Byggahus.se

Rotavdrag stödmur

1. J
    Medlem · 6 inlägg

Josemira

Medlem
    Hej!
    Vår tomt ”störtar” utför nära vår tomtgräns och vi planerar därför gjuta en stödmur (i vinkel) som är totalt 20 meter, för att sedan kunna fylla upp marken. Den muren blir inte direkt gratis och vi insåg just att det inte är givet att få rotavdrag på detta arbete.
    Den första Offerten vi fick av en entreprenör tackade vi nej till men där ser jag att han räknade in att vi skulle få göra Rotavdrag!
    Den byggare vi nu tänkt anlita sa att han inte trodde detta var berättigat Rot. Jag läste på Skatteverkets forum att murar inte var berättigat rot, varpå jag undrar om ni har tips på hur man kan göra för att eventuellt kunna söka det ändå. Grävarbete antar jag bör gå igenom(!?) men betongarbetet, bygge av form osv verkar svårare. Har någon tips?

2. T
    Medlem · Blekinge · 7 027 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Vad som är ROT-berättigat eller inte är ett stort verk av godtycke. Det finns ingen logik i Skatteverkets lista och därför stort utrymme att fuska.
    Inte ens grävarbete är ROT-berättigat alla gånger. Och firmor vill ofta inte befatta sig med pappersexercis.
    Det värsta med dagens system är att det är firman som ska söka ROT-avdrag, alltså dina skattepengar, och när beslutet kommer om dina skattepengar kan du inte ens överklaga det.
    Med detta sagt är du helt i händerna på dian entreprenörer om dom vill söka ROT för jobbet, eller ej.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · 6 inlägg

Josemira

Medlem
    Jo, det verkar just vara godtyckligt. Men bortsett från att entreprenören möjligen vill slippa pappersexercisen, antar att man i den ansökan skriver in en motivering av rotavdraget, HUR benämner man bygget av stödmur på ett sådant sätt att det ändå borde gå igenom?

4. M
    Medlem · 18 inlägg

Micke MOH

Medlem
    Hur hög mur ska det gjutas? Har ni tittat på andra alternativ såsom gabioner, L-stöd eller betonglego? Betonglego 1800×800×800 av återvunnen betong 1k SEK + moms kan vara prisvärt.

5. J
    Medlem · 6 inlägg

Josemira

Medlem
    Muren blir 15 m lång samt 5,5 m djup och högsta punkten 2,4 m i vinkeln. Se skissen. Dubbad i berg. Är ju inte alls byggkunnig själv men gissar betonglego inte riktigt klarar det trycket...(?)

6. M
    Medlem · 18 inlägg

Micke MOH

Medlem
    www.c3c.se har ju lite olika lösningar. Går ju alltid att kontakta dem. De har olika produktkataloger att botanisera i.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · 6 inlägg

Josemira

Medlem
    Aha, intressant! Ska kika på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.