Jag håller på och renoverar en sommarstuga i Finland som ägs av ett par från Sverige.
De håller på och tar reda på om de kan få svenskt rotavdrag för arbetet. De har sin fasta bostadsort och sina arbeten i Sverige och är skattskyldiga där. Svenska medborgare.

Från mitt österbottniska perspektiv sett är det mer än vansinnigt att dela ut skattepengar på det här viset och i den här skalan men tydligen betalar svenska staten desperat för att försöka hålla lufttrycket i fastighetsbubblan. Sinnessjukt.

Nå....hur som helst så håller de på att reda ut om och i så fall hur de skall söka rotavdrag.

Vi är två parter inblandade som skall ha betalt:
-Jag arbetar utan F-skatt "på skattebok" som det heter i Finland. Det vill säga som direkt projektanställd med egna verktyg.
-Grävmaskinisten har företag och FO-nummer och motsvarar alltså svensk F-skatt.

Har någon erfarenheter av om det här fungerar när jag arbetar utan F-skatt?

Kommer pengarna verkligen eller förhalas utbetalningarna i månader och år medan byggaren måste skicka in kopia på avgångsbetyget från yrkesskolan och skattedeklarationen för år 2017 med flera tilläggsutredningar. Så som statliga myndigheter vanligen gör när de skall betala någonting?

Här finns regelverk och hur man gör som utförande
Skatteverket

Tack.
Om jag förstår det rätt skall ägarna altså kunna få rotavdrag för räkningen från grävmaskinisten men inte för lönen de betalar åt mig. Är det så?

Vad innebär skuldfrihetsintyg? Duger det med intyg på FO-nummer (F-skatteintyg) och kopia på senaste beskattningsbeslut för företaget.

I Finland (utanför storstäderna) är det mycket vanligt att enmansbyggare får betalt i form av lön utan att ha något företag. Byggaren får vara med i arbetslöshetskassan och kan därför överleva våra återkommande finländska lågkonjunkturer utan att tvingas sälja huset och bilen och verktygen och gå i personlig konkurs varje gång det är lågkonjunktur, medan husägaren får arbetet billigare eftersom lön är fri från moms och arbetsgivaravgift billigare än företagarförsäkring.
Så arbetar jag.

Som jag uppfattat det så är det egentligen inte meningen att man skall kunna få ROT för arbeten utanför Sverige. Men det ansågs som ett handelshinder om man särbehandlade svensk egendom utomlands.

Och därför vill skattemyndigheten troligen inte vidga reglerna för utlandsprojekt i onödan.

Låter rimligt. De skall ta en diskussion med skatteverket om saken. Den här svenska egendomen är väl ungefär 50 km från riksgränsen rent geografiskt men den är utanför Sverige juridiskt och politiskt.

tommib
Om grävmaskinistens arbete uppgår till maxbeloppet för ROT undrar jag om det inte är lättare att lägga allt där med tanke på att han har företag. Din ersättning betalas direkt till dig, utan något ROT inblandat.

Nej hans räkning uppgår till mindre än en tredjedel maximisumman efter att maskinkostnader och grus har räknats bort. Maskinkostnader och grus är tydligen inte ersättningsbara med Rot och måste enligt skatteverket räknas bort.
Enligt finländska bestämmelser och praksis i branschen måste maskinkostnader och material specificeras på räkningen.

Det som då finns kvar att ta på Roten är min timlön.

tommib
Ja, det stämmer. ROT är bara på arbetskostnad och det är bra att maskin- och materialkostnad specificeras.

Jag vet faktiskt inte hur det funkar om man inte har F-skatt. Däremot vet jag att skatteverket är väldigt bra att ha att göra med så de kan ju ringa dit och fråga helt enkelt.

Då du arbetar under skattebok i Finnland, har kunderna rätt att göra ROT-avdrag. För arbeten som görs utanför Sverige behövs inte F-skatt. Du ska bara skicka in papper till Slatteverket, som visar att du sköter skatten i det aktuella landet, alltså Finnland.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack. Fru beställaren kom till samma resultat då hon forskade på nätet. Enligt det skall rotavdraget täcka arbetsgivaravgiften. Det känns tryggare att ha det från två håll.

Fru beställaren skall ta reda på några saker från skatteverket och sedan borde det vara bara att bygga.

Som alltid inom byggnadsvård är arbetets andel av totalkostnaden ganska hög. Det är i grunden därför jag arbetar på skattebok. Ytterst få beställare i Finland har råd att betala så mycket som det skulle kosta om man skulle göra det som företagare och hålla sig med en skälig inkomst.

H heimlaga skrev:
Jag håller på och renoverar en sommarstuga i Finland som ägs av ett par från Sverige.
De håller på och tar reda på om de kan få svenskt rotavdrag för arbetet. De har sin fasta bostadsort och sina arbeten i Sverige och är skattskyldiga där. Svenska medborgare.

Från mitt österbottniska perspektiv sett är det mer än vansinnigt att dela ut skattepengar på det här viset och i den här skalan men tydligen betalar svenska staten desperat för att försöka hålla lufttrycket i fastighetsbubblan. Sinnessjukt.

Nå....hur som helst så håller de på att reda ut om och i så fall hur de skall söka rotavdrag.

Vi är två parter inblandade som skall ha betalt:
-Jag arbetar utan F-skatt "på skattebok" som det heter i Finland. Det vill säga som direkt projektanställd med egna verktyg.
-Grävmaskinisten har företag och FO-nummer och motsvarar alltså svensk F-skatt.

Har någon erfarenheter av om det här fungerar när jag arbetar utan F-skatt?

Kommer pengarna verkligen eller förhalas utbetalningarna i månader och år medan byggaren måste skicka in kopia på avgångsbetyget från yrkesskolan och skattedeklarationen för år 2017 med flera tilläggsutredningar. Så som statliga myndigheter vanligen gör när de skall betala någonting?
ROT utomlands Har med juridik och EU-rätt att göra samt lika behandling. Detta oavsett om man renoverar sitt hus i Sverige eller i Spanien.

Det sämsta stora som hänt under mitt liv är EU. Det är som en pest anser jag. Jag kan inte se något positivt med EU för Sverige. Inte nåt. (Köpa öl i Tyskland räknas inte och vill man arbeta utomlands så har man kunnat göra detta även före EU)
EG var däremot en god idé, samarbete.

De riktigt stora vinsterna med EU ser man nog mest om man arbetar i exportindustrin (eller företag som importerar mycket). Det är rätt mycket tullstrulande som tagits bort.

På 80 talet när jag skulle resa med diverse mätinstrument värda någon dryg miljon i Europa, så kunde hanteringen av tulldokumenten kosta 25 - 30 000 för en enda resa. Då bara dokument som garanterade att utrustningen inte skulle stanna i landet vi besökte. Varje gränspassage tog en halvtimme uppmot en timme extra. Och när vi under resan kom på att vi borde göra en avstickare till Amsterdam på vägen från Frankrike till Danmark, så gick inte det efterssom det inte stämde med tullpappren vi hade med oss. Vilket gjorde att företaget tappade en kund.

Eller höjdarupplevelsen från 1992, strax innan tullmurarna i Europa försvann. Vi var på väg med utrustning för en test/demo av utrustning till Wien. Hela bagageutrymmet på en SAAB 9000 var full med diverse datorer och annan utrustning. Vi passerade gränsen Tyskland Österike tidigt på Lördag morgon. Vi behövde få en stämpel i dokumenten. En tullare bakom disken, som ser ut som han festat hela natten, slipsen hängde på "trekvart", typisk bakfylle svett i pannan. Han satt med fötterna upp på disken, och läste ogenerat en porrtidning, inte ngt. typ Playboy, utan såg snarare ut att vara från ett beslag av barnporr.

Han Ignorerade oss i ca 5 minuter, vi fick bara stå där, han rörde inte vårt dokument. Så till slut med en suck så lade han bort porrtidningen, tog vårt 10 sidiga dokument, bläddrade snabbt igenom det. Slänger tillbaka det "det är fel ifyllt". Och återgår till porrtidningen. Och vi få ögna igernom varje post i dokumentet, hittar inget fel. Efter ytterligare 5 minuter lyckas vi få honom att peka på "felet". En ruta där vi fyllt i reg numret på bilen som skall passera tullen. Där fanns två kryssrutor "PKW" eller "LKW". är det en lastbil eller personbil. Efter att kryssat i rutan upprepas 5 minutersväntan. Så tar han till slut dokumentet blädrar fram till sidan som skall stämplas. Just när han skall trycka till stämpeln, så ångrar han sig, och dyker in under disken och får fram en ask med "stämpelunderhålls prylar". Han börjar kratsa bort skräp ur stämpeln, borstar den med tandborste, kratsar mer. Färgar in den noggrant, gör ett par provstämplar på ett papper och till slut efter ca 15 minuters stämpelunderhåll får vi stämpeln.

Min kollega körde sedan hem utrustningen (jag flög till en annan demo i Amsterdam). Då hade proceduren varit liknande minus porrtidningen.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.