Byggahus.se

ROT-avdraget fortsätter att tappa i popularitet

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 529 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 651 inlägg

thomas33

Renoverare
    Det är väl regeringens idé att förflytta utförarna av ROT till att istället bygga nya flerbostadshus. I så fall har de lyckats.

3. U
    Anonym
    svartjobben ökar i rask takt,det var väl det som regeringen ville...?

4. Brattåsaren
    Medlem · Halland · 41 inlägg

Brattåsaren

Medlem
    Frågan är om svartjobben ökat i (nästan) samma utsträckning...
    Snackade nyligen med en bekant som är hantverkare:
    ”När ROT låg på 50% var det ingen som ens nämnde svart betalning. Nu när ROT är 30% är det alltid samma fråga/uppmaning från privatkunder: Vad blir billigast? 30% ROT eller svart? Räkna på båda, tack!”

5. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    Jag får samma fråga. Det var bara ett par timmar sen senast och jag är förbannat trött på det.
    Jag vill jobba vitt, bland annat för att kunna få en dräglig sjukpeng och pension men väldigt många av kunderna skulle hellre betala svart om dom fick. Jag tycker det är bedrövligt. :(

• Laddar…
  6. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 836 inlägg

pacman42

Medlem
    När det fortfarande lönar sig för en läkare att ta ledigt utan lön för att arbeta 20% så effektivt som hantverkaren gör, så är det definitivt skattesystemet som det är fel på.

Med 30% i ROT-avdrag så måste dock läkaren nå upp över 28% i effektivitet för att det skall bära sig att jobba själv. Med ROT-avdraget på 50% så var det 40%. Och där någonstans går ju smärtgränsen för folk...

7. F
    Medlem · Västra Götaland · 75 inlägg

Fortissima

Medlem
    Vilken tur att vi fortfarande är så många som har tummen mitt i handen och anser det vara kapitalförstöring att göra annat än att anlita fackfolk... och dessutom är uppfostrade till att hålla oss inom lagens gränser :)

• Laddar…
  8. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 836 inlägg

pacman42

Medlem
    Jag anlitar bara fackmän till det de gör mycket bättre än vad jag gör själv, annars gör jag det mesta för egen del.

Grävmaskinister är exempelvis några jag imponerad av. Det de gör på en timme skulle jag inte klara av att göra lika bra på en vecka...

9. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    Tack! Det där tar jag åt mig av. :)
    Och som bonus kommer här en bild från lite "trädgårdspyssel" häromkvällen. :)

Men framförallt kommer här en länk om det som tråden handlar om:
    http://www.entreprenad.com/article/...mail&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

10. T
    Anonym
    Dina grävning/markarbeten berättigas förövrigt inte av ROT-avdraget,
    Mindre hantverkararbeten under 10000kr utföres numera oftast svart,
    Tidsödande och tråkigt pappersarbete för småpengar, ratas därför av småföretagarna, tyvärr.
    Hantverkaren

11. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    Fel.
    Vatten och avlopp, el/tele/fiber, grundläggning för tillbyggnad av befintligt hus, dränering av källare, grävning för slangar till energibrunn är exempel på markarbeten som omfattas av ROT-avdraget.
    Detta förutsätter givetvis att fastigheten och fastighetsägaren får göra ROT-avdrag.
    Här finns det mer att läsa:
    https://www.skatteverket.se/foretag...e6a125660db8b080001478.html#Gravochmarkarbete

Ang svartjobben:
    Senast i förrgår råkade jag ut för att inte få ett markjobb därför att jag vill jobba vitt. Det handlade om att planera om en tomt så det skulle gå att göra gräsmatta och var därmed ett jobb som inte gick att göra ROT-avdrag på.
    Det här var et jobb för kanske 20 000:- eller nåt sånt.
    Det gick till nån som var villig att göra jobbet svart. :(

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.