Byggahus.se

Runt fönster

1. J
    Medlem Nivå 6
    Undrar om någon har monterat ett runt fönster i yttervägg med stående panel.
    Har ni några tips eller bilder och visa.

Det jag funderar på är hur mkt jobb det är att montera, anv ni plywood till foder.
    Måste man ha överbleck mm

2. 1337
    Medlem Nivå 7
    Jag satte det hos en kompis för ett tag sen. Det var ungefär som att sätta ett vanligt fönster. Till foder limmade vi ihop 6"brädor och skar ut med sticksåg. Vi struntade i att krångla med över- och fönsterbleck. Detta var för tre år sedan ungefär och det har inte uppstått några problem.

3. J
    Medlem Nivå 6
    Ok..är ju en bra idé med att limma ihop brädor och fixa fodret. Funderar på ett kvadratiskt fönster som man ställer på kant med.Är ju betydligt mindre funderande om inte annat;)

4. V
    Medlem · Nivå 13
    Kvadratiskt fönster på kant ? Alltså ett fönster är utformat på ett speciellt sätt för att vatten skall rinna av och inte leta sig in i konstruktionen. Lite vatten som letar sig in lite då och då och som inte torkar upp blir mögel.
    Ett runt fönster utan underbleck är lika illa det..

5. J
    Medlem Nivå 6
  6. W
    Medlem Nivå 1
    Om du sätter ett runt fönster så skulle jag alla gånger rekomendera bleck.. Det fixar ju en plåtslagare i ett kick. Bara att lämna in mått, swish swosh så är det ju färdigt.
    Sen till foder skulle iaf jag ta MDF och grunda och sedan täckmåla det ordentligt. Det har jag gjort mången gång, och hur lätt som helst :) Se bara till att grunda ordenligt... Annars kan 12mm MDF lätt bli till 22mm :)