Byggahus.se

Russin råttfälleföda?

Status:
Stängd
  1. Sökarn
    Bannad Nivå 4
    Bröd förut gick bra, en vindruva blev snattad utan smäll och ett russin passar så bra i det lilla hålet, men inga besök, käkar dom allt?

2. G
    Medlem · Nivå 5
    Ja, de äter det mesta. Har mycket skogsmöss runt om knutarna och kör numera med fågelfrön / säd. Torrt och smidigt att hantera.

3. Cheesus
    Medlem Nivå 8
    "Mina" möss verkar gilla det mesta som bjuds i fällan. Pizza verkar vara en favorit bland de yngre och mindre mössen ( viss likhet med människobarn ).

Det märkliga är att här fångas bara möss på helgerna? Hur kommer det sig att varenda vardag är fällorna tomma men till helgen så smäller det minsann.

Kan det vara så att de hittat på spritförrådet och blir lite på pickalurven fredag o lördag kväll?

Konstigt är det i vilket fall som helst!

Nu ska jag prova russin...

4. Sökarn
    Bannad Nivå 4
    Våra brukar komma när svärmor eller liknande ligger i rummet nära råtthålet:)

5. ¤ akila ¤
    Medlem Nivå 8
    Min svägerska fick råd från Anticimex att använda snickers. Hon körde med ost innan och lyckades inte fånga en enda, till hon bytte till snickers...

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  7. K
    Medlem Nivå 7
    Åh, mitt favoritämne!

En man från Anticimex rekommenderade baconost på tub. Jag gjorde ett test och laddade ett gäng fällor med snickers och lika många med baconost (Kavli).

Reslutatet??

Snickers - Baconost: 2 - 0

8. G
    Medlem Nivå 5
    Havregryn eller stearin (ljusstumpar) brukade jag beta med när vi använde fångstburar. Fungerade hur bra som helst!

9. T
    Medlem Nivå 1
    Ganska ny i mössbranchen men...

Provade först med ost. 6-0 till musen.
    Fick sedan tipset att prova med kaviar som är lite segt när det stelnar. Fungerade inte. 8-0 till musen.

Testade sedan att ladda ena fällan med Hallonbåt och den andra med Polly. 4 möss tagna utan att behöva byta "byte". 8-4 till musen men jag tvivlar inte på att jag kommer vinna kampen nu när jag hittar detta gudomliga bete.

10. P
    Medlem Nivå 2
    Det värsta är att de tar vårt godis.. :D Har haft ett gäng skogsmöss i garaget, troligtvis har de sprungit ur igen, har inte sett något spår av dem på en hel månad, men de nappade inte på gammal ost, utan som sagt, snickers ska det vara...

11. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    själv kör jag med hasselnötter.
    Har de "nya" plastfällorna som musen går in i och där på kroken/pendeln så fäster jag en halv hasselnöt. Riktigt billig musfångarföda då jag inte har bytt nöten ännu och jag har nog fångat 10st denna säsong.

12. S
    Medlem Nivå 2
    Oavsett bete har följande tips funkat bra:
    Linda på några varv sytråd så att mususlingen behöver slita och dra lite innan betet lossar.