolpar.

Om du vill ha kvar överliggaren hela väggen så bara byt den. Ser ut att vara enkla bultar som den sitter med. Sätt stöttor under taket, lossa vinkeljärnen, plocka ner den gamla, dit med nya skruva fast och plocka bort stöttor. Skulle säga att även den obändige löser det på en dag. Be en kompis hjälp till så kan du köpa något gott till grillen och att dricka efteråt istället för att göda hantverkaren.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men det sitter ju inget tak på den skadade delen av regeln???
Det tak som syns på bilden vilar ju på den friska delen med tillhörande stolpar.
Jo det stämmer. Det jag blir osäker på är om vikten ligger på hela bjälken… alltså om den blir genomrutten, vad händer då?

K kedjehus1973 skrev:
Jo det stämmer. Det jag blir osäker på är om vikten ligger på hela bjälken… alltså om den blir genomrutten, vad händer då?
Du kan utan problem såga av regeln precis utanför sista takbjälken.

T tgr_se skrev:
Du kan utan problem såga av regeln precis utanför sista takbjälken.
Så vikten ligger alltså till vänster. Perfekt.

C
K kedjehus1973 skrev:
om den blir genomrutten, vad händer då?
Ingenting skulle jag vilja påstå. Visst har den en viss avväxlande effekt då taket sitter en bit utanför stolpen, men det är i sammanhanget marginellt.

• Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Så vikten ligger alltså till vänster. Perfekt.
Ja, precis.
Du behöver inte vara orolig.
Skrapa bort mer färg.
Olja
Köp färdigbockad vit plåt och sätt ovanpå då trä inte skall vara otäckt mot väder och vind utan hållas torrt.
Skrapa och måla nästa vår när det garanterat är torrt :)

Lycka till.
/W

• Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
C
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Köp färdigbockad vit plåt och sätt ovanpå då trä inte skall vara otäckt mot väder och vind utan hållas torrt.
Instämmer. Anledningen till att den börjat ruttna är att det blir för blött. Som ett minimum måste ytan vara formad så att man får en avrinning. Nu när det blivit lite murket suger det åt sig mer vatten och förfallet accelererar. Så se till att få till någon sorts täckning så det håller sig torrt och fint så kommer det inte att bli värre.

• Gilla
kedjehus1973 och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ja, precis.
Du behöver inte vara orolig.
Skrapa bort mer färg.
Olja
Skrapa och måla nästa vår när det garanterat är torrt :)

Lycka till.
/W
Jag gör så, tack!
Fast torka borde det väl göra i år, bara det är uppehåll ett tag, så kan jag måla i sommar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.