Ser ju inte ut som några extrema värden så antagligen ingen trasig givare. Är det 14.8 grader ute.
 
Om det blir kallare ute borde den starta.
Kan inte vad givarna representerar.
 
  • Gilla
hjuhlin79
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Om det blir kallare ute borde den starta.
Kan inte vad givarna representerar.
Det är ca 16-17 grader ut. Så lite lägre temperatur på den givaren om det nu är vad den visar.

Jag testa nu att slå på värmeproduktion från el. Då började rotorn snurra. Så jag tror du har rätt. Väl investerade pengar i en ny motor 🤣

Tack för hjälpen. Hoppas dessa frågor och svar hjälper andra i framtiden i varje fall.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
hjuhlin79 hjuhlin79 skrev:
Det är ca 16-17 grader ut. Så lite lägre temperatur på den givaren om det nu är vad den visar.

Jag testa nu att slå på värmeproduktion från el. Då började rotorn snurra. Så jag tror du har rätt. Väl investerade pengar i en ny motor 🤣

Tack för hjälpen. Hoppas dessa frågor och svar hjälper andra i framtiden i varje fall.
Ja ibland gör man fel fast man tänker åt rätt håll men tekniken håller inte med!
 
  • Gilla
hjuhlin79
  • Laddar…
Nu har jag massa larm på min VR 400 DC från 2012, misstänker motorn, rem eller lager. Tycker den var trög att dra runt för hand.
Första filmen: konstigt ljud
Andra: trög att dra manuellt
Tredje: står och burrar och kommer inte igång om man inte hjälper igång manuellt
Någon som har en idé om vad som är fel?


 
helrob helrob skrev:
Nu har jag massa larm på min VR 400 DC från 2012, misstänker motorn, rem eller lager. Tycker den var trög att dra runt för hand.
Första filmen: konstigt ljud
Andra: trög att dra manuellt
Tredje: står och burrar och kommer inte igång om man inte hjälper igång manuellt
Någon som har en idé om vad som är fel?
[video]
[video]
[video]
Min motor lät så där för några år sedan och aggregatet är också från 2012. Köpte ny via System air service och den nya hade en mjukstartfunktion som enligt Systemair skulle göra att den håller mkt längre. Monterade enkelt själv. Har skrivit om detta i denna tråd för länge sedan. Då 2017 gick motorn på ca 2000kr. Lite inflation sedan dess:)
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
helrob helrob skrev:
Nu har jag massa larm på min VR 400 DC från 2012, misstänker motorn, rem eller lager. Tycker den var trög att dra runt för hand.
Första filmen: konstigt ljud
Andra: trög att dra manuellt
Tredje: står och burrar och kommer inte igång om man inte hjälper igång manuellt
Någon som har en idé om vad som är fel?
[video]
[video]
[video]
Jag är ju snål som få så jag hade provat att byta kondensator först. De knakande ljudet låter spontant som lager i värmeväxlaren. prova att hänga av remmen från motorn för att säkra om de knakande ljudet är från växeln i motorn eller från den roterande värmeväxlaren. jag har haft ur om blåst rent min men jag minns inte om den sitter på kullager eller glidlager.

man ska ju tänka ett varv till. Det kan bli knakande ljud när motorn stått och "brummat" på samma ställe över tid. eftersom att dreven slår fram och tillbaka kommer den "hugga sönder" tänderna på dreven till slut och då kommer du bli tvungen att köpa ny motor. riv isär, gör rent fetta in och ny kondensator. Den kan knaka men gå många år till även med knak.
 
Redigerat:
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
helrob helrob skrev:
Nu har jag massa larm på min VR 400 DC från 2012, misstänker motorn, rem eller lager. Tycker den var trög att dra runt för hand.
Första filmen: konstigt ljud
Andra: trög att dra manuellt
Tredje: står och burrar och kommer inte igång om man inte hjälper igång manuellt
Någon som har en idé om vad som är fel?
[video]
[video]
[video]
Väldigt varmt och kvavt nu på eftermiddagen så märks skillnad när drog ur sladden i går, fläktarna såg säkert till att blev drag även om inte värmeväxlaren snurra så får försöka montera bort motorn eller i varje fall dra ur sladden tilll den aå kan få lite ventilation den rätta vägen och slippa vädra genom fönstren nu när börjar bli kallt.
 
Tycker inte det var uppenbart hur man skall komma åt motorn? På ovansidan finns skruvar, inne på högra sidan också men vänstra såg jag inga. Några tips?
 
  • Bild på insidan av en maskin med en fläkt, några kablar och en vit komponent synliga, utan tydlig åtkomst till motorn på vänstra sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av insidan på en maskin med synliga metallkomponenter och kablar, där användaren frågar var man hittar skruvarna för att komma åt motorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av metalldelar med skruvar på ovansidan och högra sidan, möjlighet är ett servicefack eller åtkomst för motorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av motordel i en maskin med rosa filter på ovansidan, olika kablar och varningsskyltar, där vänster sida undgår skruvar för åtkomst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallåda med skruvar ovanpå, en skruvknopp och isoleringsmaterial på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
helrob helrob skrev:
Tycker inte det var uppenbart hur man skall komma åt motorn? På ovansidan finns skruvar, inne på högra sidan också men vänstra såg jag inga. Några tips?
För att komma åt motorn minns jag det som att du skjuter ut hela rotor-modulen. Det enda som borde krävas är att koppla bort kontakten till motorn. Jag minns ej nu om det går att ta ut modulen åt båda sidor, jag gör det alltid från sidan som har uteluft/insug till vänster och husets delar till höger.
 
  • Gilla
ahlis_se och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.