Byggahus.se

Rot-avdraget kommer att försvinna

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 291 inlägg
    Regeringen prioriterar nybyggda bostäder, vilket gör att ROT-avdraget tas bort. Brist på hantverkare gör att ROT idag inte gynnar kunderna utan främst ger hantverkarna mer betalt per timme, vilket paradoxalt nog kan göra att de arbetar mindre.

Du kan läsa artikeln här: Rot-avdraget kommer att försvinna

2. hsd
    Medlem · 3 734 inlägg
    Äntligen, hoppas bara att priserna sjunker med motsvarande som de höjdes.

Redigerat 30 mar 2017 13:17
  3. KnockOnWood
    Husägare · 27 168 inlägg
    Så kommer andelen svartjobb att öka igen.

Vem vinner på det? Inte skattekollektivet och de laglydiga hantverkarna i alla fall.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · 3 365 inlägg
    Det har inte minskat svartjobben tvärtom så har det skapats ett stort utrymme rör utifrån kommande arbetskraft som lätt har tagit platsen upp till dom ca 300 kr som skapades med rot. Däremot så hade vi byggmoms slutet av 80-tal början 90-talet minns inte exakt men den var drygt hälften av övrig moms.

5. FG
    Medlem · 758 inlägg
    Tveksamt om hantverkarna kommer vilja sänka sina löner. Det blir intressant att se vilka effekter det här kommer få. Förmodligen ännu mer eftersatt underhåll på villorna. Sedan används ju rot-avdraget av privatpersoner och snickare som sysslar med renovering och inte nybyggnation av lägenhetshus till bostadsbolagen.

Snickaren vi brukar anlita säger i alla fall att efterfrågan på svartarbete i stort har försvunnit med rot-avdraget.

6. F
    Medlem · 1 362 inlägg
    Som egenföretagare kan jag hålla med om delar. Motivationen att öka antalet arbetade timmar minskar med ökat skatteuttag. När man kommer över brytpunkt 2 så måste man dra in väldigt mycket mer pengar för att det ska vara någon större mening med det. Fritid är ju också värt en del. Vet inte hur många hantverkare som kör fåmansföretag, men det är nog en del.

När man kommer över taket för PGI så kan man ju inte ens lura sig själv om att man jobbar för sin framtida pension.

(Jag är inte hantverkare)

7. KnockOnWood
    Husägare · 27 168 inlägg
    En sak som hela tiden har förvånat mig med ROT-avdraget.
    (Och som jag faktiskt tycker är rena vansinnet)

Man har ju kunnat/kan fortfarande få ROT-avdrag i vårt Svenska skattesystem även för renovering och tillbyggnad på hus som man äger i utlandet, inom EU.

Så om jag snofsar till mitt fritidshus i Spanien, och betalar lokala spanska hantverkare för jobbet, så får jag skatteavdrag här i Sverige.

Varför, varför, varför :wow:

8. M
    Medlem · 3 422 inlägg
    Kan man väl om man samlar pengarna på hög i ett AB.
    Sedan sätta det i "trädabolag" och vänta 5 år (så länge nuvarande 5:25 ser ut som dom gör)

• Laddar…
  9. R
    Medlem · 2 639 inlägg
    varför ska mina skattepengar gå till hantverkares löner? Så fasen heller..

10. pacman42
    Medlem · 6 921 inlägg
    EU regler.

• Laddar…
  11. pacman42
    Medlem · 6 921 inlägg
    Det gör de inte. ROT-avdraget minskar skattefusket.

12. G
    Medlem · 71 inlägg
    Vore intressant att få fram timpriserna över tid. jag kan bara spekulera att jag betalar samma timpris som folk gjort 2008 utan avdrag....

13. pacman42
    Medlem · 6 921 inlägg
    Min granne som är snickare säger samma sak. Han har också berättat att redan när ROT-avdraget sänktes så ökade mängden svartarbeten. Han blev också tvungen att ta ut högre timpenning eftersom det blev mycket dyrare att ha unga lärlingar anställda (ungdomsrabatten på arbetsgivaravgiften togs ju bort också).

Min erfarenhet är att just de unga lärlingarna inte var värda den timpenning de fick på ett jobb hans anställda gjorde åt mig, trots mycket lägre timkostnad så fick de mindre gjort per krona jag betalade än de mer erfarna snickarna. Problemet är dock att mankraften behövdes för vissa delmoment.

14. KnockOnWood
    Husägare · 27 168 inlägg
    Och varför skall dina intjänade pengar gå till skatter och statliga avgifter?

Rotavdraget skapades för att vid rena hantverkstjänster så blir skatteandelen orimligt stor, vilket leder till svartjobb.

Skatteandelen är alltså arbetsgivaravgifter (ca 32% + moms 25% + hantverkarens egen A-skatt ca 35%).
    När det är rena hantverkstjänster så blir ju skatteandelen orimligt stor.
    Det blir lite som att kasta pengarna i sjön.
    Därför infördes ROT-avdraget,
    för att i någon mån kompensera för snedfördelningen lön till hantverkaren/statens skatter.

• Laddar…
  15. N
    Medlem · 104 inlägg
    Rubriken får det att låta som att det är bestämt att Rotavdraget ska bort. I artikeln finns ingen hänvisning utan mer spekulationer, utan att någonsin använda ord som troligen/bör/jag tror
    Fick mig att genast kolla tidningssidor för att se om det gått ut något pressmeddelande eller ens en debattartikel från någon politiker. Men icke.

Ungefär som med Jonas Lindmarks artikel från oktober 2015"Ränteavdragen kommer att trappas ned" även om den texten är tydligare än rubriken att det är Jonas spekulationer.
    Lite kvällstidningsrubriksättning på dessa artiklar.

• Laddar…