Hej,
Vad ska man göra med sådana väggar i källaren? Någon kunnig som vill dela med sig?
Vad ska man göra med sådana väggar i källaren? Någon kunnig som vill dela med sig?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 203 inlägg
Bort med all tapet och golvlisterna så går det sen att måla med diffusionsöppen färg (silikatfärg) som släpper igenom fukten. Plastmattan behöver tas bort också så att fukten underifrån kan avdunsta.
Vilket spackel ska man använda på en sådan vägg efter alla tapeter är borta?
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Först , hur ser dräneringen ut ? När gjordes den , sitter stupröret kopplat eller spiller de ut rätt i backen ,,
Hur har resten av rummet klarat sig ? Är de bara i de hörnet som de släpper ?
Men ja , bort med plast matta och in med en källar matta , de andas , väggarna ser fina ut förutom där men skulle slipa bort tapeten och måla med en silikat färg ,
Så i mitt tycke så kanske de är mera värt att kolla utsidan med dränering och den biten innan man river ett helt rum och problemet finns kvar ändå
Men ja , bort med plast matta och in med en källar matta , de andas , väggarna ser fina ut förutom där men skulle slipa bort tapeten och måla med en silikat färg ,
Så i mitt tycke så kanske de är mera värt att kolla utsidan med dränering och den biten innan man river ett helt rum och problemet finns kvar ändå
Ingen som vet? Efter det jag hittat så ska man använda Ardex F5, men det verkar vara väldigt dyrt men kan självklart betala det om det inte finns något motsvarande. Ska måla sen med silikatfärgJ Johan Andersson8134 skrev:
Med vänlig hälsning,
Nu har jag äntligen kunnat börja med rummet. Dränering har inte gjorts. Nu när jag tog bort tapeterna så ser det ut som om det är mögel (ser ut som snö, se bild) .R Rickard.lj skrev:Först , hur ser dräneringen ut ? När gjordes den , sitter stupröret kopplat eller spiller de ut rätt i backen ,,
Vågar man måla eller ska man dränera den sidan först? Finns altan på den sidan så man måste riva bort altenen antar jag inför dränering och det kommer kosta en hel del.
Nu har jag äntligen börjat med att ta bort tapeterna men nu märkte jag att på en sida så finns det en rand som ser ut som mögel. Laddar upp en bild. Ska man våga fortsätta med rummet?BirgitS skrev: