Byggahus.se

Runt fönster i fasad med liggande panel

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Jag har ett litet dilemma... Jag har ett runt fönster (6dm) som skall sitta i en fasad med liggande träpanel.
    Jag har satt fönstret i liv med yttergipsen. (Resten av huset har nu putsad fasad och så skulle det vara där, kanske fel med panel?) Bakom panelen blir det 28x70 vilket gör att det blir 28mm "hål" mellan panelen och fönstrets karm...

Plåtslagaren har fräst ett spår för att fästa plåten i som sträcker sig längst med den undre halvan av fönstret. Det spåret är ca 1x1 cm. Plåten som han satt dit ser ut ungefär som på bifogad bild och har ett litet fall utåt. I innerkanten är den uppvikt och fäst i det frästa spåret.

Nu till mitt lilla problem...
    Hur ska jag få till min panel så att det ser snyggt ut med fönstret och inte riskera att det läcker in något vatten någonstans?

Plåtslagarens förslag var att panelen ovan plåten skulle vara sågad med en cirkel som är ca 2 cm mindre i diameter än yttermåtten på karmen. Dvs, så att panelen kommer innanför den lilla invikta kanten han gjort och därmed så kommer vatten att rinna från panelen och ner på plåten. Panelen nedanför mittpunkten på fönstret får sågas med några millimeter större diameter än yttermåtten på karmen och ligger därmed utanför / nedanför plåten.

Och de tjugoåtta millimetrarna? Under fönstret gör det inget, hålet täcks av plåten. Men ovanför fönstret så blir det 28 mm hål mellan fönstret och panel... Skall jag hyvla ner t.ex. 45x195 till 28mm och sedan såga till några bitar så att de bildar den halvcirkel som saknas?

Vad tror ni, blir detta tätt? Kommer det att se konstigt ut att ha panelen med mindre diameter ovanför mittpunkten än under?

Jag har försökt att kolla på andra runda fönster men inte riktigt sett hur man löser detta.

Tacksam för svar.

Mvh Tobbe G

2. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Kan denna vara till någon hjälp kanske?

3. T
    Medlem Nivå 3
    Tack, det ger mig lite ideer. Nu får jag visa bilden för plåtslagaren så får vi se vad han kan göra ;)
    Mvh Tobbe G

4. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    ok, vill du ha den med bättre upplösning, så kan du pm:a mig din mejladress.