Rötskydda stolpar
Inget nytt för de äldre men okänt för många yngre är sättet att med blåslampa kola ytskiktet på trästolpar som ska slås ner i marken. Vid bärbuskar och fruktträd vill man kanske inte använda starka kemiska rötskyddsmedel utan istället miljövänliga alternativ. Resultatet är förvånansvärt gott
Inget nytt för de äldre men okänt för många yngre är sättet att med blåslampa kola ytskiktet på trästolpar som ska slås ner i marken. Vid bärbuskar och fruktträd vill man kanske inte använda starka kemiska rötskyddsmedel utan istället miljövänliga alternativ. Resultatet är förvånansvärt gott
Det finns även de som påstår att man bör sätta toppänden på stolpen nedåt istället för rotänden då det ska hindra vatten från att sugas uppåt i stolpen. Jag har läst det i äldre litteratur men jag vet inte om det finns nyare forskning som stöder det.
Kolning av den del man gräver ner finns det dock visst stöd för att det ska hjälpa. Jag skulle nog iaf kombinera det med oljning med linolja.
Kolning av den del man gräver ner finns det dock visst stöd för att det ska hjälpa. Jag skulle nog iaf kombinera det med oljning med linolja.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Ett kärl med kokande trätjära är också ett gammalt beprövat sätt. Stoppa ned de spesade ändarna på stolparna i den kokande tjäran och låt stå och dra en dag eller så. Så gjorde man ofta med till exempel humlestörar förr när dessa var ett vanligt inslag på gårdar här i landet.
Alldeles riktigt och fungerar utmärkt, till och med bättre men är ju också lite omständligare än att bara ta fram gasolbrännaren och bränna träet om man ska slå ner några stolpar i trädgården.A anderslofwall skrev:
Såklart men det långvariga skyddet lär vara rätt mycket bättre än med endast bränning. Men som du säger, är det bara ett par stolpar är det inte värt omaket.B Bitterhetsakademin skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Grindstolpar vid fritidshus
Trädgård allmänt -
Förslag på hur jag räddar stolparna till mitt uterum
Byggmaterial & Byggteknik -
Staketbygge avstånd mellan stolpar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Inte helt nöjd med ursågningen av stolpar.
Altan & Uteplats -
Hur montera stolpar på vagnstycke i trappa
Byggmaterial & Byggteknik