2 678 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Rusta upp infart till skogsväg från sammfällighetsväg
Hej
Vi har en skogsfastighet med en gammal skogsväg på. Vägen finns med på de kartor från förra sekelskiftet som behandlar delningen av fastigheterna i området.
Skogsvägen ansluter till en samfällighetsväg som går genom området.
Anslutningen mellan samfällighetsvägen och vår skogsväg har med åren försämrats och behöver nu sesöver för att fungera bra och säkert.
Min fråga är nu om sammfälligheten kan hindra oss från att utföra åtgärder på vår infart och anslutning till samfällighetsvägen?
Mvh Lennart
Vi har en skogsfastighet med en gammal skogsväg på. Vägen finns med på de kartor från förra sekelskiftet som behandlar delningen av fastigheterna i området.
Skogsvägen ansluter till en samfällighetsväg som går genom området.
Anslutningen mellan samfällighetsvägen och vår skogsväg har med åren försämrats och behöver nu sesöver för att fungera bra och säkert.
Min fråga är nu om sammfälligheten kan hindra oss från att utföra åtgärder på vår infart och anslutning till samfällighetsvägen?
Mvh Lennart
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Har väldigt svårt att se att de skulle kunna neka det. Samfälligheten kan ju ha synpunkter på hur det påverkar diken, och hur man utför en ev. vägtrumma för vatten under infarten. Det kan tom. ligga på samfälligheten att underhålla infarten, vad gäller dike och vägtrumma.
Men är skogsfastigheten med i samfälligheten? Har ni rätt att åka på samfällighetens väg?
Men är skogsfastigheten med i samfälligheten? Har ni rätt att åka på samfällighetens väg?
De kan nog kräva att du ska vara med i samfälligheten och dela på driftskostnaden om ni ska ha en infart från den.
Vi är med i samfälligheten och betalar. Infarten har vad jag kan se ingen vettig hantering av dagvatten i dag.H hempularen skrev:Har väldigt svårt att se att de skulle kunna neka det. Samfälligheten kan ju ha synpunkter på hur det påverkar diken, och hur man utför en ev. vägtrumma för vatten under infarten. Det kan tom. ligga på samfälligheten att underhålla infarten, vad gäller dike och vägtrumma.
Min grundinställning är att hitta en lösning där vi i och med renoveringen förbättrar det som går map vatten och säkerhet kring in/utfarten. Den har troligen inte använts på många år men nu när vi köpt tomten vill vi säkeratälla en god tillgång till tomten.
Jag har dock förstått via en av grannarna att det kan bli en diskussion om att vi inte skulle få lov att ha en anslutning där den ligger i dag.
Varför jag vill ha lite mer på bå benen innan vi lyfter frågan.
Praxis vid nya anslutningar till enskild väg är att föreningen bedömer behovet och placeringen bl.a med hänsyn till trafiksäkerhet och markförhållande. Vid godkännande bekostar fastigheten arbetet inkl ev vägtrumma och föreningen sköter sedan underhållet av trumman.
I ert fall finns ju den anslutande vägen sedan länge så föreningen kan knappast tvinga er att flytta den om det inte finns starka trafiksäkerhetsmässiga skäl. Det är svårt att uttala sig generellt om ansvar för dränering men om detta handlar om avsaknad av diken och vägtrumma vid anslutningsvägen så kan det vara föreningens ansvar att åtgärda. Och om föreningen hävdar att dräneringen är tillfredsställande för den enskilda vägen, så kan de knappast neka er att göra en åtgärd för att förbättra er väg.
Hos oss brukar det kosta 6500 kr att byta eller lägga ner en ny vägtrumma.
I ert fall finns ju den anslutande vägen sedan länge så föreningen kan knappast tvinga er att flytta den om det inte finns starka trafiksäkerhetsmässiga skäl. Det är svårt att uttala sig generellt om ansvar för dränering men om detta handlar om avsaknad av diken och vägtrumma vid anslutningsvägen så kan det vara föreningens ansvar att åtgärda. Och om föreningen hävdar att dräneringen är tillfredsställande för den enskilda vägen, så kan de knappast neka er att göra en åtgärd för att förbättra er väg.
Sakens: Tomten? Var det inte en skogsfastighet nyss?
Tack för svaret!D darey skrev:Praxis vid nya anslutningar till enskild väg är att föreningen bedömer behovet och placeringen bl.a med hänsyn till trafiksäkerhet och markförhållande. Vid godkännande bekostar fastigheten arbetet inkl ev vägtrumma och föreningen sköter sedan underhållet av trumman.
Annars brukar det väl bli ”skogen”. Vad är den tänkta användningen? Det påverkar ju infarten en del.
Medlem
· Stockholm
· 4 133 inlägg
Jag har flyttat min infart 2 gånger. Första gången kom ordföranden för vägsamfälligheten och så fint påpekade att man behövde tillstånd, men att han så snällt fixat det i efterhand. Härskarteknik i efterskott haha.
När jag flyttade infart andra gången så frågade jag iaf hur djupt jag skulle lägga trumman iom att de skulle gräva diken straxt efter. Den dikesgrävningen blev för grund så trumman är alltid till över hälften vattenfylld. Då jag påpekade det så grävdes det lite nödtorftig, men en sten som man inte orkade gräva runt fick bestämma höjden.
Men det kanske inte spelar någon roll att trumman alltid står i vatten.......
Mitt förslag till TS är att helt enkelt bara fixa sin infart efter ha frågat vägsamfälligheten om hur man gör.
När jag flyttade infart andra gången så frågade jag iaf hur djupt jag skulle lägga trumman iom att de skulle gräva diken straxt efter. Den dikesgrävningen blev för grund så trumman är alltid till över hälften vattenfylld. Då jag påpekade det så grävdes det lite nödtorftig, men en sten som man inte orkade gräva runt fick bestämma höjden.
Men det kanske inte spelar någon roll att trumman alltid står i vatten.......
Mitt förslag till TS är att helt enkelt bara fixa sin infart efter ha frågat vägsamfälligheten om hur man gör.