Byggahus.se

Rusta huset för vintern

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 612 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Nu är det hög tid att se över huset inför vintern. De största farorna är frusna vattenledningar, inbrott och brand.

Du kan läsa artikeln här: Rusta huset för vintern

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gäst

"Om huset inte används under vintern finns det ingen anledning att hålla huset varmt, säger Staffan Kerttu på Folksam. Huset mår inte dåligt av att stå kallt."

Det var nog det dummaste jag hört.

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Om man kan förvara mat kläder och mycket annat bättre i kyla, varför då inte ett hus? Jag slår av värmen i mitt fritidshus till vintern och har inte märkt något annat än att elkostnaderna har sjunkit drastiskt och att mössen har lämnat huset.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Ja även jag tror att lite underhållsvärme under vinterhalvåret bara gör gott för husets kvalitet.
    Står huset helt kallt kan sprickor i väggar och tapeter
    plus husets stomme lida kraftigt. Alltså låt lite värme vara på och ni har mindre arbete när våren kommer!

"Varma" hälsningar

Pelle

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

"Skorstenen kan behöva täckas för att förhindra skräp, snö och fåglar från att falla ner."

Var försiktig med att täcka en skorsten av tegel, den behöver ventilation. Jag gjorde själv det misstaget under flera år och skorstenen frös snabbt sönder. Lämna alltså plats för luft så skorstenen kan torka. Eventuellt kan man lägga ett myggnät för att förhindra fåglar, bin eller möss att komma in, ovanpå myggnätet en rejäl luftspalt och ovanpå det ett regn/snöskydd.

Bo i Finland

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Jag håller nog med Staffan Kerttu när det gäller att stänga av värmen vintertid. Det beror naturligtvis på huset. Fukt blir det alltid så använd några torrbollar för att minska "torplukten". Sprit i avloppen naturligtvis så klarar sig huset ganska bra. Mitt gamla timmer-torp från 1870 har stått ouppvärmt vintertid sedan 1940 ca och klarat sig bra.

Bo i Finland

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.