Hej,
Vi har ett hus med krypgrund på berg (västkusten), avfuktare och plastad. Just nu pågående syllbyte pga impregnerade syllor och då kommer man åt stenen under plasten och det skulle kännas skönt att få rent skiten under när man nu har möjlighet. Vi ska jobba med dränering utanför framöver.
På de ställen det kommer in fukt/står vatten under plasten har det bildats någon slemmig, roströd gegga som jag undrar vad det är. Rödmögel? Utfällning?
Vi ska försöka borsta och spola bort, någon annan förslag? Kan man behandla berget på något sätt att det inte uppstår igen?
Gör vi det sämre genom att plasta, istället för att avfuktaren torkar upp allt?

• Krypgrund med berg och roströda avlagringar under plast, synlig fukt och vatten där syllbyte pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en slemmig, roströd yta på berg, misstänkt för att vara mögel eller utfällning, fotograferad under en plastad krypgrund.
    Skapa konto
  • Roströd slemmig beläggning på en stenig krypgrund under plast, osäkra orsaker som rödmögel eller utfällning diskuteras i ett byggforum.
    Skapa konto
Hmmm - blir det röd när det blir fuktig?

• Fuktig, rödaktig yta på golv eller vägg, eventuellt på grund av fukt eller läckage.
    Skapa konto
  • Rödbrun fläck på betongyta, eventuellt rost eller fukt.
    Skapa konto

Bästa svaret

Mycket troligt järnbakterier.

Järnbakterier omvandlar 2-värd järn löst i jonform (som järnsulfat eller järnklorid) i vattnet till 3-värd järn som inte kan vara kvar i jonform vid mer normala pH kring pH 7 och istället bildar det som vi i daglig fall kallas rost - här också med organisk material från bakterierna och gör det slemmigt kring rostpartiklarna och när det börja ruttna också producera oangenäma dofter

Detta kan vara riktig besvärligt i brunnar och annat med järnhaltig vatten när det kommer ned syre och det slemmar igen av 'avfall' från järnbakterier precis överallt. - bakterierna som sådant fins ofta i någon form av sporer överallt var man än gräver och är miljön passande så börja de växa.

Redigerat:
  • Gilla
Ombyggnationsnewby
  • Laddar…
Tack så mycket för ett jättebra svar! Det hade vi inte kommit på själva.
Det passar - vi har också sett den oljeaktiga hinnan på vattenytan på mindre pölar, som passar till beskrivningen.
Känns ju skönt att det i alla fall inte är något hälsofarligt.

Jag har gått i dm-tjocka lager i skiten i tunnlar och det är verkligen 'slime' - slipprigt och halt och inget man vill ramla i och dessa bakterier lever på järnet som kommer med insipprande vattnet in i tunnlarna och med tanken på tillväxten och kolonierna storlek så verkar dessa kunna hämta mycket energi i den 2-värdiga järnet i vattnet... - och nej - de behöver ingen ljus för att frodas.

att jag kunna svara på det beror på att jag känner igen dessa på ofrivillig väg från mitt arbete...

• Gilla
Ombyggnationsnewby
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.