Min plan är att jag ska bygga ett runt bord på150 i diameter, som sen ska går att dra ut och lägga en skiva i.
Någon som vet vart jag kan hitta skenorna under bordet som gör att jag kan dra ut det?
Vet inte vad jag ska googla på.
Någon som gjort ett sådant bord innan som har lite idéer på hur jag lättast får ihop detta
Någon som vet vart jag kan hitta skenorna under bordet som gör att jag kan dra ut det?
Någon som gjort ett sådant bord innan som har lite idéer på hur jag lättast får ihop detta
Vanligt på 1800-talet med månbord och de brukar ha sådana härL Lindhas skrev:Min plan är att jag ska bygga ett runt bord på150 i diameter, som sen ska går att dra ut och lägga en skiva i.
https://auctionet.com/sv/1039753-manbord-2-delar-3-ilaggsskivor-1800-tal
Har ett sådan som köksbord och det fungerar utomordentligt.
Jag sökte på ”underrede bord utdragbart” och hittade bl a dessa (vet ej om de funkar till runt bord dock);L Lindhas skrev:Min plan är att jag ska bygga ett runt bord på150 i diameter, som sen ska går att dra ut och lägga en skiva i.
https://plank-bord.se/shop/tillbeho...MIkdT3xZ-I7QIVQ_iyCh2VowTxEAQYCSABEgKBZvD_BwE
Jag har en annan idé också. Hitta nåt gammal loppisfynd och ”sno” mekanismen ifrån. På äldre bord brukar de vara av trä och det går att såga och modifiera för att passa till ditt bygge. Typ nåt gammalt furubord dom var poppis ”back in the days”.
Ett sånt här hade jag som jag snitsade till. Tyvärr har jag det i ett förråd så jag kan inte ta nån bild underifrån eller på andra detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett annat bord med samma funktion;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
... jag ärvde ett mycket tungt, runt 150cm pelarbord med 2 iläggsskivor. Särade man på bordet föll de två inbyggda benparen ner för skivornas stabilitet. Fantastisk konstruktion i trä. När bordet fyllde 100 år fräschades det upp och gick vidare till nästa generation.
Klicka här för att svara