Byggahus.se

Runda energieffektiva Villa Äntligen

1. R
    Medlem Nivå 5
    Är inte 6000kr i uppvärmning, runt 3-4000 kWh gissningsvis per år, väldigt mycket för ett hus som ska vara passivt?

2. S
    Medlem · Nivå 6
    Den kanske är dåligt isolerad? En rund form garanterar inte i sig självt låg uppvärmningskostnad, men lägre kostnad än motsvarande yta i fyrkantigt hus, allt annat lika.

3. C
    Renoverare Nivå 6
    Fint hus utvändigt men invändigt blir jag sjösjuk. För mycket starka mönster på tapeter och prylar överallt.
    Huset ser ”stökigt” ut trots att ägaren troligtvis plockat bort saker inför fotografering

• Laddar…
  4. R
    Medlem · Nivå 17
    Det var det som var poängen med mitt svar. Bara för att det är ett runt hus blir det inte energieffektivt.

• Laddar…
  5. B
    Medlem Nivå 8
    Nu fattar jag inte riktigt, det där är ju inte ett runt hus.Det är ju tre runda former hopbyggda med väggar som är välvda åt "fel" håll. Förmodligen hade väggytan blivit mindre om det varit byggt i form av en kub istället.

6. J
    Medlem Nivå 5
    Det här med husets form med tanke på energiförbrukning har jag funderat kring.
    Ska man ta praktiska hänsyn torde en kub vara effektivast. Den behöver inte göras så stor för att kompensera för de outnyttjade runda formerna.
    Mina tankar har snarare gällt om man borde runda av hörnen. Dels blir det inte en koncentrerad köldbrygga och dels kan jag tänka mig att luftflödet (vindarna) kring huset skapar mindre turbulens (avkylning). Å andra sidan kan häckar och träd göra samma nytta. Ett inglasat gångdäck (vinterträdgård) runt huset är säkert ännu effektivare. (Har ju provats bland annat på Solsidan.)

Jag tycker att kåken är förbannat trivsam (bortsett från merparten av tapeterna).
    Man har till och med fått till ett funktionellt kök (även om det förstås gått bort en del förvaringsvolym).
    Det finns många intressanta detaljer, som takbelysningen och formerna kring trappan.
    Att det inte är så smart med en vågrät träyta under handfat framgår också.

7. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 7
    Så himla jättevackert hus! Det finns något vilsamt i runda former, det känns genast mer ombonat. Dessutom väldigt trevligt att som omväxling slippa dessa nakna, slipade betonggolv och superminimalistisk inredning. Där skulle jag gärna bo!

8. R
    Medlem Nivå 13
    Hur fasen inreder man ett runt rum...???

9. a.o.f
    Medlem Nivå 4
    Mycket trevligt hus!

10. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Härligt att nån kan tänka utanför boxen, ett av det bästa fredagshusen enligt mig, köket var ett rent konstverk, inte en rak vinkel nån stans, hur bra som helst.

Vist kan man hänga upp sig på vissa tapeter och färgval, men det är ju personligt och går enkelt att ändra. Många av dagens hus går ju inte med all vilja i värden att få trevliga.

11. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Konstigt att det marknadsförs som extremt energisnålt när uppvärmningskostnaden är 6000:- per år plus (?) en årlig elkostnad på 15 000:-
    Det är ju ungefär samma siffror som ett helt normalt hus med bergvärme.

12. K
    Medlem Nivå 1
    Får mig att tänka på muminhuset

• Laddar…
  13. F
    Medlem Nivå 6
    Kul hus generellt. Men tog tog energin slut innan sargen vid poolen och altanräcket blev färdiga? Virkeshögen som syns på första bilden gör att jag gissar på det. Ett litet, litet minus i det roliga med de runda formerna är att takfotsplåtarna inte är rundade utan bockade. Takläggarne verkar dock ha haft det svettigt rent allmänt mtp vecken på takpappen i sista bilden. Köket såg lajbans ut, utom innertaket där då. Skulle sätta gips för att slippa de räta linjerna som bidrar till rörighet eftersom rummet har runda former.

14. D
    Anonym
    Vi landade på 23000 kr i el förra året, el,värärme,varmvatten. Bergvärme 215 kvm. Byggår 2016. Elnätsavgifter står för en betydande del. Säktäring på 25 amp står för 7500 per år hos Vattenfall.

• Laddar…
    • Svara
  15. S
    Medlem Nivå 5
    Mest volym med minst kylyta får man med ett klot. Ännu mera svårmöblerat dock. Nej, där gick man vilse i motiven.. Köper att det är spännande med andra former, men inte att det skulle vara mer energieffektivt per bostadsyta.

• Laddar…