Hej,

Vad ska man göra med sådana väggar i källaren? Någon kunnig som vill dela med sig?

• Närbild av en fuktskadad källarvägg med flagnande färg och svart mögel i hörnet, intill golvlist och vinylgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En källarvägg med sliten tapet som börjat lossna och avslöjar den underliggande ytan, med ett litet fönster ovanför.
    Skapa konto
  • Vägg med mönstrad tapet i en källare, där nedre delen har fuktskador och vit puts är synlig.
    Skapa konto
  • Wall in a basement with peeling and damaged wallpaper, partially covered with mold or water damage near the floor.
    Skapa konto
BirgitS
Bort med all tapet och golvlisterna så går det sen att måla med diffusionsöppen färg (silikatfärg) som släpper igenom fukten. Plastmattan behöver tas bort också så att fukten underifrån kan avdunsta.

• Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
tommib
På golvet kan man sedan lägga diffusionsöppen nålfiltsmatta så blir det inte så kallt för fötterna. Finns särskilda produkter just för källargolv.

Se till att ventilationen i utrymmet fungerar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vilket spackel ska man använda på en sådan vägg efter alla tapeter är borta?

Först , hur ser dräneringen ut ? När gjordes den , sitter stupröret kopplat eller spiller de ut rätt i backen ,,

Hur har resten av rummet klarat sig ? Är de bara i de hörnet som de släpper ?

Men ja , bort med plast matta och in med en källar matta , de andas , väggarna ser fina ut förutom där men skulle slipa bort tapeten och måla med en silikat färg ,

Så i mitt tycke så kanske de är mera värt att kolla utsidan med dränering och den biten innan man river ett helt rum och problemet finns kvar ändå

J Johan Andersson8134 skrev:
Vilket spackel ska man använda på en sådan vägg efter alla tapeter är borta?
Ingen som vet? Efter det jag hittat så ska man använda Ardex F5, men det verkar vara väldigt dyrt men kan självklart betala det om det inte finns något motsvarande. Ska måla sen med silikatfärg

Med vänlig hälsning,

R Rickard.lj skrev:
Först , hur ser dräneringen ut ? När gjordes den , sitter stupröret kopplat eller spiller de ut rätt i backen ,,

Hur har resten av rummet klarat sig ? Är de bara i de hörnet som de släpper ?

Men ja , bort med plast matta och in med en källar matta , de andas , väggarna ser fina ut förutom där men skulle slipa bort tapeten och måla med en silikat färg ,

Så i mitt tycke så kanske de är mera värt att kolla utsidan med dränering och den biten innan man river ett helt rum och problemet finns kvar ändå
Nu har jag äntligen kunnat börja med rummet. Dränering har inte gjorts. Nu när jag tog bort tapeterna så ser det ut som om det är mögel (ser ut som snö, se bild) .
Vågar man måla eller ska man dränera den sidan först? Finns altan på den sidan så man måste riva bort altenen antar jag inför dränering och det kommer kosta en hel del.

• Närbild av en vägg med avlägsnad tapet och vit beläggning som liknar mögel.
    Skapa konto
BirgitS BirgitS skrev:
Bort med all tapet och golvlisterna så går det sen att måla med diffusionsöppen färg (silikatfärg) som släpper igenom fukten. Plastmattan behöver tas bort också så att fukten underifrån kan avdunsta.
Nu har jag äntligen börjat med att ta bort tapeterna men nu märkte jag att på en sida så finns det en rand som ser ut som mögel. Laddar upp en bild. Ska man våga fortsätta med rummet?

• Avlägsnad tapet med upptäckt mögelliknande rand på väggen.
    Skapa konto
Salt/mineralutfällning. Du har fukt i väggen.

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Salt/mineralutfällning. Du har fukt i väggen.
Vad behöver jag göra?

N nellauz skrev:
Vad behöver jag göra?
Du har redan fått bra tips tidigare ser jag nu.

Du har redan fått bra tips tidigare ser jag nu.
Vad behöver jag göra om jag har salt/mineralutfällning? Ska jag putsa väggen och måla med silikat färg?

N nellauz skrev:
Vad behöver jag göra om jag har salt/mineralutfällning? Ska jag putsa väggen och måla med silikat färg?
Ja, och eventuellt dränera, se över dagvattnet som letar sig in i grunden.

Ja, och eventuellt dränera, se över dagvattnet som letar sig in i grunden.
Jag har altan på den sidan av väggen så dränering kommer kosta en massa. Kan man inte göra något annat från insidan?

N nellauz skrev:
Jag har altan på den sidan av väggen så dränering kommer kosta en massa. Kan man inte göra något annat från insidan?
Risken är att utfällningen återkommer. Det är inte farligt men du får skrapa och måla lite då och då...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.