Hus byggt - 54.Flyttade in för 3 månader sedan. Problem med lite fukt och unken lukt i källaren (betong, oinredd) löstes med en mekanisk frånluftsfläkt och avvuktare. Mycket fräschare och ingen lunt efter det. Fram till för någon dag sedan. Plötsligt började det lukta ruttet, avlopp i källaren. Kunde inte härleda varifrån det kom trots att jag rusa runt och stack näsan i alla vrår. Hällde vatten i alla brunnar för säkerhets skull. Lukten försvann på nån timme. Idag hände samma sak. Plötslig lukt. En gemensam nämnare är att tvättmaskinen varit igång båda gångerna. Men maskinen luktar inte, brunnen i tvättstugan luktar inte. Vad luktar??? Mardrömmen är sprucket avloppsrör under golvet och de står och rinner ut under golvet i hela källaren (god help us all). Avloppen SKA bytas ännu i höst. Men har de spruckit blir de ju en bra mycket större renovering...
Jag blir tokig på oförklarliga lukter. Har ni nåt förslag?

Bubblar det i någon av brunnarna när tvättmaskinen tömmer?

/M

M mgranbom skrev:
Bubblar det i någon av brunnarna när tvättmaskinen tömmer?

/M
Inte vad jag märkt

Samma lukt har funnits i vårt hus.
Huset byggt -53.
Håller som bäst på att förnya avloppet UNDER källargolvet vilket innebär att jag pikat opp golven i pannrummet, bastun och duschrummet för att kunna förnya ALLT...
Avloppen "Höganäs" ( eller närmare bestämt original-keramik) från Bornholm, Danmark.
Avloppen i toppskick inuti förutom muffarna. Varenda jädra kopplingl läcker.
Surt sa räven men efter 150h av pikande och utbärande av betong & sandbädd så har vi nu kommit till vändpunkten och på måndag börjar installation av nya plaströr.
Den unkna lukten har troligen kommit från läckande muffar undertill och det har troligen pågått i ett, sju, tolv
eller tjugoett år som vi bott i huser. Who knows...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.