Bytte ett uttag i fritdshuset. Blev ett Elko RS dubbeluttag. Kontrollmätning innan jag slog på strömmen, total kortslutning fas - jord. Även med multimeter.

Lossade uttaget, felet försvann. Tog ett tag att hitta, ett liiitet hål i isoleringen. Fasledaren hade kommit i kläm mellan dosan och en plåtkant på uttagets metallram, som är bockad innåt dosan. Omöjligt att se när man skruvar in dosan.

Det var lite trångt i dosan (en vidarekoppling), så fasledaren hade "tryckts frammåt" när jag skruvade in dosskruvarna, och en liten knyck av den kom under plåtkanten.

Jag tycker det är lite läskigt att lyckas misslyckas med en så busenkel operation som att byta ett uttag, vilket man tom får göra utan att kontrollmäta. Nu var det ju en himla tur att felet var så tydligt, både säkring och jordfelsbrytare skulle ha löst ut direkt. Men det är ju ett fel som lika gärna skulle ha kunnat lösa jordfelsbrytaren lite slumpartat då och då, och kunde varit eländigt svårt att hitta.

Och det var faktiskt omöjligt att se att tråden kom i kläm när man skruvade fast uttaget

• Gilla
Panor82 och 9 till
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Bytte ett uttag i fritdshuset. Blev ett Elko RS dubbeluttag. Kontrollmätning innan jag slog på strömmen, total kortslutning fas - jord. Även med multimeter.

Lossade uttaget, felet försvann. Tog ett tag att hitta, ett liiitet hål i isoleringen. Fasledaren hade kommit i kläm mellan dosan och en plåtkant på uttagets metallram, som är bockad innåt dosan. Omöjligt att se när man skruvar in dosan.

Det var lite trångt i dosan (en vidarekoppling), så fasledaren hade "tryckts frammåt" när jag skruvade in dosskruvarna, och en liten knyck av den kom under plåtkanten.

Jag tycker det är lite läskigt att lyckas misslyckas med en så busenkel operation som att byta ett uttag, vilket man tom får göra utan att kontrollmäta. Nu var det ju en himla tur att felet var så tydligt, både säkring och jordfelsbrytare skulle ha löst ut direkt. Men det är ju ett fel som lika gärna skulle ha kunnat lösa jordfelsbrytaren lite slumpartat då och då, och kunde varit eländigt svårt att hitta.

Och det var faktiskt omöjligt att se att tråden kom i kläm när man skruvade fast uttaget
Ja, håller med om att det är en bedrift att misslyckas med en så enkel installation. Självklart skall man se till att inte klämma kablarna.

Jag har satt mängder med uttag och aldrig lyckats med detta, du måste ha slarvat ordentligt eller haft en fantastisk otur.

Nissens Nissens skrev:
Jag har satt mängder med uttag och aldrig lyckats med detta,
Det har jag också, därav min chock. Blev dock lite sur över plåtkantens placering. Har alltid tyckt att jag är lite nojig över att kontrollmäta, känts överdrivet.

Nu finns det ju dock säkringar och jordfelsbrytare (Och jordförbindelsen kontrollmäter jag, det känns inte överdrivet), så detta skulle aldrig kunnat bli farligt.

Nu när jag skruvade in det igen, så lossade jag det för säkerhets skull och tittade hur trådarna låg, så att den inte åter trycks åt fel håll.

Nissens
H hempularen skrev:
Det har jag också, därav min chock. Blev dock lite sur över plåtkantens placering. Har alltid tyckt att jag är lite nojig över att kontrollmäta, känts överdrivet.

Nu finns det ju dock säkringar och jordfelsbrytare (Och jordförbindelsen kontrollmäter jag, det känns inte överdrivet), så detta skulle aldrig kunnat bli farligt.

Nu när jag skruvade in det igen, så lossade jag det för säkerhets skull och tittade hur trådarna låg, så att den inte åter trycks åt fel håll.
Lägg gärna ut bilder. Kanske har du köpt billiga uttag, man får ju ofta vad man betalar för när det gäller elmateriel. Tror inte tex att Schneider eller Elko har så dåliga konstruktioner.

Jo nu var det ju just Elko... Har visserligen haft det liggade som överblivet från en tidigare renovering. Så det är nog köpt för drygt 5 år sedan.

Det här var som sagt i fritidshuset, så jag har inge bilder. har nog ytterligare ett överblivet uttag hemma, skall se om jag kan fixa en bild på plåtkanten i kväll.

Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Oavsett hur noggrann man är så är kontrollen viktig.

• Gilla
pacman42 och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
har nog ytterligare ett överblivet uttag hemma, skall se om jag kan fixa en bild på plåtkanten i kväll.
Ja, tag gärna en bild. Skalle vara intressant och se vilken plåtkant som "spökade" till det.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo nu var det ju just Elko... Har visserligen haft det liggade som överblivet från en tidigare renovering. Så det är nog köpt för drygt 5 år sedan.
Jag har också en gång för rätt länge sedan lyckats klämma nollan mot skyddsjord/ramen i just ett ELKO så du är inte ensam om denna typ av missar.

Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Sådant där skall ju inte kunna hända. Men även den bäste kan göra fel. Utan att märka det. Att kontrollmäta är naturligtvis ett bra arbetsmoment när man tror sig gjort rätt. Och det tror man ju alltid när man känner sig klar.

Och klantar man till kontrollmätningen oxo, vilket så klart kan hända, får man hoppas PSA, JFB & säkringar är korrekt inkopplat.

Misstänker man konstruktionsfel i elmaterial bör man kontakta tillverkaren.

Jag har en gång när jag skulle installera en jordfelsbrytare noterat kontakt mellan jord och nolla på en grupp. Jag hade tidigare dragit en utanpåliggande vidarematning från ett infällt vägguttag och lyckats klämma hål på nollans isolering. I det fallet är det ju inte ens säkert att det blev kontakt direkt. Men jag hade inte mätt efter installationen.

H hempularen skrev:

Körde du enligt gammal montörsmetod med alla ledare lika långa och inte mer än max runt en dm utsträckta ur dosan? Sen det viktigaste sträck runt kanten vid anslutningarna och så vrid ett varv på apparaten innan det trycks in på plats i dosan.

Var säkert viktigare förr med klofastsättning för att undvika missöden men även nu bör fel typ klämda trådar gå mot noll då.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Ledare lika långa osv. Men jag missade nog momentet att sträcka runt kanterna, vid första försöket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.