Hej!

Jag skall måla om min fasad närmaste dagarna och skulle vilja diskutera fram om någon har erfarenhet av Rustas fasadfärg premium går att jänmföra med tre gånger så dyra akrylatfärger som tex "Alcro Bestå" mfl. som jag tidigare tänkt måla med innan jag såg Folksams test och resultat för Rustas färg.

Har någon testat Rustas färg och verkar den bra? Det står på burken att den ger en "god glans" vilket jag är lite orolig över. Jag vill helre ha en lite mattare yta med mindre glans. Eller är den jämnförbar med andra akrylatfärgen i glans?

Det viktigaste är ju dock funktion. Är den likvärdig med dom riktigt dyra akrylatfärgerna?
Antar att underarbetet är detsamma som för alla akrylatfärger:
  1. tvätta
  2. grunda ändträ och sprickor med grundfärg och impregneringsolja
  3. foga sprickor
  4. måla med täckfärgen

Idag är huset målat med Teknos Woodex Aqua Solid. Gjordes 2008.

/T
:thinking:

• Gilla
morotskaka
  • Laddar…
"God glans" ? Anger de inte glansgrad ?

S
Den färgen har glans 30 och är halvmatt.

Oavsett resultatet från Folksams test så skulle jag aldrig måla mitt hus med färg från Rusta eller Biltema.
Man bör ju kanske fråga sig varför t ex Alcro Bestå är relativt dyr? Jag kan ge följande svar på det:
- Täckförmåga, klart bättre än billig färg som kräver fler strykningar = dyrare kostnad
- UV beständighet, Alcro lämnar i vissa fall 15 års kulörgaranti, det gör inte Rusta.
- Vidhäftning mot underlaget, mycket hög då andelen bindemedel är högre hos Alcro än hos Rusta eller Biltema.
- Folksams test gjordes under en två års period, vem vet hur Rustas färg ser ut om 7 år? Alcro håller länge....

Efter era svar och även andra jag talat med blir det nog Jotun Brilliant eller Alcro Bestå då jag nog inte vågar chansa på Rustas färg. Det låter ju bra, men historiskt så har allt jag köpt på Rusta varit skit förutom såpbubblor till barnen :)

• Gilla
Per-Inge B och 2 till
  • Laddar…
S SpackelFredrik skrev:
Oavsett resultatet från Folksams test så skulle jag aldrig måla mitt hus med färg från Rusta eller Biltema.
Man bör ju kanske fråga sig varför t ex Alcro Bestå är relativt dyr? Jag kan ge följande svar på det:
- Täckförmåga, klart bättre än billig färg som kräver fler strykningar = dyrare kostnad
- UV beständighet, Alcro lämnar i vissa fall 15 års kulörgaranti, det gör inte Rusta.
- Vidhäftning mot underlaget, mycket hög då andelen bindemedel är högre hos Alcro än hos Rusta eller Biltema.
- Folksams test gjordes under en två års period, vem vet hur Rustas färg ser ut om 7 år? Alcro håller länge....
Jag vet hur Rustas fasadfärg ser ut efter 7 år. Lika fin som när jag hade strukit på den, ingen påväxt, ingen flaggning. En utmärkt färg som har mycket god täckförmåga och är lätt att måla med.

• Gilla
  • Wow
Robert Kooijman och 11 till
  • Laddar…
Regu Regu skrev:
Jag vet hur Rustas fasadfärg ser ut efter 7 år. Lika fin som när jag hade strukit på den, ingen påväxt, ingen flaggning. En utmärkt färg som har mycket god täckförmåga och är lätt att måla med.
Rustas färg är ok. Den kräver ofta en extra påstrykning. Men den är betydligt billigare.

• Gilla
SvenGustaf och 1 till
  • Laddar…
Jag har också goda erfarenheter av Rustas fasadfärg. Tyvärr säljer de inte Varmvit längre.

• Gilla
DJ_Ivanhoe
  • Laddar…
Huset vi bor i nu håller på att rustas upp Genom att försöka hålla ner kostnaderna då planen är att flytta från ”hålan” in till en större grannstad inom några år.

Stod i valet och kvalet när det kom till årets arbete med att måla om kåken, från nergånget bajsbrun färg till något ljusare och fräschare. Målade om lekerstugan med Caparol Intact Bright förra sommaren, en trevlig och bra färg tyckte jag.
Tanken var att måla boningshuset med samma färg..

Skulle vi köra på Caparol skulle vi landa på ca: 12000kr för 40l, valet föll istället på Rustas Granitgrå 40l för ynka 4000kr (+ nån liter vit till knutar)

Ramlade över folksams test och kände att då vågar vi chansa. Räcker med 2 strykningar (Viss bättring på vissa ställen) vilket jag tycker är bra för att gå ifrån mörk till ljus nyans. Annars en lätt och trevlig färg att jobba med tycker jag !

En strykning på bilden .

• Ett hus delvis täckt av byggställningar med nymålad grå fasad och barnleksaker på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Filmarbetarn och 2 till
  • Laddar…
Gamla tråd. Men hur har era erfarenheter varit nu när det gått några år?

• Gilla
Trollöra
  • Laddar…
Gått nästan exakt 1år sedan första sidan fick färg på sig, ser mycket bra ut än, nästan lite hydrofobisk yta så vatten pärlar sig fint !

men p andra sidan kanske 1år är lite kort tid att uttala sig på

• Gilla
ddoo
  • Laddar…
Ca 10 år sedan, ser fortfarande bra ut.
Målade med svart fasadfärg från Rusta.

• Gilla
NumerOneQ och 2 till
  • Laddar…
Målade om huset med Teknos Eko. Mycket bra och dryg färg enlig mig. Täcker fint. Ser nymålat ut ( 2 år sedan nu)
Valde att måla gäststugan med Rustas premium färg (vit) som fått bäst i test.

Stort misstag.
Täcker extremt dåligt. Gjorde ett blyertsstreck på ytterpaneken för att se hur lätt det var att måla över, fick lägga tjockt lager med färg för att det skulle försvinna.

Grämer mig att jag lät snålheten berdra visheten.
Teknos färg pärlar regnet av medans på rustas så blir ytan "blöt".

På bilden är fodret (gråa) målat med Teknos. Ytterpanelen (vit) med Rustas.

Kommer hålla mig till kvalitetsfärg härefter.

• Grått ytterfoder målat med Teknos färg, visar regndroppar som pärlar sig på ytan.
    Skapa konto
  • Nymålat grått husfoder med vattendroppar bredvid dåligt täckande vit ytterpanel under regn.
    Skapa konto
  • Gilla
LeMirak och 1 till
  • Laddar…
Till sommaren är det 2 år sen jag målade hela garaget med rustas premium färg.
Sjukt imponerad.
Läste å läste på alla möjliga om diverse färger och tester,körde Till slut på rustas.
Tvättade noggrant -rotborste
2 strykningar fasadpensel rusta
Mycket lättarbetad, täcker jättebra
Hållt sin glans
Vattnet pärla sig och rinner av
Ser nymålat ut
Ska byta fasad på huset till våren och det självklara valet av färg blir såklart...

• Gilla
Filmarbetarn
  • Laddar…
Målade ytterligare ett lager i somras och blev mkt bättre, så Rustas färg var bättre än jag först trodde.

• Gilla
Gnomeboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.