Router? Trådlös?

9k läst  43 svar

1. J
    Medlem Nivå 9
    Nu har min router lagt av, D-link 604. Den gillade väl inte att slås av och på när strömmen gick igår . :)

Vad har ni att rekommendera? Jag vill både köra trådbundet samt trådlöst.

Jocke

2. B
    Medlem Nivå 3
    Dlink Dir-655.

3. F
    Medlem Nivå 1

Håller med :)

4. O
    Medlem Nivå 4
    3com, resterande märken såsom dlink, netgear och linksys är inte i närheten av samma kvalité.

5. M
    Medlem Nivå 6
    Lustigt. Min erfarenhet är att linksysen jag har hemma går som en klocka medan den 3Com som sitter där jag jobbar kräver omstart ibland. Fast det är väl lite skilnad i belastning mellan dom.

Linksys WRT54 är mitt förslag. Kräver lite läxläsning om vilken modell du behöver.

6. A
    Medlem Nivå 1
    Zyxel P320W rockar fett. Köper du en D-Link så glöm inte få numret till supporten.

7. B
    Medlem Nivå 3
    Jag har installerat 3COM, Netgear, Zyxel, Apple och DLink och alla är lika bra (eller dåliga) så aprinas råd gäller för alla, dvs spar kvittot och ha nummret till supporten på kortnummer.

8. A
    Medlem · Nivå 16
    Det är inte spänningsadaptern som rykt, finns för ca 150:- på t.ex. Dustin.. Men dessa burkar är slit och slängvara. Är nu inne på 3:e burken men har då haft adsl i 6-7år. De två första var D-link med diverse hängningar/omstarter och kör nu en Netgear med Mimo sedan två år som går klockrent. och bra mottagning. Men det är inte helt rättvist att göra denna jämförelsen då man vid byten förhoppningsvis får nyare och bättre fungerande programvara (kanske positivt tänkande, spik i foten jajamensan).

9. J
    Medlem Nivå 9

Adaptern funkar. Det var det första jag kollade. Routern har hängt med ett tag nu ca 5-6år.
    Hmm det här var inte lätt, alla säger olika. :D

Jocke

10. M
    Medlem Nivå 6
    Just programvaran i den som man köper ny kan mycket väl behöva uppdateras. Ibland får man intrycket av att programvaran i produktionen aldrig uppdateras trots att det länge funnits uppdateringar att ladd hem.

11. B
    Medlem Nivå 3
    Slit och släng, sannerligen. Själv har jag haft några Netgear som började hänga sig och inte fungera med vissa typer av nätverkskort. Min bror har haft samma problem med sin gamla Netgear. Nu har jag bytt till DLink och nu fungerar det utmärkt för närvarande. Samma för min bror. Om något år kanske jag svarar annorlunda.

12. A
    Medlem · Nivå 16
    Helt rätt. Kolla alla nya prylar direkt efter köpet att ni har senaste programvaran.

13. M
    Medlem Nivå 9
    Jag har en ZYXEL Prestige 600 series. Införskaffad för drygt ett år sen, den första höll 2 dar den andra fungerar fortfarande. Köpte av www.misco.se
    Var inga problem att reklamera via dem så de rekomenderas starkt om man ska handla elektronik på nätet.

Mvh Magnus

14. O
    Medlem Nivå 4
    Självklart finns det felaktiga versioner, men en fullt fungerande och korrekt inställd 3com är vida överlägsen resterande märken nämnda i den här tråden.

15. M
    Medlem Nivå 6
    Just det, alla säger olika. Sanningen är nog att väldigt få har erfarenhet från mer än några få produkter. Dessutom ofta utspritt i tiden så just den modellen inte finns att köpa längre. Sen har man en man är nöjd med som man rekomenderar.

Mina generella råd är:
    -Hoppa över dom billigaste modellerna, dom är ofta billiga av en anledning.
    -När du hittat en som verkar vettig, ägna en stund åt att hitta andras erfarenheter på internet, men läs dom med en nypa salt. Folk kan totalsåga en router för att den hade för få ethernetportar mot vad dom behövde.
    -Uppdatera prorgamvaran efter köp om en nyare finns.
    -Läs manualen om hur prylen ska konfigureras. Alltid lika trist när man missar den där woaw-finessen för man inte visste att den fanns.

Lite märkesfixerad här tycker jag. Har du testat alla modeller av alla märken så du vet? :rolleyes:

Och vad menar du med vida överlägsen? Olika personer värdesätter olika egenskaper. En jobbarkompis berättade om när hans föräldrar skulle köpa ny TV. Försäljaren tittade lite konstigt på dom när dom förklarade att den skulle vara svart och dessutom platt ovanpå så man kunde ställa en blomma där.

Du får ursäkta men när folk kommer med påståenden att något är bäst med argumentet att "så är det" kan jag inte låta bli att ifrågasätta. Argumentera gärna och övertyga mig.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: