Byggahus.se

Rullgardinsfäste?

1. G
    Medlem · 3 inlägg

Gustav525

Medlem
    Hej! Har sådana fästen i min lägenhet, vet någon vad det är för något? Jag gissar att det är rullgardinsfästen—hur kan jag hitta en rullgardin som passar där?

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 724 inlägg

Demmpa

Husägare
    Ser bägge sidorna exakt lika dans ut eller är det olika?
    Bilden är tagen lite väl långt ifrån, går inte att se några detaljer när man zoomar in.

Jag hade troligen skaffat den rullgardin som jag vill ha och skruvat upp medföljande fästena.

3. G
    Medlem · 3 inlägg

Gustav525

Medlem
    Ni får ursäkta, jag laddar upp bättre bilder. Visst hade jag kunnat köpa nytt, men jag gillar ”originaldetaljer” så skulle gärna återanvända fästena om det går...

4. B
    Medlem · Stockholms län · 21 987 inlägg

BirgitS

Medlem
    Det ser ut att stämma med hur rullgardinerna såg ut på 70-talet eller så för stången de var lindade kring hade en pigg i vardera änden. Men som vuxen har jag inte haft rullgardiner så jag vet inte hur de är konstruerade nu för tiden.

• Laddar…
  5. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 752 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jo det där är fästen för vanliga rullgardiner, de måste vara av exakt rätt längd bara. Sen säger oss det ovala hålet på den nedre bilden att fästet är ganska slitet, från början var det runt.

• Laddar…
  6. Karlia
    Medlem · 2 309 inlägg

Karlia

Medlem
    Jag har försökt hitta rullgardinfäste till dottern, ett var trasigt i hennes lägenhet. Svårt att hitta enbart fäste, när jag väl hittade ett fungerade det inte till rullgardinen:rolleyes:

Jag har gett upp och tänker köpa nya rullgardiner med fäste som stämmer så snart jag orkar tänka till igen.

• Laddar…
  7. B
    Medlem · Stockholms län · 21 987 inlägg

BirgitS

Medlem
    Man kapade ju stången så den blev i rätt längd ;)

8. G
    Medlem · 3 inlägg

Gustav525

Medlem
    Tack så mycket för hjälpen! Tror jag köper en ny gardin! :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.