Jag har en gammal verandadörr med Ruko-låshus symmetriskt.

I samband med renovering har jag bytt cylinder, och satt ett nytt vred på insidan.

Det var lite stök att få till rätt längder på vredmedbringare och skruvar men tyckte jag fick till det. Efter en tid blir dock vredet trögt, försöker illustrera detta med bifogad video. Ungefär varannan gång går vredet lätt och kolven går ut i fullt läge, de andra gångerna kärvar det och går inte få ut fullt. Detta är efter justering nu, före justeringen kunde jag med vredet knappt få ut kolven mer än 1/3 max.
Med nyckeln utifrån går det utan problem.

Är det ngt jag gjort fel i monteringen?
Är låshuset kass?
Är det något med vredmedbringaren jag måste kolla? Den är inte för lång, den har jag kapat så mkt jag tror är möjligt. Men kan den vara för kort?
Är låshuset inte gjort för vred?

Vilka låshus är bra utbytesalternativ om felet är där? Inga krav från försäkringsbolaget finns, går bra med rak regel.

Tack!

M MagnusHus skrev:
Jag har en gammal verandadörr med Ruko-låshus symmetriskt.

I samband med renovering har jag bytt cylinder, och satt ett nytt vred på insidan.

Det var lite stök att få till rätt längder på vredmedbringare och skruvar men tyckte jag fick till det. Efter en tid blir dock vredet trögt, försöker illustrera detta med bifogad video. Ungefär varannan gång går vredet lätt och kolven går ut i fullt läge, de andra gångerna kärvar det och går inte få ut fullt. Detta är efter justering nu, före justeringen kunde jag med vredet knappt få ut kolven mer än 1/3 max.
Med nyckeln utifrån går det utan problem.

Är det ngt jag gjort fel i monteringen?
Är låshuset kass?
Är det något med vredmedbringaren jag måste kolla? Den är inte för lång, den har jag kapat så mkt jag tror är möjligt. Men kan den vara för kort?
Är låshuset inte gjort för vred?

Vilka låshus är bra utbytesalternativ om felet är där? Inga krav från försäkringsbolaget finns, går bra med rak regel.

Tack!
Svårt att se problemet i klippet kanske för att du manövrerar snabbt med en "snärt".
Är det svensk eller finsk hålbild på vredet?
Ibland kan man lägga lite assa spray där vreden går in i rosetten samt ge en knack på vredet med hammarskaftet.
Är vredmedbringaren skadad?
Då det fungerar bra med låscylindern så bör problemet vara något med vredet då det låshuset använder samma cylinderroddare för cylinder och vred.

1 123abc skrev:
Svårt att se problemet i klippet kanske för att du manövrerar snabbt med en "snärt".
Är det svensk eller finsk hålbild på vredet?
Ibland kan man lägga lite assa spray där vreden går in i rosetten samt ge en knack på vredet med hammarskaftet.
Är vredmedbringaren skadad?
Då det fungerar bra med låscylindern så bör problemet vara något med vredet då det låshuset använder samma cylinderroddare för cylinder och vred.
Det vet jag ej om det är svensk eller finsk hålbild. Hur ser jag det, vad är skillnaden?

Bifogar ny bild på vred samt två videos. På video 1 är vredmedbringaren lite lös, som jag antar den ska vara. Påvideo 2 vrider jag medbringaren och det går fint på första låsningen. Men på andra försöket är medbringaren helt stum. Hjälper detta något i felsökningen? Vill ju inte köpa ett nytt låshus och sen upptäcka samma problem igen pga monteringsfel eller annat 😅

Tack för hjälpen!

• Dörr med mässingsvred och gammaldags dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett gammalt metallvred med medbringare, okänt om det är svenskt eller finskt ursprung. Bakom syns en öppen dörr med ett urtaget lås.
    Skapa konto
  • Närbild på medbringare och vred i ett dörrlås monterat i en grön dörr, där träet runt hålet är synligt.
    Skapa konto
Felet är inte kopplat till vredet då du upplever problem med vredet bortmonterat.
Jag ser inte att vredmedbringaren är skadad ibland kan man lossa och centrera medbringarbrickan och dra år igen men tveksam i detta fallet.
Jag hade bytt låshuset då problemet bör vara i låshuset och du borde även uppleva det med nyckeln då de manövrerar samma roddare.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Felet är inte kopplat till vredet då du upplever problem med vredet bortmonterat.
Jag ser inte att vredmedbringaren är skadad ibland kan man lossa och centrera medbringarbrickan och dra år igen men tveksam i detta fallet.
Jag hade bytt låshuset då problemet bör vara i låshuset och du borde även uppleva det med nyckeln då de manövrerar samma roddare.
Tack, jag får kika vidare och kanske kolla nytt låshus ändå. Ska se om jag upplever det med nyckeln men tycker det varit bättre där. Får kolla när jag är nästa vända i stugan 😊

M MagnusHus skrev:
Tack, jag får kika vidare och kanske kolla nytt låshus ändå. Ska se om jag upplever det med nyckeln men tycker det varit bättre där. Får kolla när jag är nästa vända i stugan 😊
Köp ett låshus 565 och ta med till stugan om du inte behöver byta så kan du lämna tillbaka låshuset.
Du väljer själv om du vill köpa ASSA 565 eller annat fabrikat.

Kontrollera så att urtaget i dörren inte spänner då det kan ge funktionsstörningar, jag ser låshus som är slagna på plats med hammare där de inte förstår varför det inte fungerar som det ska.
Om det är spänner så ta upp urtaget först och se om problemet försvinner.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Det kan inte vara så enkelt som att du fåt färg, smuts eller ärg på regeln som skjuter ut och att det ibland tar i? Går det rengöra/fila lite? Svårt att se men tycler det hakar

G g.kraft skrev:
Det kan inte vara så enkelt som att du fåt färg, smuts eller ärg på regeln som skjuter ut och att det ibland tar i? Går det rengöra/fila lite? Svårt att se men tycler det hakar
Hm, får kika på det med 🤔

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.