53 773 läst · 209 svar
54k läst
209 svar
Rotavdraget gör ju bara så allt blir dyrare! 25000 för att tvätta
En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Framkörningsavgiften på liften var reducerad då dom hade ett hus till i byn att tvätta. Sist tvättade en autistisk med slöa kroppsrörelser 2 hela sidor på 8 timmar . Så jag tippar 2 dagars jobb för detta...?
Isåfall kan man ju sadla om och börja tvätta hus och ta MINST 1000 kr i timmen. Synd man är så jävla höjdrädd! Jag tar 600 kr som utbildad terapeut . .
Framkörningsavgiften på liften var reducerad då dom hade ett hus till i byn att tvätta. Sist tvättade en autistisk med slöa kroppsrörelser 2 hela sidor på 8 timmar . Så jag tippar 2 dagars jobb för detta...?
Isåfall kan man ju sadla om och börja tvätta hus och ta MINST 1000 kr i timmen. Synd man är så jävla höjdrädd! Jag tar 600 kr som utbildad terapeut . .
Om du bor i norra Stockholm kan jag skicka uppgifter till ett företag som har gjort underverk på husen i området.
Nej, ROT är inte bra för oss kunder.
Men om du är så skicklig terapeut att du kan sätta en diagnos på en person som står på en lift 7 meter upp i luften så borde du kunna höja din timtaxa rejält att du utan problem skulle kunna betala utan att gnälla. Normalt krävs ju rätt omfattande utredningar.
Kanske skulle du kunna öppna någon form av drive by?
Eller uttrycker du dig bara väldigt oprofessionellt?
Men om du är så skicklig terapeut att du kan sätta en diagnos på en person som står på en lift 7 meter upp i luften så borde du kunna höja din timtaxa rejält att du utan problem skulle kunna betala utan att gnälla. Normalt krävs ju rätt omfattande utredningar.
Tror iofs att problemet med smyghöjningar är störst inom rena investeringsstöd, som stöd till elbilar, elbussar, batterier och sånt. När det kommer till rent arbete borde man i så fall kunna syna det genom att fråga efter timpris, och timpriset har ju gått upp för de flesta yrken. Tar man en offert på allt arbete måste ju hantverkarna ibland sätta ett pris i överkant, och har de mycket jobb kanske de till och med gör det direkt i hopp om att tjäna mer. Sånt är livet.
Jag är legitimerad läkare och i mitt eget företag kan jag fakturera mellan 500 - 1050kr/h, beroende på om jag arbetar i centrala storstäder, eller på fullständig obyggd i lapplands avkrokar. Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle ägna mig åt att tvätta husfasader i maklig takt istället för att slita röven av mig under för hög tidspress på en närakut i stockholm med risk för att bli anmäld och förlora legitimationen, för skattat och klart in på kontot 200kr/h. Det är en skev värld!mexitegel skrev:
Nej, ROT är inte bra för oss kunder.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 195 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 195 inlägg
Känns orimligt lågt för en läkare är min enda tanke om ditt inlägg..V varpan1 skrev:Jag är legitimerad läkare och i mitt eget företag kan jag fakturera mellan 500 - 1050kr/h, beroende på om jag arbetar i centrala storstäder, eller på fullständig obyggd i lapplands avkrokar. Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle ägna mig åt att tvätta husfasader i maklig takt istället för att slita röven av mig under för hög tidspress på en närakut i stockholm med risk för att bli anmäld och förlora legitimationen, för skattat och klart in på kontot 200kr/h. Det är en skev värld!
Men jag tvivlar skarpt på att någon som klarat att utbilda sig till läkare och därmed troligtvis gillar att använda huvudet, skulle stå ut nån längre tid med ett svintråkigt och slitsamt jobb som att tvätta fasader
Bättre än de flesta hantverkare dåV varpan1 skrev:
Nej, bättre att slita ut kroppen i ur och skur på höga höjder. Jag, och fler kollegor med mig, har avslutat flertalet arbetsdagar på akuten pga skär-, fall- och krosskador. Hur många gånger har dina otroligt slitiga dagar slutat på en sjukhusbrits?V varpan1 skrev:Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle ägna mig åt att tvätta husfasader i maklig takt istället för att slita röven av mig under för hög tidspress på en närakut i stockholm med risk för att bli anmäld och förlora legitimationen, för skattat och klart in på kontot 200kr/h. Det är en skev värld!
Utvärderingen av sänkt arbetsgivaravgift för unga visade ju att inget blev billigare och de få jobb som "skapades" kostade 10 miljoner per jobb.
Det var bara pengar rakt i fickan på McDonalds typ.
Och det är klart detta blir precis samma sak. Priset efter ROT kommer vara exakt samma med 30 eller 50% ROT. . 🤔
Och det är klart detta blir precis samma sak. Priset efter ROT kommer vara exakt samma med 30 eller 50% ROT. . 🤔
Subventioner, undantag, särrättigheter osv HAR ALLTID OCH KOMMER ALLTID skapa obalans och försämringar, för eller senare FÖR ALLA utom parasiter och byråkrater (som oftast är parasiter). Antingen har vi en enkel och tydlig situation med lika för alla eller så har vi nuvarande dårhus. Bara att välja.
Man skulle nästan kunna tro att priser styrs av tillgång och efterfrågan.Farstatjej90 skrev:
Utvärderingen av sänkt arbetsgivaravgift för unga visade ju att inget blev billigare och de få jobb som "skapades" kostade 10 miljoner per jobb.
Fast om läkare säger upp sig för att tvätta hus måste ju tillgången öka, är efterfrågan då konstant borde priset då sjunka...S Staffan-N skrev:
Klart, det naturliga frånfallet ökar när de inte längre finns läkare på akuten och folk dör av sina fallskador istället.. kanske blir någon form av jämnvikt 🤔
Ja rot är inte till för privatpersoner utan för att stimulera hantverksmarknaden. Ungefär lika idiotiskt som ränteavdraget.O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.