Byggahus.se

ROT-avdrag införs! Vad gäller för att bygga nytt?

1. J
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

jonasdalen

Medlem
    Hej,

Nu har regeringen lanserat sin paket om bla införande av ROT-avdrag. Är det någon här som vet om det bara gäller för att renovera sitt befintliga boende eller om man även kan göra avdrag för att bygga nytt hus? Avdraget handlar ju om att stimulera byggsektorn, så varför skulle det inte även gälla för nybyggnation?

/Jonas

2. H
    Medlem · Västernorrland · 257 inlägg

hheheh

Medlem
    Såg precis detta också! Mycket intressant då vi står inför en del husrenovering. Än finns inte så mycket information om det vad jag kan se men det lär väl komma under de närmsta dagarna.

I förra omgången av ROT-avdraget gällde det väl inte nybyggnad men det återstår att se hur det formuleras nu.

3. daddydj
    Medlem · Uppsala · 551 inlägg

daddydj

Medlem
    Vi kommer måla och tapetsera om här i december. Kan vi alltså ta in hantverkare och utnyttja ROT-avdraget för detta? Räknas det som renovering?

4. M
    Medlem · Stockholm · 177 inlägg

Marypytting

Medlem
  5. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 314 inlägg

-MH-

Medlem
    "Förslaget om att införa ett ROT-skatteavdrag är permanent."

6. H

hheheh

Medlem
    Tack för den länken! Intressant, man kan alltså få dra av hela arbetskostnaden om man är två som äger bostaden!

7. M

-MH-

Medlem
    Nej, det kan man inte! Däremot kan man få dra av för dubbelt så mycket arbete per år.

8. H

hheheh

Medlem
  9. H
    Medlem · 24 inlägg

High

Medlem
    Det här gäller väl för nya projekt, inte för pågående eller sådana som avslutats under detta år?

10. M

-MH-

Medlem
    Då är det bara att kalla in den dyraste snickaren och jobba klart köket av IKEA-delar, sedan tar vi den dyraste målaren nästa år osv.

Färgen betalar jag själv, resten bjuder Anders Borg på?

11. G
    Lösvirkesbyggare · Domsjö · 3 258 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Hur räknar du då?

Om vi tar badrumsexemplet ovan så får du och andra delägaren (tex din sambo) tillsammans dra av hela summan på 30.000:-
    Men det innebär ju inte att det blir gratis, är ni höginkomsttagare så får ni tillbaka ca. hälften av staten.

12. M

-MH-

Medlem
    Nej, det är inget avdrag det är en reduktion.

Avdrag minskar underlag för skatt, reduktion minskar skatten. Det är samma med skattereduktion för ränta, som är 30% av räntekostnaden. Din marginalskatt spelar alltså ingen roll. Det är även samma sak med skattreduktion för hushållsnära tjänster, som ROT-avdraget ingår i numera.

13. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    regeringens sida står det så här:

Det innebär att den som vill genomföra reparationer, om- eller tillbyggnader och/eller underhåll av ett småhus eller en bostadsrätt får en skattereduktion med 50 procent av underlaget, dock med max 50 000 kronor per år och individ.

Underlaget kommer dock att omfatta såväl ROT-arbeten som nuvarande RUT-arbeten. Underlaget för skattereduktion utgörs av arbetskostnaden.

Alltså hela atrbetskostnaden är underlag men reduktionen är 50%.

14. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    Ja, oj då. Den var nog lite dåligt formulerad.
    Jag gissar också att de i sista meningen underförstått menar förutsatt att 30 000 är 50% av kostnaden. Vi får väl se hur länge det dröjer innan de formulerar om....

Men avdrag på totalt 100 000 för jobb som kostar 200 000, det är ju lysande ändå tycker jag!

15. D
    Medlem · 451 inlägg

Dr.SiC

Medlem
    Håller med, exemplet måste vara fel.
    Men nu blev det helt plötsligt intressant att leja ut ett badrum och vvs
    200000 i arbetskost kommer man ju snabbt upp i med dagens hantverkare ;)

Hoppas nu bara i hantverkarna tror att dom även ska få russinen i denna kaka. Hela poängen är ju att det är ett incitmant till mig för att ge hantverkare jobb. Jag sparar pengar och hantverkarna får mera jobb, på något annat sätt ska det inte vara!

Redigerat 5 dec 2008 13:28
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.