Hej,

Vi fick lite jobb gjort hemma under december, och arbetet blev klart i mitten på dec. Dock blev själva fakturan försenad och kom först igår.

Vi hade hoppats på att använda ROT för 2014, men kommer det att funka nu? Fakturadatum är 2014-12-19 om det spelar roll.

M
Det som styr vilket år ROT-skattereduceringen hamnar på är när du betalar din del, oavsett vad fakturadatum är. Så tyvärr är det försent såvitt jag vet

Det stämmer som MaxPax säger. Jag kollade efter på Skatteverkets hemsida för några år sedan och det står tydligt.
Din enda möjlighet nu är om firman går med på att ta emot kontant betalning och bokför denna på 2014 - jag vet inte om detta är möjligt och det är knappast lagligt. Men då måste de ansöka om ROT ganska snart också, för att det ska hamna på 2014.

Företaget har fram till den 31 januari året efter att kunden har betalat.

Måste inte arbete vara gjort samma år som fakturan betalas?

-MH- skrev:
Har inte koll, men om det är så så går det knappt inte att göra något ROT-jobb alls under december månad.

-MH- skrev:
Nej. Det enda tidskravet för arbetet är att det ska stå på fakturan när det utfördes. ROT-avdraget måste göras samma år som betalningen.

Skönt att det inte är helt galet system i alla fall! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.