Byggahus.se
Hej!

Hoppas jag kan få hjälp här och förhoppningsvis är inte frågorna redan besvarats 500 ggr tidigare :)

Jag är nybliven villaägare till en suterräng-kåk på 140kvm där det på undervåning ligger golvvärmeslingor ingjutna i plattan som jag förstått det. Dessa får sin värme från en Danfoss DHP-AQ Maxi beredare som tydligen ska vara förberedd för att kunna koppla på en värmepump (utedel). På beredaren finns möjlighet att justera värmekurva och en förenklad förskjutning av denna som bara kallas "Rumstemperatur" Det finns dessutom trådlösa Uponor rumsgivare i varje rum.

Storleken på undervåningen är ca 60 kvm varav 20-25 är gästrum som i princip aldrig används.

Mina frågor är då:

1. Är det någon ekonomisk vinning i att dra ner på rumstermostaterna i dessa två gästrum då det bara behöver vara runt 10 grader där när ingen bor där, eller blir det lika dyrt oavsett? Får detta samma effekt som att strypa in slingorna på fördelaren? Det vill jag ju inte göra då det måste gå att öka värmen när rummen används.

2. Finns det någon risk att slingorna fryser sönder på vintern om man drar ner rumstermostaterna?

3. Går det på något sätt att få badrumsgolvet varmt och mysigt i denna situation utan att det blir väldigt dyrt eller måste hela undervåningen värmas väldigt då?

4. Vad kan det kosta att installera en utedel till detta system och hur mycket kan man tjäna på det? Bor strax utanför Stockholm och beräknad årsförbrukning är enligt Vattenfall runt 18.000 kWh om det hjälper.

5. Finns det några solklara åtgärder för att optimera mitt system som jag bör vidta?

Tack på förhand!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.