3 480 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
ROT - blir det verkligen några pengar tillbaka??
Sida 1 av 2
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 452 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 452 inlägg
Nu är den nya lagen klubbad (förra veckan) - kul!! Nu har vi tänkt att renovera en massa och få många pengar tillbaka! Efter 1/7 tänker vi inte ens betala dem i förskott, utan då kommer min hantverkare att få dra av beloppet på fakturan! Så långt är allt väl.
Hur vet jag då, om jag är berättigad några pengar tillbaka? Det verkar som om detta beror på hur stort mitt jobbskatteavdrag är bl.a. och hur stora avdrag jag gjort i övrigt (för arbetsresor och annat). Kan det alltså vara så, att jag sas har förbrukat ROT-avtdraget redan innan jag sökt det? Kan någon förklara - snälla!
Hur vet jag då, om jag är berättigad några pengar tillbaka? Det verkar som om detta beror på hur stort mitt jobbskatteavdrag är bl.a. och hur stora avdrag jag gjort i övrigt (för arbetsresor och annat). Kan det alltså vara så, att jag sas har förbrukat ROT-avtdraget redan innan jag sökt det? Kan någon förklara - snälla!
Som MathiasS säger så måste det ju finnas någon skatt att göra avdrag ifrån.
Så, i teorin är det förstås möjligt att du reser så himla mycket till och från jobbet (resa i eget fordon till och från rymdstationen varje dag?) att du inte betalar någon skatt alls, och om du inte betalar någon skatt alls så kan du inte få något avdrag.
I praktiken betalar de allra flesta skatt (även arbetslösa, sjukskrivna och mamma/pappalediga), och kan därför dra nytta av avdraget.
Så, i teorin är det förstås möjligt att du reser så himla mycket till och från jobbet (resa i eget fordon till och från rymdstationen varje dag?) att du inte betalar någon skatt alls, och om du inte betalar någon skatt alls så kan du inte få något avdrag.
I praktiken betalar de allra flesta skatt (även arbetslösa, sjukskrivna och mamma/pappalediga), och kan därför dra nytta av avdraget.
Fast det är inte säkert att man kommer upp till 50.000kr i inbetald skatt om man t.ex. är mammaledig, jobbar 75%, är egen företagare eller är har dålig lön. Det där får man ha lite koll på. Titta i senaste deklarationen hur mycket du betalade i skatt.
Jobbskatteavdrag och reseavdrag äter dock inte av ROT-avdraget, utan de minskar skatten. Och om det som blir kvar som man betalar är mindre än 50.000kr så får man anpassa sina ROT-avdrag till det också.
Jobbskatteavdrag och reseavdrag äter dock inte av ROT-avdraget, utan de minskar skatten. Och om det som blir kvar som man betalar är mindre än 50.000kr så får man anpassa sina ROT-avdrag till det också.
Har inte läst så mycket om ROT men enligt min deklaration 2008 som är inlämnad i år så ska jag betala ca 40.000 kr i skatt till staten. Jag jobbar heltid och har ett högt lån där jag jag får göra ränteavdrag.
Så jag kan "bara" göra ROT-avdrag med ca 40.000 kr då det är det belopp jag räknar med att betala i skatt även år 2009?
Så jag kan "bara" göra ROT-avdrag med ca 40.000 kr då det är det belopp jag räknar med att betala i skatt även år 2009?
40.000 i statlig skatt? Hur mycket har du totalt då, för jag som "sjukpensionär" har 75.000 i kommunal skatt och inget i statlig skatt. Det står "Slutlig skatt 75 209 i min deklaration. Maken har 47.000 i slutlig skatt.Rosenbyggare skrev:Har inte läst så mycket om ROT men enligt min deklaration 2008 som är inlämnad i år så ska jag betala ca 40.000 kr i skatt till staten. Jag jobbar heltid och har ett högt lån där jag jag får göra ränteavdrag.
Får vi dra av något överhuvud taget?
Ja, det görs ingen skillnad på om det är skatt till kommun, landsting eller staten. Allt det är "skatt". Jag vet dock inte om kyrkoavgift eller begravningsavgiften inkluderas i det belopp varifrån avdrag får göras för Rot och Rut.
Många nya lustigheter kommer att blomma i det nya systemet. I praktiken ikläder sig nämligen skatteverket rollen av någon sorts ”bank”. En hantverkare som utför ROT-jobb fakturerar kunden för bara halva arbetspriset. Resten utbetalar staten, mot att hantverkaren försäkrat sig om att kunden äger rätt till avdrag och dittills under året utnyttjat mindre än maximalt ROT-belopp.
Bostadsrättsägaren Anna-Greta, 95 år i mars, beställer målarjobb för 100 Kkr. Målaren tar reda på att kunden inte har bestället ROT-jobb för en enda krona dittills 2009, utför jobbet och skickar en faktura på 50 Kkr till Anna-Greta. När skatteverket granskat målarens ansökan får han resterande 50 Kkr utbetalat på sitt skattekonto. Men vad ingen kontrollerat är att Anna-Greta verkligen betalat så mycket skatt, att hon kan utnyttja avdraget fullt ut. Det kan hon inte, ty hon lever på bara folkpension och skattefritt kommunalt bostadstillägg. Vid årets slut kommer skatteverket därför att kräva Anna-Greta på 20-30 Kkr restskatt. Att Anna-Greta blir mycket ledsen kommer vi säkert att få läsa i kvällspressen när hon måste sälja sitt barndomshem i skärgården. Ni minns det där smultronstället som förut hade så himla hög fastighetsskatt...
Villaägaren Nina, 39 år, har slutlig skatt som överskrider 50 Kkr. Hon vill inreda vinden och bygga takkupa. Hon tar jobbet på löpande räkning. Samtidigt låter hon måla om sommarstugan och skickar en snickare att laga taket hos sin åldrige far. Alla hantverkarna kollar Ninas avdragsutrymme. Sedan fakturerar de henne totalt 201.433 kronor plus moms. Från staten fordrar de lika mycket. Att Nina blir överraskad hör ju till när man pysslar med hantverkare. Men den här gången lär också hantverkarna häpna. Staten vägrar nämligen betala mer än exakt 50 Kkr. Hantverkarna har visserligen följt alla instruktioner. Men registret där de ska kolla sina kunder visar inte hur många andra hantverkare som kunden anlitar på samma gång. Summan blir att de måste kräva Nina på ytterligare cirka 200 Kkr med moms och allt. Vad hon i slutändan kan och vill betala blir en mycket öppen fråga.
Bostadsrättsägaren Anna-Greta, 95 år i mars, beställer målarjobb för 100 Kkr. Målaren tar reda på att kunden inte har bestället ROT-jobb för en enda krona dittills 2009, utför jobbet och skickar en faktura på 50 Kkr till Anna-Greta. När skatteverket granskat målarens ansökan får han resterande 50 Kkr utbetalat på sitt skattekonto. Men vad ingen kontrollerat är att Anna-Greta verkligen betalat så mycket skatt, att hon kan utnyttja avdraget fullt ut. Det kan hon inte, ty hon lever på bara folkpension och skattefritt kommunalt bostadstillägg. Vid årets slut kommer skatteverket därför att kräva Anna-Greta på 20-30 Kkr restskatt. Att Anna-Greta blir mycket ledsen kommer vi säkert att få läsa i kvällspressen när hon måste sälja sitt barndomshem i skärgården. Ni minns det där smultronstället som förut hade så himla hög fastighetsskatt...
Villaägaren Nina, 39 år, har slutlig skatt som överskrider 50 Kkr. Hon vill inreda vinden och bygga takkupa. Hon tar jobbet på löpande räkning. Samtidigt låter hon måla om sommarstugan och skickar en snickare att laga taket hos sin åldrige far. Alla hantverkarna kollar Ninas avdragsutrymme. Sedan fakturerar de henne totalt 201.433 kronor plus moms. Från staten fordrar de lika mycket. Att Nina blir överraskad hör ju till när man pysslar med hantverkare. Men den här gången lär också hantverkarna häpna. Staten vägrar nämligen betala mer än exakt 50 Kkr. Hantverkarna har visserligen följt alla instruktioner. Men registret där de ska kolla sina kunder visar inte hur många andra hantverkare som kunden anlitar på samma gång. Summan blir att de måste kräva Nina på ytterligare cirka 200 Kkr med moms och allt. Vad hon i slutändan kan och vill betala blir en mycket öppen fråga.
Redigerat:
Om man försöker tänka positivt, kanske detta gör attb hahtverkarna är mer intresserade av att skriva kontrakt - där man avtalar att Nina 39 får betala om det inte finns utrymme kvar - vilket kan få positiva effekter för branschens trovärdighet.
Men jag kanske är naiv optimist (igen)?
Men jag kanske är naiv optimist (igen)?
Ganska troligt att 95årige Anna-Greta som lever på folkpension och bostadsbidrag anlitar en målare för 100kkr till att måla om sin lilla bostadsrättbilly_baver skrev:Bostadsrättsägaren Anna-Greta, 95 år i mars, beställer målarjobb för 100 Kkr. Målaren tar reda på att kunden inte har bestället ROT-jobb för en enda krona dittills 2009, utför jobbet och skickar en faktura på 50 Kkr till Anna-Greta. När skatteverket granskat målarens ansökan får han resterande 50 Kkr utbetalat på sitt skattekonto. Men vad ingen kontrollerat är att Anna-Greta verkligen betalat så mycket skatt, att hon kan utnyttja avdraget fullt ut. Det kan hon inte, ty hon lever på bara folkpension och skattefritt kommunalt bostadstillägg.
morsan > Ja, dödsboet debiteras restskatt. Men om behållningen vid arvskifte visar sig vara negativt kan arvingarna trösta sig med att man i Sverige inte ärver några skulder. Man bara avvecklar dödsboet.
Rrrr > När hade du kontakt senast med hantverkare? Och med folkpensionärer ...
... I praktiken är det för pensionärer mycket lönsamt att låta eventuella besparingar försvinna in i konsumtion av eget boende.
Rrrr > När hade du kontakt senast med hantverkare? Och med folkpensionärer ...
Har pratat med en del hantverkare och det verkar som om de flesta kommer kräva fullt betalt och när de får tillbaka pengarna från skatteverket betalar de tillbaka till kunden.
Tror inte många hantverkare har tid och lust att sitta och ringa runt och kontrollera alla kunder de ska offerera ifall de har rätt till avdrag eller inte.
Tror inte många hantverkare har tid och lust att sitta och ringa runt och kontrollera alla kunder de ska offerera ifall de har rätt till avdrag eller inte.