Byggahus.se

Runda energieffektiva Villa Äntligen

4k läst  37 svar

1. A
    Byggveteran Nivå 3
    Varför är ni så högt säkrade?
    Stor skillnad på kostnaden för elnätsavgiften om du går ner till 16 eller max 20amp.
    Enkelt sätt att spara pengar på varje månad.
    Jag har aldrig haft mer än 16amp i mina hus med bergvärme (trots äldre stora hus) och lite extra elvärme slingor i badrummen.

2. Tokslut
    Medlem Nivå 11
    Golvet är fortfarande platt ;)

• Laddar…
  3. Excel
    Husägare Nivå 9
    Besparingen i tunnare ytterväggar mot ett fyrkantigt hus måste vara minimalt. Mycket speciallösningar kostar pengar, de hade säkert får 2 meter tjocka väggar istället för allt merjobb med ett runt hus. Så argumentetet för ett runt hus av de skäl dom nämns i artikeln faller platt.

Annars tycker jag det är kul med ett annorlunda hus. (y)

4. M
    Husägare · Nivå 8
    Tja, kan man bo på utsidan av ett klot så borde man väl även kunna bo på insidan av ett. Kanske blir ett lite större hus än vad budgeten räcker till bara.

5. N
    Medlem Nivå 1
    Eller på utsidan; vi löser bostadskrisen genom att bygga en Dysonsfär runt solen. Det gäller att vara optimist.

Kul hus, även om inte heller ger mycket för att ett cylindern som form rent praktiskt leder till någon besparing. Nivån känns dock lite ojämn -- köket är riktigt häftigt medan taket och terrassen inte riktigt spelar i samma liga.

• Laddar…
  6. R
    Medlem Nivå 7
    Så fint!

Äntligen en icke-låda som Fredagshuset, mer av sånt tack :)

• Laddar…
  7. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Mkt läckert hus!

Underbart med ett hus där hantverkare, i ordets rätta betydelse, fått visa vad de går för. Inte en massa urtrista släta och livlösa ytor, utan levande med lite variation. Fina massiva riktiga naturliga material.

(Takpappen kanske inte lyser av hantverksskicklighet, i vart fall förefaller det inte så, men det kan också bero på takformen som ngn tidigare var inne på. Det kanske helt enkelt inte gick att lägga det slätt utan att göra lapptäcke av det?)

8. janwide
    Medlem · Nivå 8
    Tråkigt med rektangulär pool ;)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka